  • 1. Data: 2007-12-28 08:52:42
    Temat: Nowy haracz na ZUS, czemu tak cicho?
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    Witam,

    od lipca ZUS wprowadza płatne certyfikaty szyfrujące, a do tego słyszałem,
    że obowiązek zakupu będzie miał każdy i nie będzie już opcji że do 5
    pracowników nie trzeba albo że biuro wysyła w imieniu swoich klientów.
    Jeśli to prawda, to ładnie rząd oskubie naród, skoro nawet babcia z
    czosnkiem na targu będzie musiała to kupić... Podobno 200zł rocznie +
    czytnik na start też parę stówek. Do tego nie bardzo będzie można
    udostępnić karty biuru, bo ten certyfikat ma mieć ponoć pozazusowską moc
    prawną i takie biuro może nam nim namieszać nieźle w życiorysie. No i
    pytanie: co w większych przedsiębiorstwach? 200zł dla każdej księgowej?

    Dziwi mnie cisza w tym temacie na grupie. Nikt nie omawia tego ani
    technicznie, ani prawnie ani moralnie ? Jak dla mnie i moich znajomych to
    cichaczem wprowadzana bomba, która będzie kosztowała naród kupę kasy (to
    jest to tanie państwo) i strasznie skomplikuje prowadzenie DG (to jest to
    ułatwianie prowadzenia DG).

    --
    Tristan
    napisz tu: w...@g...biz.pl i...@k...com.pl

  • 2. Data: 2007-12-28 09:05:24
    Temat: Re: Nowy haracz na ZUS, czemu tak cicho?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 28 Dec 2007 09:52:42 +0100, Tristan napisał(a):

    > od lipca ZUS wprowadza płatne certyfikaty szyfrujące,

    Tak to już jest w przepisach. Jest propozycja żeby to odsunąć o co najmniej
    5 lat i rozłożyć w czasie. Głównie dlatego, że według wystawców wydanie tej
    ilości certyfikatów musi trwać co najmniej 12 miesięcy.

    > a do tego
    > słyszałem, że obowiązek zakupu będzie miał każdy

    No nie przesadzajmy z kwantyfikatorem ogólnym ;)

    > i nie będzie już opcji
    > że do 5 pracowników nie trzeba

    To jak na razie spotkałem tylko w informacja prasowych jako nową
    propozycję zmian. Informacje były wyraźnie nieścisłe, bo mówiły, że
    jeśli zmiany wejdą w życie to ci do 5 będą też *mogli* wysyłać przez
    internet. Tak jakby w tej chwili nie mieli takiego prawa.

    > albo że biuro wysyła w imieniu swoich klientów.

    Słyszałem akurat odwrotnie - że oprócz wystawców certyfikatów z nowych
    przepisów cieszą się biura bo przybędzie im wielu klientów.

> [...]
    > Do tego nie bardzo będzie można udostępnić karty biuru, bo
    > ten certyfikat ma mieć ponoć pozazusowską moc prawną i takie biuro może

    To chyba oczywiste, że imiennego certyfikatu nie udostępnia sie nikomu.

    > No i pytanie: co w większych
    > przedsiębiorstwach? 200zł dla każdej księgowej?

    Myślę, że do wysyłki potrezba najwyżej dwu osób. Ta drug ato na wypadek
    urlopu, choroby itp.

  • 3. Data: 2007-12-28 10:07:48
    Od: kropka <a...@k...pl>

    Tristan napisał(a):
> [...]
    > jest to tanie państwo) i strasznie skomplikuje prowadzenie DG (to jest to

    Też mnie to dziwi... (patrz post: Płatnik a certyfikat...
    z 26.12.) W/g mojego rozpoznania, najtańsze urzadzenie
    do składania podpisu + certyfikat na 2 lata: 450,18 zł.
    Dla biur rachunkowych najwygodniejszym byłoby pozostawienie
    mozliwości wysyłania deklaracji za klientów na dotychczasowych
    zasadach. Kto chce wysyłać za siebie, również deklaracje
    podatkowe, niech kupuje. Ten przymus, i ta "opieka" państwa
    jest żenująca. To taka solidarność na niby.
    Pozdrawiam, kropka

  • 4. Data: 2007-12-28 17:13:12
    Od: "Tomek." <p...@o...pl>

> [...]
    > jest to tanie państwo) i strasznie skomplikuje prowadzenie DG (to jest to

    ale ksiegowa z biura, ktora do tej pory wysyla moje zusy platnikiem, ma
    przeciez
    moje pelnomocnictwo do skladania w moim imieniu deklaracji,
    wiec biuro ksiegowe wyrobi jej certyfikat i ksiegowa bedzie nim sie
    podpisywac
    - w swim imieniu na mocy upowaznienia.
    Zysk taki, ze ja nie musze miec certyfikatu, a biuru ksiegowemu koszt
    zakupu certyfikatu rozlozy sie na ich klientow.

    pzdr
    tomek

  • 5. Data: 2007-12-28 17:29:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Ja w sprawie formalnej:

    On Fri, 28 Dec 2007, Tomek. wrote:

    > Zysk taki, ze ja nie musze miec certyfikatu,

    Otóż protestuję z tego powodu, że państwo otumaniło nas już na tyle,
    że przynajmniej część obywateli oraz przebywających na terenie RP
    (nieobywateli) uważa zwolnienie/ograniczenie ZBĘDNYCH opłat za "zysk"!
    Wrrr....

    Wyjaśniam: pobieranie opłat za "certyfikat", szczególnie
    w takiej wysokości w jakiej są (o ile się nie mylę, przezornie
    zabezpieczonej przed stosowaniem cen rynkowych, dobrze mi się
    wydaje?) uzasadnione NIE JEST. IMO oczywiście.
    W szczególności do tak skomplikowanych czynności jak składanie
    deklaracji podatkowych. Ja tam rozumiem, że co 10-ciotysięczna
    deklaracja (może) jest na kwotę >miliona zł. To trzeba POZWOLIĆ
    tym, którzy uważają że potrzebują zabezpieczenia wartego
    250 zł/rok żeby sobie skorzystali, a nie zmuszać wszystkich.
    A dowodzi tego (że da się bez) fakt, że całkiem sprawnie działa
    (tyle, że w jakich takich rynkowych warunkach) niemało internetowych
    banków.
    Kto ma konto w takim i radzi sobie za pomocą papierowej lub
    plastikowej karty kodów - ręka w górę, poproszę, ja głosuję
    dwa razy ;)

    > a biuru ksiegowemu koszt
    > zakupu certyfikatu rozlozy sie na ich klientow.

    Ano właśnie: "rozłoży się".
    Albo spadnie mu zysk (wątpię), albo podrożeje.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-12-28 17:55:08
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 28-12-2007 o 18:29:18 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Ano właśnie: "rozłoży się".
    > Albo spadnie mu zysk (wątpię), albo podrożeje.

    Mały "wtyk" - niezmieniający istoty rzeczy - akurat w dziedzinie
    księgowości
    konkurencji jest multum, więc za bardzo te usługi nie podrożeją zapewne

    pozdr
    tommyz

  • 7. Data: 2007-12-29 00:18:44
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

> [...]
    > zabezpieczonej przed stosowaniem cen rynkowych, dobrze mi się
    > wydaje?) uzasadnione NIE JEST. IMO oczywiście.

    Masz rację, wydawanie takich certyfikatów to kopalnia złota,
    ciągły dochód, a inwestycje (poza wejściem w układ) niewielkie.

    Publiczne certyfikaty- jak ten do stosowania w urzędach powinno wystawiać
    Państwo
    - tak samo jak wystawia dowody osobiste, prawka czy paszprot. To rząd
    powinien mieć
    certyfikowany serwer podpisów dla swoich obywateli a nie znowu prowokować
    kolejne afery
    jak Prokom w ZUSie.....

    zbyszek

  • 8. Data: 2007-12-29 00:22:46
    Od: Karol Nawrot <k...@a...gwshm.edu.pl>

    zbyszek pisze:
> [...]
    > powinien mieć
    > certyfikowany serwer podpisów dla swoich obywateli a nie znowu prowokować
    I w pewnym sensie ma - PWPW ma spolke-corke (Sigillum), ktora jest
    jednym z kilku podmiotow, wystawiajacych certyfikaty kwalifikowane w Polsce.

  • 9. Data: 2007-12-29 08:15:30
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 28 grudzień 2007 18:29
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0712281819500.3316@athlon64>):

> [...]
    > Kto ma konto w takim i radzi sobie za pomocą papierowej lub
    > plastikowej karty kodów - ręka w górę, poproszę, ja głosuję

    Jak wprowadzą ustawowo to też do banków to się załamię.

    BTW: Koszt tego certyfikatu to nie tylko cena 250zł rocznie. To także cena
    niewygody działania oraz konieczności kupienia dużego i bezpiecznego sejfu
    do jego przechowywania. Zdecentralizowany system, jak jest obecnie,
    zapewnia bezpieczeństwo i wygodę działania. Centralizowany certyfikat to
    masakra. Nadużycia polecą lawinowo....

    --
    Tristan
    napisz tu: w...@g...biz.pl i...@k...com.pl

  • 10. Data: 2007-12-29 08:17:55
    Od: Tristan <n...@s...pl>

> [...]

    niewygody działania oraz konieczności kupienia dużego i bezpiecznego sejfu
    do jego przechowywania. Do tego osobnego komputera, odłączonego od internetu
    do dokonywania podpisów. Potem jednorazowe nośniki danych do przenoszenia
    danych z tego komputera do komputera wysyłającego.