  • 11. Data: 2006-09-13 08:04:49
    Temat: Re: Odmowa skasowania opłaty skarbowej na wekslu, czyli wykrakałem.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Sep 2006, Jan Werbiński wrote:

    > A weksel in blanco z umową wekslową, które w momencie zawarcia nie okreslały
    > nieznanej na ten czas kwoty?

    Znaczy zakładając że w ciągu tych 14 dni od wystawienia kwota się
    "nie ujawni" jak rozumiem, żeby pominąć dywagacje czy trzeba czy
    można jak niżej :)
    Przepis przewiduje specjalną stawkę na takie okazje - 15 zł.
    Oczywiscie takiej kwoty nie wolno już opłacić wyłącznie znakami opłaty
    skarbowej, albo co najmniej 10 zł musi być w wartości blankietu, albo
    z własnym blankietem trzeba iść do kasy.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2006-09-13 20:22:59
    Temat: Bank, raport (było: Odmowa skasowania opłaty skarbowej)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Najpierw raport:

    Jako że inna pasowna jednostka była po drodze (banki, dwa oddziały)
    znacznie bliżej niż US/UM no to wpadłem do jednego. Filia, czyli
    można rzec najperyferyjniejsza odmiana :)
    Standardowo - oczy w słup (ale z uśmiechem), przezornie zapodałem że
    to Minister Finansów kazał, na podchwytliwe pytanie z odpowiedzią
    "a wie pan jak klienci u nas kasują znaki skarbowe? - własnym podpisem!"
    zdążyłem zareagować "no bo to widać na pełnomocnitwach albo upoważnieniach
    q tam inna procedura jest", co spowodowało wygenerowanie nowej miny :)
    i ... ulotnienie się mojego wekla wraz z "osobą obsługującą" za dobrze
    chronionymi drzwiami :]
    Nie protestowałem bo na papierze napisano "bez protestu" ;) (a poważniej
    był bez zlecenia), zająłem się odmierzaniem czasu.
    Wynik: 13 i pół minuty od momentu przedłożenia weksla do zakończenia
    kasowania (przy mnie, dokładnie wg rozporządzenia). IMO nienajgorzej :O
    O ile się nie mylę jakichś własnych prawników zatrudnili (telefonicznie).
    Poczta: dalej nie wiedziała że ma stemplować. Dałem w garść tekst
    z podstawą prawną (a nuż znajdą jak ma być), kolejną rundę zrobię z zażaleniem.

    Dalej pytanie:

    Dumałem sobie w miedzyczasie nad tymi "urzędami państwowymi" i wnioskiem
    co do przynależności m.in. jednostek wojskowych do administracji
    państwowej oraz pełnienia przez ich dowódców roli urzędników państwowych.

    No i wychodzi mi ni mniej ni więcej że dajmy na to taka Policja to też
    "urząd panstwowy". Podlegajacy pod Ministra Spraw Wewnętrznych. Pewnie
    pieczęć z godłem ma.
    No to chyba trąba ze mnie, że nie polazłem do nich po stempel?
    Dobrze gadam, czy popełniłem jakiś błąd w rozważaniach??
    (już widzę reakcję prawników kontrahenta na stempel "Komenda Policji
    nr ... w ..." na wekslu :>)

    Na deser uwaga do własnego posta:
    On Wed, 13 Sep 2006, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    [...]
    > Czy "firmowym" postępowaniem też się zajmie?

    W sumie głupio pytam... przedsiębiorca nie przestaje być obywatelem,
    tylko nagminne traktowanie przedsiębiorców jako stojących po stronie
    "do odstrzału" nasunęło mi takie pytanie :)

    Na dziś wrażeń wekslowych mi starczy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2006-09-13 21:43:47
    Od: m...@g...com

    Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    > Poczta: dalej nie wiedziała że ma stemplować. Dałem w
    > garść tekst
    > z podstawą prawną (a nuż znajdą jak ma być), kolejną rundę zrobię z
    > zażaleniem.

    Z pocztą to może sobie daj spokój. Póki co jest urzędem, ale powoli ewoluuje
    w stronę normalnej firmy, jakich ma być zatrzęsienie(oby!) na rynku.

    A tak, będą interpelacje, wnioski, skargi że przecież nie możemy przestać
    być urzędem, bo jest panie społeczne zapotrzebowanie, ostatnio dwukrotnie u
    nas był pan Smolik i bardzo się pieklił żeby mu weksel podstemplować. I tak
    dalej :)

> [...]
    >   Dobrze gadam, czy popełniłem jakiś błąd w rozważaniach??
    > (już widzę reakcję prawników kontrahenta na stempel "Komenda Policji

    Hmm, a to jeszcze ci podpowiem tłumaczy przysięgłych (są chyba urzędnikami
    państwowymi). A po nadaniu przez Giertycha statusu urzędnika nauczycielom,
    to będzie chyba można podstemplować weksel w byle szkole :)

    p. m.

  • 14. Data: 2006-09-14 07:22:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Sep 2006, m...@g...com wrote:

    > Z pocztą to może sobie daj spokój. Póki co jest urzędem, ale powoli ewoluuje
    > w stronę normalnej firmy, jakich ma być zatrzęsienie(oby!) na rynku.

    Bank też jest w tym rozumieniu normalną firmą.
    Realizator usługi pocztowej realizuje coś hm... "nadzwyczajnego", w końcu
    powierza mu się korespondencję. Tłumacząc formalnie - pełni "usługi
    wymagajace zaufania" (proszę nie komentować), jak ktoś woli odmianę
    plebejską - "dopóki będą mieli pieczęci okrągłe z orłem to mają z nich
    korzystać" :>

    > A tak, będą interpelacje, wnioski, skargi że przecież nie możemy przestać
    > być urzędem,

    Nie marudź ;)
    Patrz: bank.
    A skoro sami chcą (w reklamach powołują się na "wydawanie dokumentów
    majacych moc dokumentu urzędowego", bodaj chodzi o dowody wpłaty
    z terminem wpływu wg KPA a nie dotarcia na konto wg KC jak mniemam)
    to może by tak coś pożytecznego zrobili przy okazji ;)

    > Hmm, a to jeszcze ci podpowiem tłumaczy przysięgłych (są chyba urzędnikami
    > państwowymi). A po nadaniu przez Giertycha statusu urzędnika nauczycielom,
    > to będzie chyba można podstemplować weksel w byle szkole :)

    Wiesz, może trzeba będzie Liwiusza sprowokować żeby listę tego co podpada
    pod "urzędy państwowe" gdzieś wywiesił :)
    Ze szkołą koncept byłby dobry! "coś dla ludu". Nie wiem czy p. minister
    do końca zdaje sobie sprawę z konsekwencji takich pomysłów :>

    Korzystając z okazji chciałbym coś podkreślić: od poczty chciałem
    pieczątki nie dlatego że jest nazywana "urzędem" a dlatego że jest
    instytucją (tak jak bank) zobowiązaną przez ustawodawcę do kasowania
    opłaty skarbowej. Jako "firma" a nie "urząd".

    Mniej więcej w ten sam sposób w jaki ów ustawodawca zobowiazał
    na przykład mnie do pełnienia służby wojskowej - dawno to było, ale
    swoje odbębniłem i uważam że mam prawo oczekiwać żeby "zobowiązani"
    z innych tytułów również swoje "odbębnili", niezależnie od tego
    czy im się wydaje że to "słuszne" lub "niesłuszne", no nie? ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2006-09-15 07:38:50
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > z terminem wpływu wg KPA a nie dotarcia na konto wg KC jak mniemam)
    > to może by tak coś pożytecznego zrobili przy okazji ;)

    To chyba nie chodzi o określenie terminu wpłynięcia.

    Oddział 2 kpc:
    Art. 244
    § 1. Dokumenty urzędowe, sporządzone w przepisanej formie przez powołane
    do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich
    działania, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo zaświadczone.

    w przeciwieństwie dokumentów prywatnych:
    Art. 245
    Dokument prywatny stanowi dowód tego, że osoba, która go podpisała,
    złożyła oświadczenie zawarte w dokumencie.

    Czyli: dokument z poczty poświadcza, że został zrealizowany przelew.
    Dokument z "grosika" poświadcza, że panienka z okienka oświadczyła, że
    przelew został zrealizowany.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 16. Data: 2006-09-15 11:47:32
    Od: cyklista <1...@a...net.pl111>

> [...]
    > państwowymi). A po nadaniu przez Giertycha statusu urzędnika nauczycielom,
    > to będzie chyba można podstemplować weksel w byle szkole :)

    Bardzo mnie zainteresowali ci tłumacze przysiegli, bo mając takiego w
    rodzinie obyło by sie u mnie bez wizyty w banku.
    Wiec prosił bym o potwierdzenia czy rzeczywiscie da sie ich do tego celu
    wykorzystać.

  • 17. Data: 2006-09-15 20:01:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Sep 2006, cyklista wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^
    [...]
    > Bardzo mnie zainteresowali ci tłumacze przysiegli, bo mając takiego
    > w rodzinie obyło by sie u mnie bez wizyty w banku.

    Poproszę o komentarz, ale chyba za bardzo chcesz uprościć :)
    Mi się nasuwa taka uwaga - uprawniony jest "urząd", nie "urzędnik".
    Nie odnoszę się do tłumaczy jako takich, bo nie wiem, ale do faktu
    *kiedy* dana osoba "może".

    Krótko mówiąc, IMO urzędnik reprezentuje urząd w trakcie wykonywania
    czynności urzędowych: jak mniemam np. notariusz może mieć "sesję
    na wyjściu" (poza biurem), nie wiem czy tak może być z tłumaczem,
    raczej nie z nauczycielem (jeśliby tym "urzędnikiem" został): po
    prostu trzeba by jak poprzednik pisał iść "do szkoły" :) (a nie
    do nauczyciela). Panienka z okienka (z poczty, z banku) nie ma
    uprawnień żeby zabrać pieczęć do domu i w domu komuś podstemplować
    weksel, mówiąc innymi słowami i na przykładzie.
    Niemniej - ciekawe :) (i ciekawe kiedy taki tłumacz "pełni
    czynności" - o ile je pełni).

    Już sobie to przemyśliwałem tak: jak jednemu z drugim przyjdzie
    jakiś Sanepid i da w kość, to nic nie stoi na przeszkodzie żeby
    w ichnim urzędzie znienacka następnego dnia pojawił się jakiś
    szwagier z prośbą o skasowanie znaczków na wekslu ;)
    Ale samego kontrolera tak IMO potraktować nie można - nie jest
    "w urzędzie" (i być może pieczęci nie ma, pieczęć do dokumentu
    upoważniajacego do kontroli przyłożyli mu "w urzędzie" właśnie).
    Liwiuszu, dobrze piszę czy coś pokręciłem?

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2006-09-15 20:30:02
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

> [...]

    > upoważniajacego do kontroli przyłożyli mu "w urzędzie" właśnie).
    > Liwiuszu, dobrze piszę czy coś pokręciłem?

    Wykręcę się: opłata skarbowa nie jest elementem weksla, a ja
    interesuję się wekslami :-)

    Trudno mi się do tego nawet ustosunkować, w sumie nie przyszło mi
    nigdy wcześniej do głowy stemplować weksel w sanepidzie ;-) Każdemu
    radzę - dla ułatwienia - stosować urzędowe blankiety, nawet nosić je w
    portfelu "na wszelki wypadek".

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 19. Data: 2006-09-15 20:41:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Sep 2006, Liwiusz wrote:

    > Trudno mi się do tego nawet ustosunkować, w sumie nie przyszło mi nigdy
    > wcześniej do głowy stemplować weksel w sanepidzie ;-)

    Wiesz, jak tak czytam czasami o co (urzędy) czepiają się przesiębiorców,
    to samo się nasuwa że można by w odwecie jakąś łamigłówkę też
    zapodać :)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2006-10-04 15:02:41
    Temat: Raport - poczta, było: Odmowa skasowania opłaty skarbowej na wekslu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Przypomnę: "afery wekslowe" ostatnio są modne, a miałem wątpliwą
    okazję utknąć na takiej akcji - urząd pocztowy odmówił skasowania
    znaków opłaty skarbowej "bo my tylko na wekslach pocztowych możemy".
    Stosownie do postu:

    On Wed, 13 Sep 2006, Liwiusz wrote:
    [...]
    > I raczej nie twierdziłbym, że skoro mogą, to nie muszą.
    >
    > Dlatego czekam z niecierpliwością na wyjaśnienie tej sprawy, z chęcią
    > zamieszczę ją na necie, aby potomni już nie mieli problemów :-)

    ...zapodaję że dziś dostałem pismo (datowane 3.bm) z Oddziału Rejonowego:
    [streszczenie]
    "Na podstawie art. 237 KPA ... w odpowiedzi na pismo... informujemy...
    W trakcie postępowania wyjaśniającego ustalono że zgodnie z rozp. MF
    ... Poczta jest jednym z podmiotów wskazanych do kasowania znaków
    opłaty skarbowej na wekslach... informujemy, że pracowników UP ...
    pouczono ... uprzejmie przepraszamy ... pragniemy poinformować
    że zagadnienie zostało omówione także z pracownikami innych urzędów"

    > Obawiam się, jak również mam nadzieję, że przetrzesz ścieżkę :-)

    Jakby co wypadnie pracownikom UP zapodawać że w Oddziale Rejonowym
    w Zabrzu już sobie problem wyjaśnili :>
    Może sygnatura się komuś przyda: CSP ORJ DK/056/30/06
    Po prawdzie nie mogą stawać do konkurencji "na czas" z prawnikami
    bankowymi (przypomnę: wyjaśnili sobie z oddziałem w 13 minut),
    ale do meritum doszli :)

    pzdr, Gotfryd