  • 21. Data: 2015-01-13 23:40:49
    Temat: Re: Laffer? Laffer? Nie słyszałem!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2015, Liwiusz wrote:

    > O co chodzi z tymi kasami przy wynajmie mieszkań?

    No zwyczajnie - przyjmowanie zapłaty za wynajem wypadło ze zwolnienia
    "całkowitego".
    Ergo jest bardzo dobry hak, aby podatnik popełnił jakiś kiks
    w papierkach. Wykazanie niedochowania warunków zwolnienia (tych które
    pozostały) oznacza, że podatnik jest uziemiony, bo dwa miesiące od
    tego zdarzenia miał mieć kasę - a jak przeoczył, to ma problem.

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2015-01-13 23:41:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2015, Piotrek wrote:

    > IMHO większość wyborców by nie zauważyła, jeśliby rzeczywistych wybrańców
    > zastąpić symulatorem parlamentu puszczonym nawet na co bardziej wypasionym
    > telefonie komórkowym.

    ROTFL :)
    Ale chyba prawdziwe...

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2015-01-13 23:48:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jan 2015, adam wrote:

    > A jak dokładnie rozliczyć ciepło, wodę, gaz?
    > Odczyty tych mediów są rzadko.
    > Można co prawda uśredniać, ale i tak po roku może
    > wyjść, że wziąłeś parędziesiąt zł więcej, a podatku nie opłaciłeś.

    Hola.
    Primo, wynajem "nie-DG" rozliczany jest kasowo.
    Czyli przychodem jest to, co najemca ZAPŁACIŁ, zaś kosztem to, co
    zostało "poniesione". Nie gra roli, czy od najemcy zażądano
    "prawidłowej" kwoty i czy zapłacono "prawidłową" kwotę za media!

    A nawet jakby było rozliczane jak w DG, "wg należności" (memoriałowo),
    to przecież nie widać przeszkód, aby te rozliczenia były *w umowie*
    oparte o zaliczki i rozliczenia z dostawcami - a tym samym przychód
    i koszt powstawałyby w momencie wystawienia i otrzymania faktur
    (lub rachunków) w "przepisowych" terminach.

    Przecież mechanizm korygowania należności nie jest niczym niezwykłym
    ani nieprawidłowym, przesadzasz :]

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2015-01-13 23:52:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jan 2015, adam wrote:

    > No a jak? Ja nie umiem sobie z tym poradzić. Poprzedni lokatorzy poprzedniej
    > zimy grzali się na maxa, wyprowadzili się w sierpniu. Odczyt był dopiero
    > teraz, i jest spora dopłata.

    Ale nie potrafisz poradzić sobie z rozliczeniem należności LOKATORÓW
    czy PODATKÓW od tego?
    Bo co do podatku nie widzę problemu - przychód to co zapłacili, WTEDY
    kiedy zapłacili. Koszt wtedy kiedy sam płaciłeś, WTEDY kiedy płaciłeś
    (mowa o wynajmie, który stanowi dla OF odrębne źródło dochodu
    i nie podlega pod memoriałowe regulacje DG!)

    Natomiast co do lokatorów, to jest sprawa umowy - skoro wiesz, że
    płacisz ZALICZKI na media, to i umowa z lokatorem powinna zawierać
    odpowienią regulację (że w jakimś tak rozsądnym terminie dostaną
    jeszcze rozliczenie)

    > Gaz spisują dwa razy w roku. Woda - podobnie.

    No i...?
    (przypomnę - wątek co do meritum dotyczy podatku)

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2015-01-13 23:56:57
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 13.01.2015 17:39, Liwiusz pisze:

    > Co to znaczy "grzali na maksa"? Wielkość kaloryferów jest dostosowana do
    > metrażu, nadto powinno być tak, że temperatura podawana na mieszkania
    > jest zależna od temperatury na zewnątrz

    No ale zależy też od tego jak kto sobie odkręci. Jeden lubi 25stC w
    mieszkaniu i będzie miał dopłaty a drugi lubi 18 i będzie miał nadpłaty.

    I dokładne rozliczenie ciepła przy zmianie lokatora w środku okresu
    rozliczeniowego jest praktycznie niemożliwe. Ja stosuję metodę
    uproszczoną - koszt całoroczny proporcjonalnie do czasu mieszkania.

    Inna sprawa - że nie wiem skąd się Adamowi wzięła konieczność dokładnego
    rozliczania ciepła i jak łączy to z kasami fiskalnymi.

    p. m.

  • 26. Data: 2015-01-14 00:10:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jan 2015, Liwiusz wrote:

    > Co to znaczy "grzali na maksa"? Wielkość kaloryferów jest dostosowana do
    > metrażu,

    A zawory i podzielniki są jakoby po to, żeby uniknąć pomysłów
    pt. "to otworzymy okna i zawory i tak zostawimy" :)

    > nadto powinno być tak, że temperatura podawana na mieszkania
    > jest zależna od temperatury na zewnątrz - ergo - nie oczekuj, że ktoś
    > będzie siedział w zimnie i zakręcał kaloryfery

    Nikt nie oczekuje.
    Ale to jest "używanie rzeczy w sposób odpowiadający właściwościom
    rzeczy" - ogrzewanie z mocy 666 KC jest sprawą najemcy.
    Sprawą właściciela jest jedynie sprawna instalacja, za pomocą której
    można grzać.

    > Ponadto wg mnie ogrzewanie to nie jest koszt "licznikowy"
    > wynikający z zamieszkania

    Nie jest.
    Lokatorowi też nikt nie każe mieszkać, jego wola.
    Płaci, może na pół roku wyjechać na Kajmany...

    > - niezamieszkałe mieszkanie tez trzeba grzać.

    Oczywiście.
    Wtedy jest to problem właściciela, skoro go na nikogo nie 'forwardował' :)

    > Może trochę
    > mniej, ale rzadko spotykam się z sytuacją, aby najemcy mieli dokładać do
    > niedopłat ogrzewania - zapewnienie odpowiedniej temperatury to zadanie
    > wynajmującego

    I jak masz mieszkanie ogrzewane piecami węglowymi, to właściciel ma
    lokatorom dowozić węgiel w potrzebnej ilości.
    Jasne.
    Tylko niespecjalnie prawdziwe.
    Nie napisz że "dla pieców węglowych są inne zasady" bo nie uwierzę :|

    > Ale masz liczniki i możesz się z lokatorami rozliczać co miesiąc.

    IMO nie ma takiej potrzeby - po prostu umowa powinna zawierać to
    samo, co umowy z dostawcami. Zapis o rozliczeniu.
    Przecież dokładnie tak samo działają wszelcy zarządcy budynków
    komunalnych.
    Wodę rozliczają jak dostaną rozliczenie od wodociągów.

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2015-01-14 00:14:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Generalnie rozważam mieszkania z jakimś sensownym systemem grzania,
    > a nie z piecykami na prąd.

    A widzisz jakiś sensowny powód, dla którego "sensowny system grzania"
    miałby mieć odmienne regulacje w przepisach, niż mieszkanie ogrzewane
    czy to prądem czy piecami węglowymi?
    Bo ja nie.
    Pierwszym z brzegu przeciwwskazaniem jest właśnie fakt wprowadzania
    podzielników, które m.in. miały służyć ograniczaniu zapędów takich
    jak opisane wyżej.

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2015-01-14 00:16:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jan 2015, Liwiusz wrote:

    > że jest koszt ogrzania całego bloku dzielony na
    > wszystkie mieszkania

    Liwiuszu, uwierz że w TAK rozliczanych blokach lokatorzy
    NAPRAWDĘ regulowali temperaturę poprzez otwieranie okien.
    Wyłącznie.
    Po co oszczędzać ciepło, skoro "jest zapłacone" :P

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2015-01-14 08:21:38
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-01-13 23:34, m wrote:
    > Tyle że te wnioski dotyczą tamtych czasów. Dzisiaj okoliczności się
    > zmieniły. Choćby naród jednak mniej pije, mniej pali, zaś granice są
    > szczelniejsze. Nie ma pewności że wnioski sprzed X lat pasują verbatim
    > do dnia dzisiejszego.

    To X to zaledwie jednocyfrowa liczba (i to w dodatku mniejsza niż 5).
    W skali trwania procesów społecznych całkowicie bez bez znaczenia.

    Tak więc umówmy się, że wnioski sprzed X lat będą pasować (co do rzędu
    wielkości) z prawdopodobieństwem bliskim 1. Na co zwracali uwagę
    eksperci (producentów wódy) i co potwierdziła brutalna rzeczywistość.

    Piotrek

  • 30. Data: 2015-01-14 08:33:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-14 o 00:10, Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > Jasne.
    > Tylko niespecjalnie prawdziwe.
    > Nie napisz że "dla pieców węglowych są inne zasady" bo nie uwierzę :|

    Ależ właśnie są inne. Nie wiem na ile śledzisz rynek wynajmu, ale
    generalnie jest tak (nie patrz na oferty z ogłoszeń, tylko na realne
    transakcje), że jak ciepło jest normalnie przez spółdzielnię zapewniane,
    to dla prywatnego najemcy jest już zwykle wliczone w czynsz bez dalszych
    rozliczeń.

    Jeśli jednak właściciel wycudował jakieś ogrzewanie swoim gazem, prądem,
    węglem itp. to rzeczywiście chce to przerzucać na najemcę, tyle że w
    praktyce musi obniżyć cenę samego czynszu, bo mało kto mając wybór taki
    jak wcześniej, wybierze lokal, gdzie oprócz normalnego czynszu płaci
    jeszcze za drogą formę ogrzewania.

    --
    Liwiusz