  • 31. Data: 2007-08-19 07:38:51
    Temat: Re: Odliczanie podatku, zwrot VAT.
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 19-08-2007 o 09:11:02 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Sprzedasz te zapałki raz na jakiś czas i się uratujesz :-)

    Już po ptakach :)

  • 32. Data: 2007-08-19 08:00:30
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Tak sobie czytam dyrektywę unijną:

    DYREKTYWA 2006/112/WE RADY
    z dnia 28 listopada 2006 r.
    w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

    i tam mamy:

    * Art.2: opodatkowaniu VAT podlega odpłatne świadczenie usług na
    terytorium państwa człownkowskiego
    (obojętnie którego, zgodnie z logiką i art. 5)

    * Art.9: podatnikiem jestem, gdy tylko wykonuję DG w rozumieniu dyrektywy,
    więc "usługi NP"
    się w to bezdyskusyjnie wpisują. Nie ma tutaj żadnego obowiązku
    rejestracji, a z ostatnich
    wieści wynika, że sądy administracyjne potwierdzają ważność dyrektywy w
    tym zakresie.

    * Art. 24: świadczenie usług to jest wszystko to, co nie stanowi dostawy
    towarów, a więc również
    usługi NP.

    * Art. 56: usługi NP sa swiadczone w kraju nabywcy

    * Art. 213: Każdy podatnik zgłasza rozpoczęcie, zaminę i zakończenie
    wykonywania czynności opodatkowanych.
    Znowu - nie ważne gdzie opodatkowanych, a więc usługi NP są pełnoprawnymi
    usługami.

    * Art. 288: zwolnienie z podatku przysługuje wtedy, gdy wartość m.in.
    sprzedaży opodatkowanej(a więc i usług NP),
    nie przekracza limitu.

    Także wg dyrektywy, sprzedaż usług NP jest taką samą sprzedażą jak każda
    inna, co oznacza,
    że nasza ustawa jest nieudolną implementacją. A że podatek VAT ma być
    neutralny,
    to zmuszanie podatnika, do tego zarejestrowanego, do oddania VAT który
    prawidłowo odliczył,
    byłoby niezgodne z dyrektywą.. Hmm, co za popaprany kraj.

    Ciekawostka: Art. 242, dobrze że go nasi nie rozwinęli ponad miarę,
    chociaż musieli dodać swoje 3 grosze :)

  • 33. Data: 2007-08-19 08:04:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Już po ptakach :)

    Machnij korektę na te zapałki sprzed kilku miesięcy :-)

  • 34. Data: 2007-08-19 09:28:17
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 18-08-2007 o 23:38:38 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Co wybiera? ;)
    >
    > I oczywiście podatnik cieszy się jak niewiemco, jeśli US obudził
    > go po roku zerowych deklaracji, a nie po 4 latach na przykład.

    A czy zerową deklaracją jest taka, która zawiera obroty tylko z usług
    niematerialnych
    dla podmiotu-vatowca w innym państwie unijnym, albo podmiotu w państwie
    pozaunijnym
    (nazwijmy to "usługi NP")?

    W art. 5 ust. 1,2 jest wskazówka że do czynności opodatkowanych zaliczają
    się
    te podlegające opodatkowaniu na terenie RP, nie ma wykluczenia czynności
    RP.
    Dopiero w art. 27 jest wyszczególnienie, że usługi NP są wykonywane w
    państwie odbiorcy.
    Czy w takim razie, zgodnie z zasadami interpretacji prawa, zapisy art. 27
    nie są zobowiązujące
    dla zapisów art. 14 i w związku z tym dla interpretacji art 14. wiążący
    jest tylko/przede wszytskim
    zapis art. 5, który mówi że usługi NP są czynnościami opodatkowanymi, bo
    są usługami wykonywanymi na terenie RP
    (w sensie dosłownym)?
    IMVHO to by było logiczne(zupełnie przypadkiem, bo nie podejrzewam tutaj
    zamysłu legislatury, tylko
    czysty przypadek), natomiast skoro art. 27 jest defacto bezwzględnie
    obowiązujący,
    to i obowiązuje przy intepretacji art. 14 i podatnik wykonujący usługi NP
    "wypada
    z vatu" po 10 miesiącach niezależnie od obrotów ?

    Idąc dalej, zgodnie z art. 15 podmiot wykonujący wyłącznie usługi NP jest
    podatnikiem - gdyż wykonuje
    działalnośc gospodarczą wg definicji z tegoż art. 15. Więc skoro jest
    podatnikiem i zarejestrował
    się jako podatnik VAT czynny, oraz wykonuje tą działalność cały czas, to z
    jakiej paki
    miałby zgłaszać zakończenie działalności... Rozumiem rozgraniczenie na
    "opodatkowaniu podlegają"
    a "zgłasza zakończenie", ale czy to znaczy że podatnik NP ma zgłosić po 10
    miesiącach remanent
    do opodatkowania bez zgłoszenia zakończenia czynności podlegających
    opodatkowaniu?
    Jeśli tak, to gdzie tutaj neutralność..

    Idąc dalej, w art. 86 ust. 8 zrównuje się, do celów odliczenia podatku
    naliczonego,
    usługi NP z usługami podlegającymi VAT na terenie RP - czy to jest tylko
    uregulowanie
    "bardzo szczególne" dla potrzeb odliczenia, czy można to potraktować jako
    zapisanie nie wprost
    że usługi NP są czynnościami opodatkowanymi(bo w końcu zgodnie z regułą
    ogólną, prawo do odliczenia
    powstaje tylko dla zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną - więc
    byłoby to pośrednie nadanie
    usługom NP statusu sprzedaży opodatkowanej - a więc bylyby te "czynności
    opodatkowane")?

    Do tego, w tymże art. 86. ust. 1 jest powołanie się na "podatnika" w
    rozumieniu ust. 15, a więc
    nie ma wykluczenia NP-owców.

    Zgodnie z art. 88 ust. 4, podatnik NP zarejestrowany jako czynny podatnik
    VAT może odliczać
    VAT naliczony, a więc też nie ma tutaj dyskryminacji(poza zbędnym
    obowiązkiem rejestracji,
    bo podatnik w sensie art. 15 jest pojęciem "obiektywnym" - czyli albo jest
    albo nie jest).

    W art. 96 jest IMVHO mętlik. Zgodnie z ust. 1, podanicy z art. 15(czyli
    także podatnicy NP),
    mają się zarejestrować przed dniem wykonania pierwszej czynności z art.
    5(czyli uslugi NP
    nie wchodza tutaj w rachubę). Jednak zgodnie z ust. 3 podatnicy NP też się
    mogą zarejestrować.
    Zgodnie z ust. 5, wraz z utraceniem zwolnienia o którym mowa w art. 113
    trzeba się zarejestrować,

    Art. 96.6 jest mowa o zgłodzeniu zaprzestania wykonywania czynności
    opodatkowanych -
    a przecież podatnik NP nigdy nie zaczął ich wykonywać, więc nie musi nic
    zgłaszać :)

    Ale już w art. 99 wszyscy podanicy z art 15. mają składać deklaracje -
    IMVHO kolejne gmatwanie -
    - bo z tego wynika że w art. 99 mowa o podatniku w ujęciu
    obiektywnym(TAK-NIE) - więc podatnicy NP
    też się łapią na obowiązek składania deklaracji. A przeciez nie wykonują
    czynności opodatkowanych.
    A nie mają obowiązku się rejestrować..

    Tak samo, w art. 106 do wystawiania faktur zobligowani są podatnicy w
    sensie obiektywnym.

    W art. 113 zwalnia się od podatku podatników(jak rozumiem - w rozumieniu
    art. 15, ale skoro nie napisali
    wprost, a gdzie indziej napisali, to może chodzi o jakihcś innych
    podatników?), u których
    wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekracza 10k ojro.
    Czyli albo podatnik NP może korzystać ze zwolnienia aż do śmierci - albo
    mamy tutaj przyznanie
    się ustawodawcy do tego, że usługi np. są też sprzedażą opodatkowaną.

    Czy mam jakieś omamy i niedzielno-poranne niedomaganie mózgu, czy też jest
    w naszej ustawie kompletny burdel?

  • 35. Data: 2007-08-20 02:02:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    > niematerialnych
    > dla podmiotu-vatowca w innym państwie unijnym, albo podmiotu w państwie

    IMHO - nie powinna.
    Ale masz rację - piszący dość beztrosko potraktowali "niepodleganie",
    bo niepodleganie pod VAT (*w ogóle*) a niepodleganie przychodu to
    dwa różne zbiory (i w różnicy między nimi są np. wymieniane przez
    Ciebie czynności nie podlegające opodatkowaniu lecz uprawniające
    do odliczania, podlegające regulacjom ustawy).

> [...]
    > to z jakiej paki
    > miałby zgłaszać zakończenie działalności...

    To nie ja pisałem, nie wiem :)

> [...]
    > trzeba się zarejestrować,

    > Czy mam jakieś omamy i niedzielno-poranne niedomaganie mózgu, czy też jest

    Myślę że większość grupowiczów nawet bez czytania o piątej rano w ciemno
    obstawi drugą wersję i trafi ;)

    pzdr, Gotfryd