  • 31. Data: 2015-01-14 08:35:10
    Temat: Re: Laffer? Laffer? Nie słyszałem!
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-14 o 00:14, Gotfryd Smolik news pisze:

    > A widzisz jakiś sensowny powód, dla którego "sensowny system grzania"
    > miałby mieć odmienne regulacje w przepisach, niż mieszkanie ogrzewane
    > czy to prądem czy piecami węglowymi?

    Wydaje mi się, że nie o przepisach, tylko o uzgodnieniach umownych tu
    dyskutujemy.

    > Bo ja nie.
    > Pierwszym z brzegu przeciwwskazaniem jest właśnie fakt wprowadzania
    > podzielników, które m.in. miały służyć ograniczaniu zapędów takich
    > jak opisane wyżej.

    Liczniki to szwindel. Rozliczenie zależy głównie od przyjętych
    "współczynników" niż od realnych zachowań oszczędnościowych lokatorów.

    --
    Liwiusz

  • 32. Data: 2015-01-14 08:37:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-14 o 00:16, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Liwiuszu, uwierz że w TAK rozliczanych blokach lokatorzy
    > NAPRAWDĘ regulowali temperaturę poprzez otwieranie okien.
    > Wyłącznie.
    > Po co oszczędzać ciepło, skoro "jest zapłacone" :P

    WSZYSCY lokatorzy? No to wszyscy płacili gremialnie większe rachunki -
    liczników do tego nie potrzeba :)

    A jeśli takich lokatorów jest co 10, to i tak nie opłaca się montować
    liczników, bo ich koszt, i koszt odczytów, nie wpłynie znacząco na
    obniżenie uśrednionego rachunku (wyższe zużycie jednego lokatora jest
    dzielone na wszystkie mieszkania, kwota w efekcie niewielka).

    --
    Liwiusz

  • 33. Data: 2015-01-14 08:57:16
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    > Liwiuszu, uwierz że w TAK rozliczanych blokach lokatorzy
    > NAPRAWDĘ regulowali temperaturę poprzez otwieranie okien.
    > Wyłącznie.
    > Po co oszczędzać ciepło, skoro "jest zapłacone" :P

    Tak się robiło, jak były popsute zawory. Przy zakładaniu podzielników
    zazwyczaj wymieniano zawory, więc raczej mało kto tak reguluje
    temperaturę. Tym bardziej, że teraz jest przymus rozliczania każdego
    bloku osobno, toteż oszczędzanie przez wszystkich mieszkańców (nawet gdy
    mieszkanie jest nieopomiarowane) jest odczuwalne. A co do problemu - to
    po prostu to jest ryzyko wynajmującego, który powinien odpowiednio
    skalkulować w czynszu, jeśli nie ma możliwości rozliczeń na bieżąco,

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 34. Data: 2015-01-14 10:00:09
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 14.01.2015 08:33, Liwiusz pisze:
    > Ależ właśnie są inne. Nie wiem na ile śledzisz rynek wynajmu, ale
    > generalnie jest tak (nie patrz na oferty z ogłoszeń, tylko na realne
    > transakcje), że jak ciepło jest normalnie przez spółdzielnię zapewniane,
    > to dla prywatnego najemcy jest już zwykle wliczone w czynsz bez dalszych
    > rozliczeń.

    Może być zależne od miasta. Ze znanych mi przypadków (Poznań, Lublin)
    normą jest rozliczanie się z ciepła jak z innych mediów.

    p. m.

  • 35. Data: 2015-01-14 12:20:58
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 14 Jan 2015 08:33:20 +0100, w <m95645$s2s$1@node1.news.atman.pl>, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):

> [...]
    > transakcje), że jak ciepło jest normalnie przez spółdzielnię zapewniane,
    > to dla prywatnego najemcy jest już zwykle wliczone w czynsz bez dalszych

    A jak jest dopłata?

  • 36. Data: 2015-01-14 14:16:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-14 o 12:20, r...@k...pl pisze:

    > A jak jest dopłata?

    To dostaje ją wynajmujący (chyba że miałeś na myśli niedopłatę - wówczas
    wynajmujący ją płaci). Najemca ma mieć po prostu ciepłe mieszkanie w
    cenie czynszu.

    --
    Liwiusz

  • 37. Data: 2015-01-15 23:09:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jan 2015, Liwiusz wrote:

    > Wydaje mi się, że nie o przepisach, tylko o uzgodnieniach umownych tu
    > dyskutujemy.

    Oczywiście.
    Ale brak zapisu umownego skutkuje stosowaniem przepisów.
    Powiadasz że nie?
    Oczywiście, wynajmujący i najemca MOGĄ się umówić na "ciepło w cenie".

    > Liczniki to szwindel.

    Mniejszy - prędzej podzielniki to szwindel.
    Ale i tak jest akceptowany, m.in. z powodu niechęci dopłacania
    do "regulujących oknem".

    O ile wiem, powodem burz w spółdzielniach bywało np. niezaplanowanie
    "kosztów stałych" (zarówno na koszty instalacji jak i na straty ciepła),
    co oczywiście po spadku zużycia ciepła skutkowało koniecznością
    podniesienia ceny ciepła :>

    > Rozliczenie zależy głównie od przyjętych
    > "współczynników"

    Masz na myśli powód wyżej?
    (tj konieczności korygowania błędów grubych, wynikłych z nierozpoznania
    gdzie są koszty)

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2015-01-15 23:12:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jan 2015, Liwiusz wrote:

    > WSZYSCY lokatorzy?

    Jasne że nie :)
    I nie tyle lokatorzy, co mieszkańcy.

    > No to wszyscy płacili gremialnie większe rachunki

    I właśnie dlatego godzili się m.in. na podzielniki.

    > A jeśli takich lokatorów jest co 10, to i tak nie opłaca się montować
    > liczników, bo ich koszt, i koszt odczytów,

    Ale niechęć do płacenia za kogoś może przekonać nawet do tego większego
    kosztu :)

    > (wyższe zużycie jednego lokatora jest
    > dzielone na wszystkie mieszkania, kwota w efekcie niewielka).

    Problem w tym, że wtedy robi się "lawina" - coraz więcej chętnych do
    braku oszczędzania. Bo jeśli *ja* otworzę okno i spowoduje to zapłacenie
    10% wartości ciepła, to w sumie kwota niewielka, stać mnie.

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2015-01-15 23:13:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jan 2015, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > Tak się robiło, jak były popsute zawory. Przy zakładaniu podzielników
    > zazwyczaj wymieniano zawory,
    > więc raczej mało kto tak reguluje temperaturę.

    Ale to obecność podzielnika wpływa na zmianę "zwyczajów" :>

    > A co do problemu - to po prostu to jest
    > ryzyko wynajmującego, który powinien odpowiednio skalkulować w czynszu, jeśli
    > nie ma możliwości rozliczeń na bieżąco,

    Ale po co, skoro PROBLEMU nie ma?
    Wątkotwórca go sobie stworzył, nie wiem na jakiej podstawie!

    pzdr, Gotfryd

  • 40. Data: 2015-01-15 23:32:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-15 o 23:09, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Oczywiście.
    > Ale brak zapisu umownego skutkuje stosowaniem przepisów.
    > Powiadasz że nie?

    Nie przeczę.

    > Masz na myśli powód wyżej?

    Raczej coś w stylu "mieszkanie szczytowe", "mieszkanie od nawietrznej",
    "u mnie w mieszkaniu jest tak ciepło że w ogóle nie grzeje, bo mnie
    sąsiedzi grzeją [tekst mojej koleżanki]" itp. Nigdy się tego uczciwie
    nie policzy.

    --
    Liwiusz