  • 1. Data: 2004-03-10 12:24:52
    Temat: Kwota wolna...
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam do Was banalne pytanie, ale po prostu... sie zacialem (wszystko mi sie
    pomieszalo:-)

    Z czego wynika fakt (art. 27 pdof), ze uzyskanie dochodu do wysokosci
    2790,00 pln nie powoduje obowiazku odprowadzania zaliczki na podatek (tu
    chybaPIT-2).

    Czy ktos zechce przypomniec mi konkretne artykuly i wsyzstkie papierki,
    ktore z w/w sie wiaza?

    Pozdrawiam
    Lukasz Goralczyk

  • 2. Data: 2004-03-10 23:32:23
    Temat: Re: Kwota wolna...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Mar 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...]
    >+ Z czego wynika fakt (art. 27 pdof), ze uzyskanie dochodu do wysokosci
    >+ 2790,00 pln nie powoduje obowiazku odprowadzania zaliczki na podatek

    Nieprawidłowe podejście :)
    Powody są dwa a nawet trzy:
    - kwota zmniejszająca podatek wg art. 27.1 (530 zł 08 gr) dla tych,
    którzy składają "normalny PIT-5" (nie dotyczy PIT-5L)
    - odliczenia od podatku, głównie składka zdrowotna (dotyczy wszystkich)

    Ściśle trzymając się twojej wypowiedzi to od dochodu "podatkowego"
    odejmuje się jeszcze odliczenia, czyli np. jeśli ktoś ZUS "wpisuje
    w PIT" (a nie do KPiR) to to *również* wpływa na kwotę dochodu
    "w znaczeniu podatkowym" !

    Nadto - odliczenia (tak od dochodu jak i od podatku) wcale nie są
    "sztywne" i zależą kto co i ile odlicza. A do tego liczy się ZUS
    *zapłacony* a nie *należny*, więc... więc starczy czasem zapłacić
    składki społeczne i zdrowotne ostatniego danego miesiąca aby uchylić
    się od płacenia zaliczki :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-03-11 09:00:22
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Dziekuje, zawsze pewne i precyzyjne odpowiedzi (nawet wiecej niz
    zapomnialem:-)...

    Chyba idzie wiosna:-)

    Dziekuje i pozdrawiam
    Lukasz G.