eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiOdmowa skasowania opłaty skarbowej na wekslu, czyli wykrakałem. › Odmowa skasowania opłaty skarbowej na wekslu, czyli wykrakałem.
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Odmowa skasowania opłaty skarbowej na wekslu, czyli wykrakałem.
    Date: Wed, 13 Sep 2006 00:56:22 +0200

    Witam!
    Uwaga - crosspost (.prawo, prawo.podatki) bo IMO kwalifikuje się po równo
    jako problem podatkowy i niepodatkowy, FUT do .podatki

    W poście:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/34bf1f8a41e4aa05
    ze trzy lata temu pisałem:
    poczcie zareaguje na proœbę przybicie urzędowej pieczęci na
    œwistku papieru w kratkę :) (dla niezorientowanych: opłatę
    skarbowš - to sš grosze, ale należš się Skarbowi - należy
    "skasować urzędowš pieczęciš z godłem" i poczta ma do tego
    uprawnienie, nie każdy wie że z wekslem nie trzeba "lecieć
    do US" :)) <<

    No i efekt jest oczywisty (?): "panienka z okienka" poleciała po
    szefową, zaczęła się narada nad problemem :> w efekcie pieczęci
    i daty nie uzyskałem.
    A weksel był mi potrzebny w miarę szybko :( więc w zachwyt nie wpadłem
    bo US dawno był już zamknięty (i 8 km dalej).
    Oczywiście opłata <5 zł, że więcej trzeba "do kasy" to wiem :)

    Przepis z rozporządzenia o opłacie skarbowej (o uprawnieniu do
    kasowania znaków opłaty na wekslu) wraz z całą częscią zażalenia
    na odmowę wykonania czynności urzędowej już mam wysmażony - żeby
    jasność była cała dyskusja odbyła się w uprzejmej atmosferze,
    a szefowa wyraziła zrozumienie dla faktu że będę usiłował przymusić
    szanowny Urząd Pocztowy do przywalania pieczęci na wekslach
    wszelakich w przyszłości :]

    To że "weksle pocztowe" pieczętują mi wyjaśnili - tyle że
    nie sprawdziłem czy chodzi po prostu o urzędowe blankiety
    wekslowe (już zawierające opłatę skarbową zresztą, ale zawsze
    można dopłacić). Późno się zrobiło :> i nie chciałem przymuszać
    załogi do nadminut :] z brakiem widoków na efekt.

    Idzie mi o co innego: czy ktoś kojarzy jaki przepis, który jawnie
    *nakazuje* np. urzędowi skarbowemu podstemplowanie znaków opłaty
    na wekslu? Albo pocztowemu? Albo bankowi?

    No bo dla mnie logika jest oczywista: przepis *upoważnia* określone
    (i tylko określone!) instytucje, w tym urzędy pocztowe, urzędy
    państwowe i banki do "kasowania", jednocześnie *nakazując* wystawcy
    dokonania skasowania.

    Wieć wystawca MUSI od "upoważnionego" uzyskać stempel. I datę.

    Ale tak sobie bezpodstawnie :> podejrzewam, że jak pismo zawędruje
    za wysoko to ktoś odwóci kota ogonem i powie "niech Pan idzie
    do kogo innego, bo przepis nas upoważnia ale nie nakazuje że
    to my akurat musimy" :>

    Więc Urząd Pracy odmówi, Inspektorat PIP odmówi (PIP chyba
    jest "rządowy"?), jeden czy drugi bank odmówi, poczta odmówi,
    notariusz odmówi, sąd odmówi, jednostka wojskowa odmówi :>
    (a co, najwyraźniej:
    http://www.polska-zbrojna.pl/poradyprawne.html?id_po
    radyprawnedzial=112&id_poradyprawne=853
    dowódca jest "organem administracji publicznej"!)
    a przecież nie ma ŻADNYCH wskazań żeby US czy UM były "właściwsze"
    - w sumie również mogą odmówić powołując się na taką samą logikę :>
    co IMO bazując na ratio legis (a raczej a contrario tego ratio
    legis :]) wskazuje że *każdy* wskazany jako "uprawniony" musi.

    Ale to moze być dla "uprawnionych" za trudne :[

    Jakby kto miał pod ręką jakiś wyrok, postanowienie, interpretację
    albo jakiś taki madry papier ktorym można by się wesprzeć w drugim
    rzucie (czyli "jak się oprą") to bardzo poproszę!

    Nie wykluczam że dla Poczty może to byc któraś umowa *międzynarodowa*
    o którą oparte jest prawo wekslowe lub prawo pocztowe (w art 5 prawa
    pocztowego jest już jasny zapis że PP jest zobowiązana do wykonywania
    zapisów umów m-narodowych prawa pocztowego co rozwiazywałoby TEN
    przypadek, ale np. napadania z żądaniem pieczęci oddziału GUS oczywiście
    nie).

    Ktoś coś wie??

    BTW: pracownicy Poczty, jak wyszło z wyjaśnień, dostęp sieciowy mają
    tylko do Intranetu. A na stronie PP PP oczywiście innych niż ustawa
    Prawo Pocztowe aktów prawnych nie uświadczysz.

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)