  • 1. Data: 2004-05-13 01:26:14
    Temat: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
    Od: "Daniel Wieszczycki" <d...@N...pl>

    Witam wszystkich!

    Ja chłop, ale mi do tematu nie pasowało :)
    Założyłem działalność. KPiR, VAT.
    Mam prośbe o potwierdzenie mojej terorii, bo praktyki nie mam jeszcze
    żadnej. Sprawa pojawiała się wiele razy, czytałem archium namiętnie przez
    ostatnie dni, ale chcę to wszystko złożyć do kupy.
    No więc:

    Mam zestaw komputerowy
    - jednostka centralna
    - monitor
    - skaner
    - drukarka
    - UPS
    - inne drobne peryferia: PenDisk, Bluetooth itp.

    Do tej pory używane prywatnie, chcę wpisać do ewidencji środków trwałych i
    amortyzować. Wszystko kupowane w różnych okresach, jedno ma 2, drugie 5
    lat, trzecie z kolei nówka itd. Faktury mam, ale nie na wszystko.

    I teraz do rzeczy:
    1. robię wycenę np. na podstawie jakichś cenników sprzętu używanego
    2. zestaw wpisuję do ewidencji
    3. amortyzuję

    Do tej pory niby ok, ale pojawiają się pytania:
    1. Czy cały "zestaw" potraktować jako zestaw, czy może UPS, Pendisk np.
    odddzielnie jako wyposażenie i od razu w koszty?
    2. Jakim dokumentem "wyprodukować" zestaw i przyjąc go na stan DG?
    3. Rozumiem, że mogę zastosować stawkę amortyzacyjną 60%, tak? Jak się
    amortyzuje, jeżeli zaczynam w czerwcu?
    4. Na kompie jest aktualnie Linux. Czy jeżeli dokupię OEMowego Windowsa (z
    niezbędną częścią, którą oczywiście zamontuję do komputera :) to jak mam
    dokonać odpisu/amortyzacji tego zakupu? Do ewidencji wartości
    niematerialnych i w koszty (a co wtedy z tą nieszczęsną częścią?),
    czy może będzie to zwiększenie wartości środka trwałego?

    --
    Pozdrawiam - Daniel Wieszczycki | Ochrona informacji * Prawo internetu
    d...@N...pl | Odpowiadając usuń NOSPAM z adresu

  • 2. Data: 2004-05-13 05:55:11
    Od: "Obywatel107" <obywatel107@/gazeta/.pl>

    to ja mam pytanie do ciebie
    Jak byles w Urzedzie Skarbowym, to czy zazadali od ciebie, dokumentu
    potwierdzajacego twoje prawo do lokalu w ktorym bedziesz wykonywal
    dzialalnosc gosp.?
    I czy wiesz jakie z tego wynikaja konsekwencje podatkowe?

    Pytam bo mnie zapytali, a nie wiem jak to jest, tak naprawde?. Bylem w US i
    poprosilem o wyjasnienia. Otryzmalem jakies enigmatyczne wykrety a nie
    odpowiedzi.
    Rozmawialem ze znajomymi ktorzy ostatnio rejestrowali dzialalnosc gosp. Ale
    im nie mozna ufac, mogli celowo mi napedzic stracha, albo sami do konca nie
    wiedzieli, jednak to co od nich uslyszalem to mi ciarki po plecach zaczely
    chodzic.
    Do mojej dz.gosp nie jest potrzebny ani lokal , ani komputer ( formalnie, bo
    nie formalnie caly czas korzystam z laptopa i mam ich w....d....)
    W moim przypadku, pol srodkiem zaradczym bylo zatrudnienie sie w innej
    firmie na 1/4 etatu, a na rzecz drugiej firmy wykonuje swoja dzialalnosc na
    umowe-zlecenie.

    I wsio....moze mnie za to nie zastrzela?

    :o]

    pozdrawiam
    Farciarz

  • 3. Data: 2004-05-13 06:28:43
    Od: "Strebor" <strebor@poczta.[bez tego]onet.pl>

    Użytkownik "Daniel Wieszczycki" <d...@N...pl> napisał w
    wiadomości news:pan.2004.05.13.01.26.14.163762@NOSPAMdancop.pl.
    ..

    [ciach]
    > Mam zestaw komputerowy
    > - jednostka centralna
    > - monitor
    > - skaner
    > - drukarka
    > - UPS
    > - inne drobne peryferia: PenDisk, Bluetooth itp.

    Gratuluje

> [...]
    >
    > I teraz do rzeczy:
    > 1. robię wycenę np. na podstawie jakichś cenników sprzętu używanego
    Np tak
    > 2. zestaw wpisuję do ewidencji
    jak najbardziej
    > 3. amortyzuję
    też się zgadza

    > Do tej pory niby ok, ale pojawiają się pytania:
    > 1. Czy cały "zestaw" potraktować jako zestaw, czy może UPS, Pendisk np.
    > odddzielnie jako wyposażenie i od razu w koszty?
    Niestety w twoim przypadku wszystko jako zestaw, ale jak bedziesz dolupywał
    teraz takie pierdoły to oczywiście w koszty
    > 2. Jakim dokumentem "wyprodukować" zestaw i przyjąc go na stan DG?
    Np Dokumentem Wewnetrznym

    > 3. Rozumiem, że mogę zastosować stawkę amortyzacyjną 60%, tak? Jak się
    > amortyzuje, jeżeli zaczynam w czerwcu?
    To zależy na ile wycenisz jeśli zmieścisz sie w 3500 to jednorazowo w
    czerwcu całosć w koszty (czyli stawka 100%). Jeśli więcej to jeśli
    wprowadzisz to na stan w czerwcu to rozpoczynasz amortyzacje w lipcu (a
    jeśli chodzi technicznie no to 60% to stawka roczna 60%/12 i masz
    miesięczną)

> [...]
    > niematerialnych i w koszty (a co wtedy z tą nieszczęsną częścią?),
    > czy może będzie to zwiększenie wartości środka trwałego?
    No i tu jest pewien kłopot bo od kwietnia ubiegłego roku nasz "ukochany" MS
    określił w warunkach licencjonowania OEM minimalny skład jednostki do której
    moze być sprzedawany system na .licencji OEM i tu już dokładnie nie pamietam
    (bo już mam za soba kupno kompa, ateż chciałem tak zakombinować) ale zdaje
    sie że musi to byc płyta z prockiem + HDD +pamięć i (chyba) grafika
    (przynajmniej takie info dostałem o MS. A że ostatnio zdażały sie przypadki
    że podczas kontroli skrabowej sprawdzano legalnosć oprogramowania radze sie
    zastanowić czy gra jest warta świeczki.
    A od strony księgowej zrobiłbym to tak (zakładając że jednak kupisz go np z
    modemem): 1.księgowanie Wina w rejestr vat i w wartości niematerialne i
    prawne i jednorazowo w koszty; 2. księgowanie część w rej vat i w koszty. No
    chyba że wartość częsci i wina będzie przekraczała 50% wartosci zestawu
    wtedy podwyższenie wart. ŚT

    > Pozdrawiam - Daniel Wieszczycki | Ochrona informacji * Prawo internetu

    Również pozdrawiam - Robert Wójcik

  • 4. Data: 2004-05-13 08:28:06
    Od: "latet" <l...@r...pl>

> [...]
    No
    > chyba że wartość częsci i wina będzie przekraczała 50% wartosci zestawu

    Czy Ty piszesz o tzw. "pelnej księgowości"?

    Co do "przekroczenia 50% wartosci zestawu", to też nikt mi wczesniej
    na grupie o czyms takim nie pisal, choc mialem b. podobną sytuację
    jak Daniel i bylo to walkowane na grupie.

    Ponadto w listopadzie 2003 kupilem WinXP z myszką - z pełnym
    błogosławienstwiem Microsfotu (wydzwaniałem tam wtedy z 5 razy,
    aby się upewnić, że na pewno tak można).

    Ja zrobilem tak (nie twierdze, ze dobrze, ale napisze jak bylo):

    1. w listopadzie zakup WinXP + myszka (ok,. 750 zł) ==> w koszty
    2. w styczniu wciągnięcie do EŚT starego zest. komp.,
    1-razowa amortyzacja, wpisana w lutym w koszty (1000 zł).
    3. w marcu zakup monitora (1300 zł), pamieci RAM (800 zł) ==> oba w koszty.
    4. w maju planuję: nową obudowę (700 zł), nagrywarke DVD (500 zł),
    oczywiscie pojdą prosto w koszty.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 5. Data: 2004-05-13 10:54:36
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "latet" <l...@r...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    koszty.
    > 4. w maju planuję: nową obudowę (700 zł), nagrywarke DVD (500 zł),
    Hmm, hmmm, polecam archiwum grupy i tekst ustawy o PDOF... IMO po tych
    wydatkach, kiedy ich wartosc w ciagu roku skumuluje sie w kwote ponad
    3500,00 na jeden srodek trwaly moze Cie czekac niespodzianka... Nie pamietam
    konkretnego przepisu, ale jest to w czesci poswieconej amortyzacji i
    zwiekszaniu wartosci srodkow trwalych.

    Pozdrawiam
    Lukasz G.

  • 6. Data: 2004-05-13 13:42:01
    Od: "latet" <l...@r...pl>

> [...]
    pamietam
    > konkretnego przepisu, ale jest to w czesci poswieconej amortyzacji i

    Slyszalem o tym, ale radzilem sie kilku (jednej bym nie wierzył) księgowych
    i zgodnie stwierdzily, ze kupowane tak czesci do kompa nie kumuluja się.
    Wazne aby koszt pojedynczej czesci nie przekroczył 1500 zł netto.
    I tego się trzymam.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 7. Data: 2004-05-13 16:33:24
    Od: "WaLker" <j...@p...com>

    Użytkownik "Strebor" <strebor@poczta.[bez tego]onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    przypadki
    > że podczas kontroli skrabowej sprawdzano legalnosć oprogramowania radze

    Nic podobnego. Dokładnie to wygląda tak: kupujesz system oem - żeby był
    legalny musisz kupić razem z nim część komputerową nie będącą urządzeniem
    pereyferyjnym ( czyli coś co siedzi w obudowie ). Natomiast jeśli kupujesz
    aplikację oem (office ) to musisz z nią zakupić system komputerowy, za który
    uważa się przynajmniej: procesor, płyta główna, dysk twardy, obudowa z
    zasilaczem (wszystko łącznie).
    BTW uwaga na cwaniaczków z Allegro, którzy sprzedają Office z kartą sieciową
    ( faktycznie składnik nieperyferyjny ) i twierdzą, że jest to zgodne z
    licencją. Myślę, że system oem przeszedłby z kartą sieciową ( chyba
    najtańsza wewnętrzna część komputera ), ale do aplikacji to już niestety
    trzeba kupić 3/4 komputera...

    Pozdrawiam
    WaLker

  • 8. Data: 2004-05-15 10:48:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 May 2004, latet wrote:
    [...komuś...]
> [...]
    >+
    >+ Czy Ty piszesz o tzw. "pelnej księgowości"?
    >+ Co do "przekroczenia 50% wartosci zestawu"

    Nie, chyba pisze o jakichś starych przepisach. Przypominam sobie
    że wieki temu słyszałem hasło o "procentowym udziale ulepszenia",
    ale to było DAWNO i sam się umiarkowanie interesowałem :)

    >+ Ponadto w listopadzie 2003 kupilem WinXP z myszką - z pełnym
    >+ błogosławienstwiem Microsfotu (wydzwaniałem tam wtedy z 5 razy,
    >+ aby się upewnić, że na pewno tak można).

    Na .prawo twierdzili że właśnie tak jest :)

    >+ Ja zrobilem tak (nie twierdze, ze dobrze, ale napisze jak bylo):
    >+
    >+ 1. w listopadzie zakup WinXP + myszka (ok,. 750 zł) ==> w koszty

    IMHO błąd.
    WinXP tak, ale pod warunkiem "ścisłej interpretacji Maddy" (że
    WNiP zawsze osobno, nawet jak OEM), natomiast myszka... myszka
    nijak :) !

    >+ 2. w styczniu wciągnięcie do EŚT starego zest. komp.,
    >+ 1-razowa amortyzacja, wpisana w lutym w koszty (1000 zł).

    ...plus myszka ;)

    >+ 3. w marcu zakup monitora (1300 zł), pamieci RAM (800 zł) ==> oba w koszty.
    >+ 4. w maju planuję: nową obudowę (700 zł), nagrywarke DVD (500 zł),
    >+ oczywiscie pojdą prosto w koszty.

    Ja bym się nie czepiał. Ale ja się US nie nazywam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-05-15 10:50:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 May 2004, Łukasz Góralczyk wrote:

> [...]
    >+ wydatkach, kiedy ich wartosc w ciagu roku skumuluje sie w kwote ponad
    >+ 3500,00 na jeden srodek trwaly moze Cie czekac niespodzianka...

    Napisane jest niejasno, prawda :(
    Ale zakup "części" chyba jednak (tak, tak, to ja broniłem przed
    Bogusiem zdania przeciwnego, ktoś musiał ;) !) się na ów limit
    nie łapią :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-05-15 10:51:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ i zgodnie stwierdzily, ze kupowane tak czesci do kompa nie kumuluja się.
    >+ Wazne aby koszt pojedynczej czesci nie przekroczył 1500 zł netto.

    Latet, ty się trzymaj przepisów ;)
    Powiedz skąd wziąłeś owe 1500 zł ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd