  • 1. Data: 2010-01-13 20:27:43
    Temat: Likwidacja DG a samochód
    Od: "PiotrB." <p...@t...pl>

    Witam,

    Mam samochód w ST, całkowicie zamortyzowany.
    Przy zakupie nie odliczałem VAT ponieważ wtedy jeszcze nie byłem
    płatnikiem VAT
    (zresztą jest tylko rachunek bez VAT).

    Jak najkorzystniej postąpić z tym samochodem likwidując DG?

    Czy jeśli wpiszę samochód do remanentu likwidacyjnego to będę
    musiał doliczyć 22% VAT od ceny zakupu?
    Czy sprzedaż przed zakończeniem działalności jest korzystniejsza
    i czy wtedy przysługuje mi zwolnienie z naliczania VAT?

    W internecie znajduję różnorakie rozwiązania, nie wiem czy są
    zgodne z aktualnymi przepisami.

    Pozdr. Piotr

  • 2. Data: 2010-01-14 06:17:08
    Temat: Re: Likwidacja DG a samochód
    Od: "Marcin" <markus1975wytnij to@o2.pl>

    Kupiłeś bez VAT, sprzedajesz bez VAT - nie masz obowiązku naliczania VAT.
    Możesz sprzedać na fakturkę marżową, lub wycofać z ewidencji i sprzedać jako
    osoba fizyczna - ja tak zrobiłem z ciężarówką zamortyzowaną. Oczywiście
    kwota będzie opodatkowana dochodówką....
    Pozdrawiam M

  • 3. Data: 2010-01-14 08:37:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Jan 2010, Marcin wrote:

    > Kupiłeś bez VAT, sprzedajesz bez VAT - nie masz obowiązku naliczania VAT.
    > Możesz sprzedać na fakturkę marżową, lub wycofać z ewidencji i sprzedać jako
    > osoba fizyczna

    Miałeś na myśli "poza DG"?
    No to zapomniałeś o drobiazgu: "po 6 latach od wycofania".

    Inaczej i tak dolicza się do przychodów z DG! (fakt "wycofania"
    nie wpływa dosłownie na nic, więc po co "wycofywać"?)

    O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

  • 4. Data: 2010-01-14 08:42:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Jan 2010, PiotrB. wrote:

> [...]
    [...]
    > Czy jeśli wpiszę samochód do remanentu likwidacyjnego

    Ekhm... od kiedy ST wpisuje się do remanentu?
    ST pozostają w EST - a samą EST przechowuje się pomimo zakończenia DG!

    > Czy sprzedaż przed zakończeniem działalności jest korzystniejsza

    Tylko o tyle, że sama sprzedaż po zakończeniu również stanowi
    przychód z DG, i trzeba ją sobie "gdzieś" pamiętać (a KPiR już
    nie ma), żeby w razie głupiego pytania głupio nie palnąć ;)
    (np. nieopatrznie gdzieś nie podpisać, że przychody z DG wyniosły
    tyle ile wykazano w KPiR, skoro było więcej).

    > i czy wtedy przysługuje mi zwolnienie z naliczania VAT?
    >
    > W internecie znajduję różnorakie rozwiązania

    Dla przypadku, kiedy nie przysługiwało odliczenie VAT?
    Niemożliwe :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-01-14 09:10:35
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > [...]
    >
    > Ekhm... od kiedy ST wpisuje się do remanentu?

    dla potrzeb podatku VAT na dzień zakończenia działalności?

    od zawsze

  • 6. Data: 2010-01-14 09:51:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Jan 2010, gonia wrote:

    > dla potrzeb podatku VAT na dzień zakończenia działalności?
    >
    > od zawsze

    Dobra, będę się bronił rękoma i nogami :] (zębami też).

    "4. Przepisy ust. 1 i 3
    stosuje się do towarów, w stosunku do których
    ^^^^^^^^^^^
    przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
    o kwotę podatku naliczonego"

    Skoro się NIE STOSUJE, to również ustęp 5: "W przypadkach,
    o których mowa w ust. 1 i 3" nie ma zastosowania (w odniesieniu
    do TYCH towarów), więc o *TEN* remanent jak mniemam nie mogło
    chodzić :D (również)

    Dobrze mi wyszło?
    (a podejrzewałem, że nie chodziło o remanent do VAT, fakt że nie
    podkreśliłem, na moje szczęście i on nie wchodzi w rachubę).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-01-14 10:47:35
    Od: "PiotrB." <p...@t...pl>

    Dnia 14-01-2010 o 09:37:22 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Miałeś na myśli "poza DG"?
    > No to zapomniałeś o drobiazgu: "po 6 latach od wycofania".

    Ok rozumiem, że VAT mnie nie dotyczy w tym przyapdku.
    Nie chciałbym sprzedawać lecz dalej go używać.
    Co w takim przypadku? Gdzie to wpisać, jaki podatek zapłacić?

    Czy będzie dobrze jeśli przed likwidacją DG dodam do KPiR
    dokument wewnetrzny, że przekazałem na cele osobiste samochód
    o wartości XXXXzł (cena oszacowana przeze mnie na podstawie
    cen rynkowych? i bez doliczania VAT i ujmowania w ewidencji VAT),
    a tym samym kwota ta stanie się moim przychodem, od którego
    zapłacę jedynie podatek dochodowy?

    Pozdr. Piotr

  • 8. Data: 2010-01-14 11:30:20
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > (a podejrzewałem, że nie chodziło o remanent do VAT, fakt że nie
    > podkreśliłem, na moje szczęście i on nie wchodzi w rachubę).

    wybroniłeś się, niech Ci będzie;>

  • 9. Data: 2010-01-14 11:56:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Jan 2010, PiotrB. wrote:

> [...]
    > cen rynkowych? i bez doliczania VAT i ujmowania w ewidencji VAT),
    > a tym samym kwota ta stanie się moim przychodem, od którego

    NIE!

    Inwestycje (a ST się zaliczają do tej kategorii), odmiennie
    działają przy "wprowadzaniu", mniej korzystnie podatkowo, za
    to *również* odmiennie działają przy "wyprowadzaniu", dla
    odmiany "zwracając" swoje wady wejściowe.

    Popatrz na to tak: przy zakupie, nabycie ST *nie jest kosztem*.
    Wydatek musił pokryć z "już opodatkowanych pieniędzy", dopiero
    później, stopniowo, amortyzacja umożliwia swoisty "zwrot koszu".

    W zamian, przy "wyłączaniu z użyciu" *nie ma przychodu*!
    Przychód pojawia się tylko wtedy, kiedy... pojawia się przychód :)
    Czyli jeśliby taki ST został np. sprzedany - to będzie przychod,
    i nawet jeśliby został "wycofany z DG", to (przez 6 lat) dolicza
    się do przychodów z DG.

    Samo "wykreślenie" nie niesie za sobą ŻADNYCH konsekwencji
    w podatku dochodowym!
    Samochód jest Twój (w DG), będzie Twój (poza DG, "osobiscie"),
    nic się z tym nie wiążę (poza utratą prawa prostego roliczania
    wydatków na niego w koszty, można - ale kilometrówką).

    A jako że VAT nie ma, to w ogóle nie ma żadnych konsekwencji
    podatkowych.
    Tylko pamiętać trzeba, że *jakbyś sprzedał*, będzie trzeba
    dochód doliczyć do DG. I tyle.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2010-01-14 12:03:58
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 14-01-2010 11:47, PiotrB. pisze:

    > Ok rozumiem, że VAT mnie nie dotyczy w tym przyapdku.
    > Nie chciałbym sprzedawać lecz dalej go używać.
    > Co w takim przypadku? Gdzie to wpisać, jaki podatek zapłacić?

    Nigdzie. Nic.
    Nie wpisujesz, nie zgłaszasz, nie płacisz. Jeździsz sobie i już.

    > Czy będzie dobrze jeśli przed likwidacją DG dodam do KPiR
    > dokument wewnetrzny, że przekazałem na cele osobiste samochód

    Nie, to nie będzie dobrze.
    Przychód będzie dopiero w momencie sprzedaży.
    Może Ci się wydawać, że byłoby lepiej zapłacić podatek już teraz, ale US
    tak nie uważa. Masz zapłacić podatek gdy samochód sprzedasz, o ile
    będzie to przed upływem 5 lat od końca roku w którym zamknąłeś DG.
    Ani wcześniej, ani później.

    Robienie skarbowi państwa "lepiej" często spotyka się z niewdzięcznością
    ze strony tegoż.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813