  • 1. Data: 2009-07-31 16:39:10
    Temat: Mandat za błą w deklaracji VAT
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Witam,
    dwóch wspólników spółki cywilnej (KPiR, VAT) po przeprowadzonej i
    zakończonej kontroli skarbowej, dostało wezwanie w charakterze sprawcy
    wykroczenia skarbowego z art.56 par3 Kodeksu karnego skarbowego, do US i
    możliwość wymierzenia kary grzywny w drodze mandatu - tu w treści wezwania:
    ... za podanie nieprawdy i narażenie na uszczuplenie w wysokości x zł w
    deklaracji VAT-7 za miesiąc xx/xxxx..."
    Dlaczego obydwoje mają być karani za jeden podatek VAT? Przecież oboje są
    wspólnikami jednej firmy, a sprawa dotyczy VATu, a nie dochodówki.
    Co by było w sytuacji, gdyby księgowość prowadziło im biuro rachunkowe i to
    ono wizięło odpowiedzialność za błąd w deklaracji na siebie - też płąciłoby
    dwa razy???
    Z góry dziękuję za wyjaśnienie.
    Pozdrawiam
    Jarek

    4294 (20090731) __________

  • 2. Data: 2009-07-31 20:38:34
    Temat: Re: Mandat za b?? w deklaracji VAT
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 31-07-2009 o 18:39:10 Jarek <w...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > wykroczenia skarbowego z art.56 par3 Kodeksu karnego skarbowego, do US i
    > mo?liwo?ae wymierzenia kary grzywny w drodze mandatu - tu w tre?ci wezwania:
    > ... za podanie nieprawdy i nara?enie na uszczuplenie w wysoko?ci x z? w
    > deklaracji VAT-7 za miesi?c xx/xxxx..."
    > Dlaczego obydwoje maj? byae karani za jeden podatek VAT? Przecie? oboje s?
    > wspólnikami jednej firmy, a sprawa dotyczy VATu, a nie dochodówki.
    > Co by by?o w sytuacji, gdyby ksiegowo?ae prowadzi?o im biuro rachunkowe i to
    > ono wizie?o odpowiedzialno?ae za b??d w deklaracji na siebie - te? p??ci?oby

    Piszę z pozycji laika w temacie.

    US musi przypisać winę konkretnej osobie, bo to jest postępowanie karne a nie
    podatkowe.
    Więc będzie szukać jelenia - IMHO w gorszej sytuacji jest ten który
    podpisał zeznanie, bo to on oświadczył że wszystko gra.

    Przy okazji - wykroczenia skarbowe przedawniają się po roku (ZTCP to liczy się
    to od końca roku w którym upłynął termin rozliczenia), więc może już po zawodach?

    Pozdr.

  • 3. Data: 2009-07-31 22:23:10
    Temat: Re: Mandat za błą w deklaracji VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Jul 2009, Jarek wrote:

    > Witam,
    > dwóch wspólników spółki cywilnej (KPiR, VAT)
    [...]
> [...]
    > Dlaczego obydwoje mają być karani za jeden podatek VAT? Przecież oboje są
    > wspólnikami jednej firmy, a sprawa dotyczy VATu, a nie dochodówki.

    Art.115 Ordynacji.
    Literalnie wymienione, bez odwołania.
    Żyłka ;) ciągnie tu:

    Ponieważ powstała odpowiedzialność za zaległość podatkową, jak
    rozumiem ten przepis ma zastosowanie.

    > Co by było w sytuacji, gdyby księgowość prowadziło im biuro rachunkowe i to
    > ono wizięło odpowiedzialność za błąd w deklaracji na siebie - też płąciłoby
    > dwa razy???

    Dlaczego zaraz dwa razy, zakładasz że dwie osoby w biurze były
    odpowiedzialne?
    Popatrz na to tak: jak pasażer jedzie bez pasów, to mogą być dwa
    mandaty (bo dwie osoby odpowiadają za zapięcie pasów i - odpowiednio
    - dopilnowanie zapięcia).
    Rzeczywiście nie ma regulacji, że powinien zostać wymierzony jeden
    mandat i podzielony na pół :> (ale na zdrowy rozum tak powinno
    następować karanie - niższymi wymiarami mandatu).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-08-01 08:29:22
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-08-2009 o 00:23:10 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > http://www.przepisy.gofin.pl/5,44,30511,24.html
    >
    > Ponieważ powstała odpowiedzialność za zaległość podatkową, jak

    Ale to jest odpowiedzialność materialna, a mówimy o karnej.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-08-01 11:14:39
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

> [...]
    > mandat i podzielony na pół :> (ale na zdrowy rozum tak powinno
    > następować karanie - niższymi wymiarami mandatu).

    W pewnym sensie masz rację, tylko że dziwne jest dla mnie to w sytuacji,
    jeżeli firmę rozlicza biuro rachunkowe i dostaje ono dwa wezwania od dwóch
    wspólników S.C.. Następnie jako "wystawca" błednej deklaracji, czyli osoba z
    biura rachunkowego, idzie z oboma wezwaniami do US i tam dostaje dwa
    mandaty.

    Pozdrawiam
    Jarek

    4295 (20090731) __________

  • 6. Data: 2009-08-01 11:51:25
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jarek wrote:

> [...]
    > osoba z biura rachunkowego, idzie z oboma wezwaniami do US i tam dostaje

    Ale co w tym jest dziwnego?
    Myślałeś, że mandat będzie na biuro?
    Z "wystawcą" błędnej deklaracji możesz się sądzić o kwotę
    poniesionych strat (mandat) na drodze cywilnej - albo sie dogadać.

  • 7. Data: 2009-08-01 12:10:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Aug 2009, Tomek wrote:

    > Ale to jest odpowiedzialność materialna, a mówimy o karnej.

    Hm... no to 56 KKS "wprost"?
    Znaczy szukamy przepisu stanowiącego że "deklarację za SC składają
    jej wspólnicy"? (56 KKS po równo traktuje podanie nieprawdziwych
    danych jak i niepodanie danych, IMVHO dlatego nie powinna mieć
    miejsce "większa wina" tego podatnika, który podpisał się na
    deklaracji - inny wspólnik mógł dopełnić obowiązku złożenia
    prawidłowej deklaracji, więc jest tak samo winien).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-08-01 13:20:56
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-08-2009 o 14:10:00 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > deklaracji - inny wspólnik mógł dopełnić obowiązku złożenia
    > prawidłowej deklaracji, więc jest tak samo winien).

    Znajomy miał podobną sytuację, podatek oczywiście musiał dopłacić,
    ale z KKSu popłynął księgowy.
    A to że większość podatników przyjmuje mandaty żeby mieć spokój,
    to inna sprawa.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-08-03 15:33:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Aug 2009, cef wrote:

    > Ale co w tym jest dziwnego?
    > Myślałeś, że mandat będzie na biuro?

    Dla porządku: jeśli błąd sprowadzał się np. do błędnego podsumowania
    danych dostarczonych przez przedsiębiorcę, to taka sytuacja jest
    możliwa, a sądząc z opisów (m.in. na grupie) - wysoce prawdopodobna
    (znaczy mandat dla biura).
    W takim przypadku biuro dopuszcza się podżegania, współsprawstwa
    i czego tam tylko można wg KKS :), zaś podatnik *może* być
    nieświadomy błędu (np. rachunkowego), jeśli kwota tego błędu
    jest mała; może więc łapać się na "brak szkodliwości" (bo jak
    "rąbnięto się" z kwotą podatku z 10 razy, to istnieje podejrzenie
    że przedsiębiorca doskonale to zauważył, tylko zignorował,
    więc uznanie winy byłoby uzasadnione).

    Oczywiście co innego, jeśli pierwotną przyczyną było np. błedne
    zaliczenie czegoś do kosztu - przecież to przedsiębiorca
    "uznał".

    > Z "wystawcą" błędnej deklaracji możesz się sądzić o kwotę
    > poniesionych strat (mandat) na drodze cywilnej - albo sie dogadać.

    Też.
    Mi chodzi o to, że (w zależności od przyczyny zaniżenia podatku)
    mogą istnieć powody bezpośredniej odpowiedzialności biura i "łupnięcia"
    biura mandatem, z Twojej odpowiedzi wynikałoby że biuro będzie
    zawsze "czyste jak łza" (i odpowiedzialność poniesie wyłacznie
    cywilną) a to IMHO nieprawda :D

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-08-03 15:51:19
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 03-08-2009 o 17:33:27 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > biura mandatem, z Twojej odpowiedzi wynikałoby że biuro będzie
    > zawsze "czyste jak łza" (i odpowiedzialność poniesie wyłacznie

    Dobrze Ci wychodzi, osobiście znam osobę która kilka tysięcy VATu niedopłaciła
    przez biuro rachunkowe, a następnie biuro dostało strzał za przestępstwo skarbowe.
    Niestety nie widziałem papierów, ani nie podejmuję się odpowiedzieć na pytanie
    jak można w jednoosobowej DG nie zauważyć niedopłaty na parę tysięcy,
    ale nie mam powodów nie wierzyć że akurat rozstrzygnięcie karne było takie a nie
    inne.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek