  • 21. Data: 2003-07-20 11:10:18
    Temat: Re: Kupno nieruchomosci
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:bfdq7k$1hne$1@foka.acn.pl...
    > 1. 3 lata minely nikt nic nie dostal.

    pewnie wartość była dobra, lub nie za bardzo odbiegająca (z reguły US czepia
    się przy wartościach "odbiegających" o 33% - koszty wyceny)

    > 2. Patrzac na cene ziemi w akcie notarialnym sadze, ze cena ta nie odbiega
    > jakis drsatyczny sposob od ceny, za ktora deweloper ja nabyl.

    nie ma znaczenia za ile nabył

    > 3. Nie wierze, zeby US masowo w skali calego kraju, zaczely "trzepac" akty
    > notarialne deweloperow z nabywcami mieszkan.

    US "trzepie" wszystkie akty notarialne, nie tylko od developerów

    > Szkoda zachodu, a efekt bedzie mierny i zakonczy sie sprawami w NSA.

    niby czemu?

  • 22. Data: 2003-07-20 12:43:44
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Slayer" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > US "trzepie" wszystkie akty notarialne, nie tylko od developerów

    > niby czemu?

    Chyba sie juz zapetlilismy w tej dyskusji i prawdopodobnie piszemy o tym
    samym tylko innymi słowami :-)

    IMHO ceny stosowane przez deweloperów sa cenami rynkowymi. I nie mozna
    stawiac generalnego zarzutu, ze wszystkie ich ceny odbiegaja od "inych cen
    rynkowych" na danym terenie. I tylko o o mi glownie chodzi. Dlatego nie
    wierze, ze stanie sie to co napisalem powyzej w 3. Czyli, ze US nagle powie,
    ze cena dewelpoera (na grunt) odbiega od ceny rynkowej poniewaz w
    jednostkowej transakcji, ktos sprzedal grunt w danej okolicy za cene wyzsza.
    Dlatego chcialem poznac metodologie wyliczania "ceny przecietnej rynkowej"
    dla podobnych transakcji.

    Przy okazji (tej dyskusji, a takze tej o darowiznie-wygranej samochodu)
    przypomniala mi sie taka interpretacja odnosnie cen rynkowych przy towarach.
    Podatnik pytal, czy przy wycenie darowizny towarow moze zastosowac cene po
    ktorej zakupil darowane towary.
    Aparat skarbowy odpowiedzial, ze takie zastosowanie ceny bedzie prawidlowe,
    poniewaz cena zakupu danego towaru w danym sklepie/hurtowni jest jak
    najbardziej cena rynkowa i moze zostac zastosowana do wyceny darowizny (nie
    musi byc doliczana przez podatnika, zadna dodatkowa marza).

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 23. Data: 2003-07-20 12:47:21
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

> [...]

    Tego wlasnie nie rozumiem co powyzej napisales.
    Dlaczego uwazasz, ze ceny deleporow sa zawyzone, jezeli to miedzy innymi
    deweloperzy tworza poprzez swoje transakcje te ceny rynkowe ? W stosunku do
    "jakiej ceny rynkowej" ich ceny sa zawyzone ?

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 24. Data: 2003-07-20 16:07:31
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    > Chyba sie juz zapetlilismy w tej dyskusji i prawdopodobnie piszemy o tym
    > samym tylko innymi słowami :-)

    raczej tak ;-), ale nie do końca

    > IMHO ceny stosowane przez deweloperów sa cenami rynkowymi.

    tak, ale nie średnimi cenami rynkowymi

    I nie mozna
    > stawiac generalnego zarzutu, ze wszystkie ich ceny odbiegaja od "inych cen
    > rynkowych" na danym terenie.

    tak

> [...]
    > ze cena dewelpoera (na grunt) odbiega od ceny rynkowej poniewaz w
    > jednostkowej transakcji, ktos sprzedal grunt w danej okolicy za cene

    US oczywiście tego nie powie, bo niby jaki miałby mieć w tym interes?
    Oddawać kasę?
    Ale jakby się nabywcy zaczęli zwracać do US o stwierdzenie nadpłaty, to jest
    inna sytuacja. Osobiście znam jeden taki przypadek że US zwrócił nadpłacony
    podatek.

    > Dlatego chcialem poznac metodologie wyliczania "ceny przecietnej rynkowej"
    > dla podobnych transakcji.

    suma cen zakupu z okolicy podzielona przez ilość transakcji

> [...]
    (nie
    > musi byc doliczana przez podatnika, zadna dodatkowa marza).

    tutaj się nie zgadzam, US popełnił błąd, zdarza się....

  • 25. Data: 2003-07-20 22:03:28
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    > suma cen zakupu z okolicy podzielona przez ilość transakcji

    Ja osobiscie zastosowalbym srednia ważona a nie arytmetyczna.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 26. Data: 2003-07-22 10:33:42
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > OK. Zakładam że od firmy będącej podatnikiem VAT :)
    > To AFAIK (choć MF ma chrapkę na zmiany) grunt ciągle "nie
    > podlega" pod VAT, budynek tak.

    O ile nie jest "uzywany, inie przyslygiwalo odliczenie VAT...."

    > J.w. IMO powinny być 2 osobne "papiery": rachunek (!) na grunt,
    > faktura na budynek.

    > Podatek od czynności cywilnoprawnych, m.in. od sprzedaży.
    > Obowiązuje "jeśli dana transakcja nie podlega lub nie jest
    > zwolniona z VAT". Może ktoś skomentuje, ale IMHO skoro grunt
    > *nie podlega* pod VAT - to rachunek za grunt chyba powinien
    > być objęty tym podatkiem.

    A pamietasz ze jesli jedna ze stron NIE jest "osoba fizyczna nie prowadzaca
    DG..."
    to czynnosc PCC "niepodlega"

    > Może to dziwne, że trzeba tak "rozbijać" nieruchomość :),
    > ale cóż poradzę :)
    > Wracając do PCC: ponieważ sprzedaż nieruchomości musi być
    > potwierdzona notarialnie, to IMO & AFAIK płatnikiem PCC
    > będzie notariusz (w sąsiednim wątku ktoś ROTFLował z sugestii
    > że przy kupnie nieruchomości wypełnia się formularz PCC1 :))

    Mysle, Pan Notariusz wszystko kompetentniw wytlumaczy Panu Kupujacemu...

    > Dokładniej kolejność jest nieco inna:
    > 1. musisz zarejestrować się jako przedsiębiorca, czyli "otworzyć
    > firmę".
    > 2. musisz zarejestrować się jako płatnik VAT (osobno !)
    (czyli zrezygnowac ze zwolnienia...)

    > 3. dopiero będąc płatnikiem VAT będziesz miał prawo ów VAT (od
    > budynku i tylko od budynku !) odliczyć.
    >
    > Jeśli kupisz budynek po zarejestrowaniu DG ale *przed* zarejestrowaniem
    > się jako VATman - nic ci nie pomoże, VATu nie odliczysz. Dlatego
    > cię wielkimi literami pytam, bo ty chyba kojarzysz "firma == VAT"
    > a to *nie jest prawda* !
    >
    > Tak poza konkursem: grunt nie podlega również amortyzacji... :)

    Ale jego zakup kosztem chyba jest....

    Boguslaw

  • 27. Data: 2003-07-22 16:15:40
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:bfj3n0$jv7> >

    > Ale jego zakup kosztem chyba jest....

    "chyba" czy "na pewno" ? :-)

    To "chyba" byłaby pełnia szczęścia gdyby był kosztem :-))

    Karol

  • 28. Data: 2003-07-22 16:34:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jul 2003, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > On Fri, 18 Jul 2003, piokog wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > podlega" pod VAT, budynek tak.
    >+
    >+ O ile nie jest "uzywany, inie przyslygiwalo odliczenie VAT...."

    ŻE CO ???
    Czytałeś jak mnie kiedyś Maddy "prostowała i doginała" i dalej
    nie rozróżniasz "nie podlega" i "jest zwolniony" ?
    Budynek, IMO & AFAIK - kupowany "od firmy" *zawsze* podlega
    pod VAT. Albo będzie VAT albo będzie "zw"...
    Grunt z definicji (ust.o VAT) - nie podlega. Nie jest towarem :)

    [...]
> [...]
    >+ > zwolniona z VAT". Może ktoś skomentuje, ale IMHO skoro grunt
    >+ > *nie podlega* pod VAT - to rachunek za grunt chyba powinien

    Nie pamiętam :)

    >+ ze jesli jedna ze stron NIE jest "osoba fizyczna
    >+ nie prowadzaca DG..."
    >+ to czynnosc PCC "niepodlega"

    Z wrażenia zaaplikowałem "search" po ustawie po PCC :)
    Mogę poprosić tak konkretnie jakiś paragraf ?

    Bo ten o *VAT* to kojarzę - tak jak jest w cytacie
    powyżej (i z niego wynika że gleba nie, budynek tak
    [pod VAT] czyli gleba tak, budynek nie [pod PCC]).
    Grunt "nie podlega" i to dlatego !

    Przypomnę, że chodzi o zakup firma-firma, było w pytaniu
    - więc mogłem sobie podarować dywagacje nt. wróżek !
    Oczywiści sprzedaż przez NDG spowoduje PCC od całości, ale to
    inna para kaloszy...
    [...]
    >+ > potwierdzona notarialnie, to IMO & AFAIK płatnikiem PCC
    [...]
    >+ Mysle, Pan Notariusz wszystko kompetentniw wytlumaczy Panu Kupujacemu...

    Myśle że Kupujący po to pytał na grupie żeby go w US śmiechem
    nie zabili jak się wybierze tam *przed* skoczeniem do notariusza ;)
    W tym (pytaniu) jest logika: jak u notariusza ma się okazać
    że coś-tam należeło wcześniej wiedzieć to.. lepiej się
    (wcześniej) wywiedzieć ;)

    [...]
    >+ > Tak poza konkursem: grunt nie podlega również amortyzacji... :)
    >+
    >+ Ale jego zakup kosztem chyba jest....

    Szach:

    +++++
    Art. 22c. Amortyzacji nie podlegają:
    1) grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    1) wydatków na:
    a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem
    opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
    ------

    ...bijesz czy odchodzisz na inne pole ?
    :)
    Oczywiście są wyjątki - tłumacząc na nasze (nie chce mi się
    szukać :)) "jeśli jest to towar handlowy firmy to jest traktowany
    jak towar" :) (nie mylić z "traktowaniem" dla potrzeb VAT,
    bo w ustawie o VAT wyjątki są inne :[)

    Jak rozumiem - grunt jest traktowany jako "bogactwo" (coś
    bliżej pieniędzy, weksla i akcji niż towar :]), nie wiem czy
    to pozostałość po feudaliźmie czy ma jakiś inny cel, ale tak
    mi wyszło z czytania ustawy :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 29. Data: 2003-07-23 10:26:06
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > [...]

    Soory... wziallem to, conapisales zbyt "potocznie".. masz racje.

> [...]
    > Budynek, IMO & AFAIK - kupowany "od firmy" *zawsze* podlega
    > pod VAT. Albo będzie VAT albo będzie "zw"...

    wiec jak budynek bezie zw. to nie podlega PCC - prawda ?

    Masz racje - pomylilem sie...

    [...]

    Boguslaw

  • 30. Data: 2003-07-23 13:54:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jul 2003, Boguslaw Szostak wrote:
    [...]
    >+ > Budynek, IMO & AFAIK - kupowany "od firmy" *zawsze* podlega
    >+ > pod VAT. Albo będzie VAT albo będzie "zw"...
    >+
    >+ wiec jak budynek bezie zw. to nie podlega PCC - prawda ?

    Prawda. Podlega pod VAT (może być "zw") -> nie podlega pod PCC,
    zgodnie z ustawą :) Tylko jeśli VAT czegoś nie dotyczy (w sensie
    ścisłym, czyli "nie podlega") - to może załapać się na PCC
    przy zakupie "od firmy". Jedna z ulubionych pułapek grupowych:
    "czy jest możliwe żeby VATowiec wystawił *prawidłowy* rachunek"
    (a nie f-rę VAT :)).

    pozdrowienia, Gotfryd