eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › Ksiegowanie faktur zaliczkowych
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 6

  • 1. Data: 2007-07-25 12:03:21
    Temat: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
    Od: "Martiness" <m...@g...pl>

    Witam,

    Mam takie watpliwosci:

    Za wykonywana usluge otrzymalem 2 zaliczki, ktore w sumie pokrywaja cala
    wartosc zamowienia, przy czym obie zostaly otrzymane przed wykonaniem
    uslugi.
    Co do VATu wszystko jasne - obowiazek podatkowy powstaje z chwila otrzymania
    zaliczki ( wystawiam faktury zaliczkowe z datami otrzymania zaliczek i kwoty
    zaliczek z datami ich otrzymania laduja w rejestrach VAT)

    Problem jak ksiegowac to w KPiR. Pierwsza fakture zaliczkowa otrzymalem w
    miesiacu ubieglym - wpisalem na wszelki wypadek do KPiR w ten sposob:
    Data/Nr faktury/Dane kontahenta i w kolumnie 17 informacje, ze "otrzymano
    zaliczke na kwote xx zl" (nie wpisywalem zadnych kwot w pozostalych
    kolumnach ani nazwy zdarzenia gospodarczego). Chcialem zeby byl jakis slad w
    KPiR w razie czego, bo na sumy miesiaca w zaden sposob ow wpis nie wplynal.
    Byc nie ma obowiazku umieszczania takich wpisow (?) ale w przepisach o
    prowadzeniu KPiR wyczytalem ze do wpisywania informacji o otrzymanych
    zaliczkach moze byc wykorzystana kol.17.
    W tym miesiacu juz nie wpisuje informacji (w kol.17) o otrzymaniu drugiej
    zaliczki w polowie miesiaca, tylko na koniec miesiaca 31.07 wpisze druga
    fakture zaliczkowa z laczna kwota z zaliczki nr 1 z ubieglego miesiaca i
    kwota zaliczki z biezacego miesiaca ( jako ze na koniec miesiaca usluga
    zostanie wykonana - a skoro otrzymalem 100% naleznosci wczesniej w formie
    dwoch zaliczek mam nie wystawiac faktury koncowej)
    Czy takie postepowanie jest OK, czy cos przeoczylem ?
    Zastanawiam sie czy z chwila otrzymania 2 zaliczki pokrywajacej 100%
    naleznosci nie powinienem tego juz wtedy wpisac do KPiR, ale uwazam, ze
    wtedy jeszcze zdarzenie gospodarcze nie zaszlo - nie wykonalem uslugi.
    Z drugiej strony zakladajac, ze ktos np. otrzymuje co miesiac zaliczki za
    usluge, ktora wykona na koniec roku, wynika, ze podatek dochodowy bedzie
    placil dopiero w styczniu przyszlego roku... I co fiskus na to? Tez OK ?
    W ten sposob moznaby odwlekac placenie zaliczek na podatek w nieskonczonosc,
    bo "uslugi caly czas nie wykonalem"
    Co sadzicie?

    Pozdr,

    M.



  • 2. Data: 2007-07-25 14:48:38
    Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
    Od: "tomek." <t...@p...fm>


    Użytkownik "Martiness" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:f87e6e$69q$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    >
    > Mam takie watpliwosci:
    >
    > Za wykonywana usluge otrzymalem 2 zaliczki, ktore w sumie pokrywaja cala
    > wartosc zamowienia, przy czym obie zostaly otrzymane przed wykonaniem
    > uslugi.
    > Co do VATu wszystko jasne - obowiazek podatkowy powstaje z chwila
    > otrzymania zaliczki ( wystawiam faktury zaliczkowe z datami otrzymania
    > zaliczek i kwoty zaliczek z datami ich otrzymania laduja w rejestrach VAT)
    >
    > Problem jak ksiegowac to w KPiR. Pierwsza fakture zaliczkowa otrzymalem w
    > miesiacu ubieglym - wpisalem na wszelki wypadek do KPiR w ten sposob:
    > Data/Nr faktury/Dane kontahenta i w kolumnie 17 informacje, ze "otrzymano
    > zaliczke na kwote xx zl" (nie wpisywalem zadnych kwot w pozostalych
    > kolumnach ani nazwy zdarzenia gospodarczego). Chcialem zeby byl jakis slad
    > w KPiR w razie czego, bo na sumy miesiaca w zaden sposob ow wpis nie
    > wplynal. Byc nie ma obowiazku umieszczania takich wpisow (?) ale w
    > przepisach o prowadzeniu KPiR wyczytalem ze do wpisywania informacji o
    > otrzymanych zaliczkach moze byc wykorzystana kol.17.
    > W tym miesiacu juz nie wpisuje informacji (w kol.17) o otrzymaniu drugiej
    > zaliczki w polowie miesiaca, tylko na koniec miesiaca 31.07 wpisze druga
    > fakture zaliczkowa z laczna kwota z zaliczki nr 1 z ubieglego miesiaca i
    > kwota zaliczki z biezacego miesiaca ( jako ze na koniec miesiaca usluga
    > zostanie wykonana - a skoro otrzymalem 100% naleznosci wczesniej w formie
    > dwoch zaliczek mam nie wystawiac faktury koncowej)
    > Czy takie postepowanie jest OK, czy cos przeoczylem ?
    > Zastanawiam sie czy z chwila otrzymania 2 zaliczki pokrywajacej 100%
    > naleznosci nie powinienem tego juz wtedy wpisac do KPiR, ale uwazam, ze
    > wtedy jeszcze zdarzenie gospodarcze nie zaszlo - nie wykonalem uslugi.
    > Z drugiej strony zakladajac, ze ktos np. otrzymuje co miesiac zaliczki za
    > usluge, ktora wykona na koniec roku, wynika, ze podatek dochodowy bedzie
    > placil dopiero w styczniu przyszlego roku... I co fiskus na to? Tez OK ?
    > W ten sposob moznaby odwlekac placenie zaliczek na podatek w
    > nieskonczonosc, bo "uslugi caly czas nie wykonalem"
    > Co sadzicie?
    >
    > Pozdr,
    >
    > M.
    z tego co pamiętam to teraz zaliczki normalnie się fakturuje i wrzuca do
    kpir, na drugiej fakturze wpisujesz
    kwote ktora pozostala do zaplaty.
    Ja robie w ten sposob, ze jak wystawiam f. zaliczkowa
    to wpisuje w tresci np. "usluga xxxx - czesc 1"
    na drugiej "uslua xxx - czesc 2" i juz.

    pozdr
    tomek


  • 3. Data: 2007-07-25 17:55:21
    Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jul 2007, Martiness wrote:

    > Data/Nr faktury/Dane kontahenta i w kolumnie 17 informacje, ze "otrzymano
    > zaliczke na kwote xx zl" (nie wpisywalem zadnych kwot w pozostalych
    > kolumnach ani nazwy zdarzenia gospodarczego). Chcialem zeby byl jakis slad w
    > KPiR w razie czego, bo na sumy miesiaca w zaden sposob ow wpis nie wplynal.
    > Byc nie ma obowiazku umieszczania takich wpisow (?) ale w przepisach o
    > prowadzeniu KPiR wyczytalem ze do wpisywania informacji o otrzymanych
    > zaliczkach moze byc wykorzystana kol.17.

    wKF: najwyraźniej piszesz o kol.16 ;)
    Ale IMO obowiązku nie ma - "może być", to "może".

    > kwota zaliczki z biezacego miesiaca ( jako ze na koniec miesiaca usluga
    > zostanie wykonana - a skoro otrzymalem 100% naleznosci wczesniej w formie
    > dwoch zaliczek mam nie wystawiac faktury koncowej)
    > Czy takie postepowanie jest OK, czy cos przeoczylem ?
    > Zastanawiam sie czy z chwila otrzymania 2 zaliczki pokrywajacej 100%
    > naleznosci nie powinienem tego juz wtedy wpisac do KPiR, ale uwazam, ze
    > wtedy jeszcze zdarzenie gospodarcze nie zaszlo - nie wykonalem uslugi.

    Ja tam się zgadzam.

    > Z drugiej strony zakladajac, ze ktos np. otrzymuje co miesiac zaliczki za
    > usluge, ktora wykona na koniec roku, wynika, ze podatek dochodowy bedzie
    > placil dopiero w styczniu przyszlego roku... I co fiskus na to? Tez OK ?

    OK.
    Pod warunkiem, że podatnik udowodni że jest tak jak mówi ;)

    Obstawiam, że jak trafi się kontrola, to zechce poruszyć góry aby znależć
    dowód, że wypłata kolejnej raty zaliczki była UZALEŻNIONA od postępu prac.

    Krótko mówiąc, że nie była to "zaliczka na dobre oczy", którą powinieneś
    byłby dostać RÓWNIEŻ jakbyś się NIE WYWIĄZYWAŁ z wykonywania poprzednich
    części umowy, lecz kolejna zaliczka była wypłacana po zatwierdzaniu
    CZĘŚCIOWEJ ZAPŁATY za poprzedni etap :)

    Bo jeśli warunkiem otrzymania kolejnej części zaliczki jest prawidłowe
    wykonanie poprzeniego etapu/części prac, to znaczy że z dniem "uznania
    prawidłowości" poprzednia część przestała być zaliczką, prawda?
    :)

    > W ten sposob moznaby odwlekac placenie zaliczek na podatek w nieskonczonosc,
    > bo "uslugi caly czas nie wykonalem"
    > Co sadzicie?

    Jak wyżej :)

    pzdr, Gotfryd


  • 4. Data: 2007-07-25 17:56:31
    Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jul 2007, tomek. wrote:

    > z tego co pamiętam to teraz zaliczki normalnie się fakturuje i wrzuca do
    > kpir,

    Hm...
    A podstawa prawna?
    Ustawa twierdzi, że "zaliczki nie są ani przychodem ani kosztem".

    pzdr, Gotfryd


  • 5. Data: 2007-07-26 06:33:55
    Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 25 Jul 2007 19:55:21 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    >> Z drugiej strony zakladajac, ze ktos np. otrzymuje co miesiac zaliczki za
    >> usluge, ktora wykona na koniec roku, wynika, ze podatek dochodowy bedzie
    >> placil dopiero w styczniu przyszlego roku... I co fiskus na to? Tez OK ?
    >
    > OK.
    > Pod warunkiem, że podatnik udowodni że jest tak jak mówi ;)
    >
    > Obstawiam, że jak trafi się kontrola, to zechce poruszyć góry aby znależć
    > dowód, że wypłata kolejnej raty zaliczki była UZALEŻNIONA od postępu prac.
    >
    > Krótko mówiąc, że nie była to "zaliczka na dobre oczy", którą powinieneś
    > byłby dostać RÓWNIEŻ jakbyś się NIE WYWIĄZYWAŁ z wykonywania poprzednich
    > części umowy, lecz kolejna zaliczka była wypłacana po zatwierdzaniu
    > CZĘŚCIOWEJ ZAPŁATY za poprzedni etap :)
    >
    > Bo jeśli warunkiem otrzymania kolejnej części zaliczki jest prawidłowe
    > wykonanie poprzeniego etapu/części prac, to znaczy że z dniem "uznania
    > prawidłowości" poprzednia część przestała być zaliczką, prawda?
    > :)

    Granica między ZALICZKAMI płaconymi po stwierdzeniu wymganaego postępu
    prac, a ZAPŁATĄ za wykonanie kolejnego etapu prac jest bardzo śliska ale
    firmy zazwyczaj sobie z tym radzą. Głównie za pomocą odpowiednio
    skonstruowanych umów z wykonawcami.
    I jeszcze jedno: jeśli mnie pamięć nie zawodzi to dla robót budowlanych są
    jakieś przepisy odrębne. "Budowlanka" bardzo rzadko mnie dotyczyła,
    więc się nie wgłębiałem.


  • 6. Data: 2007-08-07 23:29:48
    Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Thu, 26 Jul 2007 06:33:55 +0000, jureq napisał(a):


    >> Bo jeśli warunkiem otrzymania kolejnej części zaliczki jest
    >> prawidłowe
    >> wykonanie poprzeniego etapu/części prac, to znaczy że z dniem "uznania
    >> prawidłowości" poprzednia część przestała być zaliczką, prawda?
    >>
    >>
    > Granica między ZALICZKAMI płaconymi po stwierdzeniu wymganaego postępu
    > prac, a ZAPŁATĄ za wykonanie kolejnego etapu prac jest bardzo śliska ale
    > firmy zazwyczaj sobie z tym radzą. Głównie za pomocą odpowiednio
    > skonstruowanych umów z wykonawcami.

    Muszą jeszcze zadbać o "właściwą" pamięć świadków. Bo najlepsza umowa nie
    pomoże jeżeli US wykaże że rzeczywistość była zgoła inna niż umowa
    przewidywała.

    p. m.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1