  • 1. Data: 2003-06-17 12:49:17
    Temat: Kiedy można przyjmować faktury?
    Od: "Tomasz" <t...@W...pl>

    Witam.
    Zabieram się za otworzenie DG (90% to usługi). Mam w związku z tym pytania:
    Jutro składam wniosek o wpis do EDG, jaki mam podać termin rozpoczęcia
    działalności gospodarczej?
    Od kiedy mogę przyjmować faktury (z wystawianiem poczekam), aby móc
    księgować je jako koszty?
    Czy mogę przyjmować faktury zanim odwiedzę US (NIP mam)?
    Niestety "każdy" pisze inaczej.

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2003-06-17 23:06:33
    Temat: Re: Kiedy można przyjmować faktury?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Jun 2003, Tomasz wrote:

> [...]
    >+ Jutro składam wniosek o wpis do EDG, jaki mam podać termin rozpoczęcia

    Zeznaję że nie mam pojęcia kiedy ci pasuje. Zastanów się chwilę:
    *my* mamy wiedzieć ??

    >+ Od kiedy mogę przyjmować faktury (z wystawianiem poczekam), aby móc
    >+ księgować je jako koszty?

    Istnieje kilka stanowisk: moje jest takie, że faktury dokumentujące
    koszt "w celu poniesienia przychodu" są dowodem działalności
    gospodarczej i świadczą o jej prowadzeniu, więc nie powinny
    być przyjmowane "przedterminowo".
    Rachunki i faktury związane z prowadzeniem DG ale *nie*
    z uzyskiwaniem przychodu IMHO można przyjmować przed datą
    zgłoszenia DG[1] ale tylko "osobiście": przykładem
    kosztu poniesionego "w związku z DG" ale "nie w celu uzyskania
    konkretnego przychodu" jest IMHO zakup pieczątki :)
    Niemniej.... ja pieczątkę kupiłem po rozpoczęciu DG :)

    [1] - osobna sprawa to "data rozpoczęcia w zgłoszeniu EDG"
    a "data rozpoczęcia zarejestrowana w US/ZUS" - też są
    dwa stanowiska do wyboru :], moje jest takie że to NIE
    musi być ta sama data (oczywiście zgłosić "faktyczne
    rozpoczęcie" można *tylko* później niż w zgłoszeniu;
    ale są zwolennicy tezy że to *musi* być ta sama data)

    >+ Czy mogę przyjmować faktury zanim odwiedzę US (NIP mam)?

    Pominąłeś jeszcze kwestię VAT: jeśli masz zamiar odliczać
    to nie możesz odliczyć tego VATu który wydałeś nim stałeś
    się płatnikiem.
    A faktury to *możesz* przyjmować, ale *IMHO* "na siebie"
    a nie "na DG" - *o ile* są to faktury na towary handlowe
    lub środki trwałe (bo jedne i drugie "wprowadzasz"
    później do DG - wiesz o remanencie *początkowym* ??).
    Oczywiście VAT przepadnie :[

    >+ Niestety "każdy" pisze inaczej.

    Zgadza się.
    Przeszukałeś googlem ? :)

    Skoro interpretacja może być różna to jest :]
    Ja uwzględniam literę prawa ;) (no, staram się :))
    A literalnie - to czy koszt *jest* dowodem prowadzenia
    DG ? Wszystkim którzy piszą że "nie" odpowiadam pytaniem:
    czy zatrudnienie 100 pracowników (koszt, no nie ?) i zakup
    100 ciężarówek będzie świadczył że DG *już* jest
    prowadzona - czy *nie* ?
    ;)

    BTW: w DG OF nie ma pojęcia znanego ze spółek handlowych:
    "działalność w organizacji" !!

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-06-18 00:04:40
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 17 czerwca 2003 o godzinie (14:49:17) napisano:
    T> Witam.
    T> Zabieram się za otworzenie DG (90% to usługi). Mam w zwi?zku z tym pytania:
    T> Jutro składam wniosek o wpis do EDG, jaki mam podać termin rozpoczęcia
    T> działalno?ci gospodarczej?

    Art. 7 Ustawy prawo dzialalnosci gospodarczej brzmi:

    "Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu
    do rejestru przedsiębiorców. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców
    określają przepisy odrębnej ustawy."

    A wiec termin rozpoczecia NIE WCZESNIEJ niz uzyska sie wpis do EDG (na
    razie obowiazek wpisu do KRS dla DG jest przesuniety na 01.01.2004), a
    uzyska sie maksymalnie w ciagu 14 dni (Art. 88b p.4):

    "Organ ewidencyjny doręcza z urzędu przedsiębiorcy zaświadczenie o
    wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, nie później niż w
    terminie 14 dni od dnia zgłoszenia."

    Mozesz ten termin sam wybrac na podstawie art. 88a, p.2:

    "Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno
    zawierać: (...) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej."

    T> Niestety "każdy" pisze inaczej.

    Bo to nie jest pytanie, na ktore mozna odpowiedziec jednoznacznie.
    Zalezy od Twojej konkretnej sytuacji i wygody - np. niektorzy wola od
    poczatku nastepnego miesiaca, zeby ulatwic sobie obliczanie ZUS.
    Wiekszosc woli dopiero od momentu przewidywanego osiagania dochodow -
    bo po co placic ZUS na darmo. A Tobie moze wlasnie zalezec na
    "robieniu" kosztow jeszcze przed zyskami, albo placeniem ZUS, zeby byc
    ubezpieczonym...

    T> Od kiedy mogę przyjmować faktury (z wystawianiem poczekam), aby móc
    T> księgować je jako koszty?

    IMHO przyjmowac faktury mozesz od daty rozpoczecia dzialalnosci
    (zbieranie przed rozpoczeciem moze byc dowodem, ze dzialalnosc
    zaczales wczesniej). A czy to beda koszty, to juz inna sprawa - patrz
    ustawa o VAT (jeslis VATman) i pdof. Nie wszystko zloto co sie swieci,
    nie wszystko koszt co sie zowie faktura... :)

    T> Czy mogę przyjmować faktury zanim odwiedzę US (NIP mam)?

    Mozesz, a "manie" NIP-u nie ma tu znaczenia. Tylko, ze przyjmowanie
    nie oznacza automatycznie "wrzucania w koszty". Np. przed rejestracja
    w VAT nie masz prawa odliczac VAT-u. Ale masz za to obowiazek
    zgloszenia rozpoczecia dzialalnosci (NIP-1) na podstawie ustawy o
    zasadach ewidencji i identyfikacji podatnikow i platnikow (Art.6 p.1):

    "Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego obowiązani są
    dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności
    podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków."

    Polecam jednak przeczytanie calego art.6., bo zgodnie z art.7 mozesz
    byc wczesniej zobligowany do zgloszenia. No i jeslis VATman, to
    jeszcze art.9 p.1 ustawy o VAT.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 4. Data: 2003-06-18 15:04:37
    Temat: Odp: Kiedy możnaprzyjmować faktury?
    Od: "Tomasz" <t...@W...pl>

    Użytkownik Krzysztof A. Ziembik <k...@r...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:9...@r...pl...

    Na początku: zamierzam skorzystać ze zwolnienia z bycia VATowcem (nie widzę
    sensu wchodzenia w VAT przy usługach skoro nie muszę).

    [...]
    > A wiec termin rozpoczecia NIE WCZESNIEJ niz uzyska sie wpis do EDG (na
    > razie obowiazek wpisu do KRS dla DG jest przesuniety na 01.01.2004), a
    > uzyska sie maksymalnie w ciagu 14 dni (Art. 88b p.4):
    To mi sporo wyjasnia. Czyli nieważne jaki termin wpisze sobie na wniosku
    (chcialem wczesniej porobic pewne zakupy inwestycyjne celem przygotowania
    terenu pod dzialalnosc w hurtowni), a istotne jest kiedy dostane
    potwierdzenie wpisu.

> [...]
    powinno
    > zawierać: (...) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej."
    No to zaraz... ja chcialbym termin miec np. za 3 dni, ale wpisanie jego
    chyba nic nie da.

> [...]
    > bo po co placic ZUS na darmo. A Tobie moze wlasnie zalezec na
    > "robieniu" kosztow jeszcze przed zyskami, albo placeniem ZUS, zeby byc
    Nie, nie chodzi mi o odpowiedz "jak korzystniej", tylko od kiedy moge
    ponosic koszty, ktore beda kosztem mozliwym do wpisania do KPiR.

> [...]
    > ustawa o VAT (jeslis VATman) i pdof. Nie wszystko zloto co sie swieci,
    > nie wszystko koszt co sie zowie faktura... :)
    No i wracamy do sedna pytania... Czyli od momentu otrzymania wpisu do EDG?

    > Polecam jednak przeczytanie calego art.6., bo zgodnie z art.7 mozesz
    > byc wczesniej zobligowany do zgloszenia. No i jeslis VATman, to
    > jeszcze art.9 p.1 ustawy o VAT.

    Czy w US "lecą" mi terminy od czasu "rozpoczęcia DG", bo jeżeli tak, to nie
    mogę podać zbyt wczesnego terminu rozpoczęcia.

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 5. Data: 2003-06-18 15:17:53
    Od: "Tomasz" <t...@W...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych
    napisał:P...@k...p
    ortezjan.zabrze.pl...

    > Zeznaję że nie mam pojęcia kiedy ci pasuje. Zastanów się chwilę:
    > *my* mamy wiedzieć ??
    Nie chodzi mi o datę, ale odpowiedz (ktora wiaze sie z dalsa czescia
    pytania) przykładowo: "Nie wczesniej niz za 7 dni".

> [...]
    > koszt "w celu poniesienia przychodu" są dowodem działalności
    > gospodarczej i świadczą o jej prowadzeniu, więc nie powinny
    No wlasnie moje pytanie brzmi: kiedy to bedzie "przedterminowo":
    a) przed złożeniem wniosku o wpis do EDG,
    b) przed terminem wpisanym we wniosku,
    c) przed otrzymaniem potwierdzenia wpisu do EDG,
    d) przed otrzymaniem REGON-u,
    e) przed innym terminem (jakim?)

    > Rachunki i faktury związane z prowadzeniem DG ale *nie*
    > z uzyskiwaniem przychodu IMHO można przyjmować przed datą
    > zgłoszenia DG[1] ale tylko "osobiście":

    zgłoszenia, ale gdzie? EDG ? US?

> [...]
    >
    > Pominąłeś jeszcze kwestię VAT: jeśli masz zamiar odliczać
    > to nie możesz odliczyć tego VATu który wydałeś nim stałeś

    Zamierzam skorzystac ze zwolnienia

    > A faktury to *możesz* przyjmować, ale *IMHO* "na siebie"
    > a nie "na DG" - *o ile* są to faktury na towary handlowe
    > lub środki trwałe (bo jedne i drugie "wprowadzasz"
    > później do DG - wiesz o remanencie *początkowym* ??).

    Pierwsze slysze! Moge prosic o jakas wskazowke?
    Moimi pierwszymi kosztami beda np. materialy do zabezpieczenia terenu (w
    koszty), urządzenia sportowe (10 szt. po ok. 1000 zł - właśnie... chyba mogę
    wciągnąć taką fakturę na 10000zł w koszty a nie w środki trwałe?), inne
    drobne opłaty.

    > Oczywiście VAT przepadnie :[

    Mi niezaszkodzi (bo jak wybiore zwolnienie to chyba moge 100% wciagnac w
    koszty do KPiR) :)

    > Zgadza się.
    > Przeszukałeś googlem ? :)

    Naście razy, dlatego zapytałem na grupie.

    > Skoro interpretacja może być różna to jest :]
    > Ja uwzględniam literę prawa ;) (no, staram się :))

    Wlasnie dokladnie o to mi chodzi!

    pozdrawiam
    Tomasz

  • 6. Data: 2003-06-19 09:26:21
    Temat: Re: Odp: Kiedy możnaprzyjmować faktury?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jun 2003, Tomasz wrote:

> [...]
    >+ (chcialem wczesniej porobic pewne zakupy inwestycyjne celem przygotowania
    >+ terenu pod dzialalnosc w hurtowni), a istotne jest kiedy dostane

    Nie, nie !
    Nie wcześniej niż termin który podałeś jako "datę planowanego
    rozpoczęcia". Proszę Krzysztofa o objasnienie czy chciał napisać
    co innego :) (nie sądzę).
    Jeśli wystąpisz o "termin rozpoczęcia" na 1 lipca - to mimo że
    otrzymasz "papiery" 25 czerwca jeszcze *nie wolno* ci podjąć
    DG, bo w EDG figurujesz "od 1 lipca".
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ No i wracamy do sedna pytania... Czyli od momentu otrzymania wpisu do EDG?

    J.w., IMO zdecydowanie późniejszy z terminów:
    - otrzymania "papieru" zw wpisem
    - data zadeklarowana na owym "papierze" :)

    Faktyczne rozpoczęcie DG musisz zgłosić do 7 (AFAIR) dni
    w Urzędzie Skarbowym i ZUS.

> [...]
    >+ Czy w US "lecš" mi terminy od czasu "rozpoczęcia DG", bo jeżeli tak, to nie
    >+ mogę podać zbyt wczesnego terminu rozpoczęcia.

    Hm... tu to są dwie opinie :]
    Otóż moim zdaniem (oraz doradców których pytałem, takoż instytucji
    które mnie odpytywały na ową okoliczność :> tj. ZUS i US) ważny
    jest termin zgłoszenia *faktycznego* rozpoczęcia DG, który nie
    może być wcześniejszy niż zadeklarowany w EDG.
    Są opinie przeciwne (w tym prawników - odszukaj sobie posty
    Artura Golańskiego na *.prawo) iż "musi to być ta sama data".
    Niemniej - znacząca większość wypowiadających się (w tym
    doradzcy) uznaje za prawidłową interpretację iż *można*
    później zacząć DG niż się zadeklarowało. I ten FAKTYCZNY
    termin rozpoczęcia zgłosić w ZUS i US. Sądzę że to Artur
    lekko naciągnął interpretację ;)

    Ja mam rozpoczecie DG późniejsze niż zadeklarowane, Arturowi
    zapowiedziałem że jak upłynie 5 lat (przedawnienie :)) to
    poproszę o przykład przeciwny - tj. jakiekolwiek niezaskarżalne
    orzeczenie (tj. iż gość przegrał, mimo iż się bronił - a nie
    że ZUS mu "przyszedł i pogroził" i się zgodził :>) podważające
    to stanowisko.
    FYI: ZUS mnie upomniał (przecież otrzymali info z UM :))
    że "mam obowiązek zgłosić" :), wyjaśnienie że "owszem,
    ale ja zaczynam później niż zadeklarowałem" łyknęli
    bez sprzeciwu. A US... znajdź sobie stare posty :)
    - w każdym razie *tego* nie kwestionowali :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-06-19 09:45:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ Nie chodzi mi o datę, ale odpowiedz (ktora wiaze sie z dalsa czescia
    >+ pytania) przykładowo: "Nie wczesniej niz za 7 dni".

    A to zależy od interpretacji "daty rozpoczęcia".
    Moje zdanie wyłożyłem w poście obok. IMO nie ma przeciwwskazań
    żeby *zadeklarować* 1 lipca z *faktycznie zacząć* dwa tygodnie
    później. Oczywiście data zgłoszenia "faktycznego rozpoczęcia"
    (w ZUS i US) musi być ta sama :)

> [...]
    >+ a) przed złożeniem wniosku o wpis do EDG,
    >+ b) przed terminem wpisanym we wniosku,
    >+ c) przed otrzymaniem potwierdzenia wpisu do EDG,

    IMO - "e", przed terminem podanym w zgłoszeniach do US i ZUS.
    Masz 7 dni (AFAIR, sprawdź ile tam jest) na zgłoszenie
    od momentu rozpoczęcia.
    Ów termin nie może być IMO (zdecydowanie) wcześniejszy niż
    żaden z pozostałych (a..d) wymienionych przez ciebie :)

> [...]
    >+ > z uzyskiwaniem przychodu IMHO można przyjmować przed datą
    >+ > zgłoszenia DG[1] ale tylko "osobiście":

    Nieważne. Zauważ że piszę: "osobiście". Czyli kupujesz
    ty, Tomasz X :), a nie "działalność gospodarcza YYY ZZZ Tomasz X".
    Za wpis do VAT (na przykład) też zapłacisz ty, a nie "YYY ZZZ T X" :)
    IMO - przyjęcie faktury na twoją działalność świadczy że już
    ją prowadzisz.
    ^ tu jest kropka :)
    Ale są zwolennicy tezy że dopiero pierwszy przychód jest
    dowodem owego "prowadzenia" - ja się nie zgadzam i zalecałbym
    daleko idącą ostrożność !
    [...]
    >+ > Pominąłeś jeszcze kwestię VAT:
    [...]
    >+ Zamierzam skorzystac ze zwolnienia

    Acha.

> [...]
    >+ > później do DG - wiesz o remanencie *początkowym* ??).
    >+
    >+ Pierwsze slysze! Moge prosic o jakas wskazowke?

    Rozp. min. finansów o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów.
    Tu:
    http://www.mofnet.gov.pl/dokument.php?dzial=133&id=1
    2289
    ..jest parę pożytecznych tekstów ;)
    Poszukaj o remanentach...

    Wygląda na to że czytanie mofneta i archiwum grupy *.podatki
    jeszcze przed tobą :) O remanencie też było kilka razy ;)

> [...]
    >+ wciągnąć taką fakturę na 10000zł w koszty a nie w środki trwałe?), inne

    Zdecydowanie lepiej *takie* koszty ponieść po rozpoczęciu.
    Do DG można wprowadzać "osobiste" ŚT i towary handlowe, ale
    do innych kosztów brak podstawy prawnej.
    A tak BTW: z pierwszą "paczką" swoich papierów przejdź się
    do jakiegoś biura podatkowego na konsultacje. U mnie
    właśnie zaczęło się (po wyjęciu KPiR) hasłem: "a remanent
    początkowy to w którym miejscu pan wpisał ??" :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-06-20 00:43:47
    Temat: Re[2]: Odp: Kiedy możnaprzyjmować faktury?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    GSn> Nie wcześniej niż termin który podałeś jako "datę planowanego
    GSn> rozpoczęcia". Proszę Krzysztofa o objasnienie czy chciał napisać
    GSn> co innego :) (nie sądzę).

    Potwierdzam Gotfrydzie, ze nie chcialem napisac nic innego :)

    GSn> Jeśli wystąpisz o "termin rozpoczęcia" na 1 lipca - to mimo że
    GSn> otrzymasz "papiery" 25 czerwca jeszcze *nie wolno* ci podjąć
    GSn> DG, bo w EDG figurujesz "od 1 lipca".

    Dokladnie tak - data otrzymania moze byc najwczesniejsza data, ale
    jesli we wniosku napiszesz pozniejsza, to ona jest wpisana na odpisie
    z ewidencji jako data rozpoczecia DG.

    BTW: przypomnialo mi sie, ze panie z Urzedu Miasta, w moim przypadku
    postapily niezgodnie z przepisami, godzac sie na nie wpisywanie we
    wniosku daty rozpoczecia, po to bym mial jak najszybciej wpis - jako
    date rozpoczecia mam date wpisu do EDG.

    GSn> Hm... tu to są dwie opinie :]
    (...)
    GSn> bez sprzeciwu. A US... znajdź sobie stare posty :)
    GSn> - w każdym razie *tego* nie kwestionowali :)

    Wtrace swoje trzy grosze. Mialem kiedys kontrole z ZUS. Inspektora
    badal wlasnie date rozpoczecia dzialalnosci, musialem wykazac sie
    rachunkami/fakturami/umowami z miesiaca, w ktorym rozpoczalem
    dzialalnosc... Wciagniety w rozmowe kontroler wyznal, ze na podwazaniu
    daty rozpoczecia dzialalnosci maja niemale oszczednosci :(

    BTW: czy wiecie, ze w ZUS wyplaty zasilkow realizuje DZIAŁ REALIZACJI
    PRZYCHODOW? Mnie to zdumialo, ale nieco rzucilo mi swiatlo na sposob
    myslenia i dzialania tej instytucji...

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 9. Data: 2003-06-20 07:13:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jun 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ badal wlasnie date rozpoczecia dzialalnosci, musialem wykazac sie
    >+ rachunkami/fakturami/umowami z miesiaca, w ktorym rozpoczalem

    Tak z ciekawości - f-ry zakupowe również "badał" ?
    Posłużysz do odsyłania przyszłych chętnych do uznawania
    za początek DG pierwszej sprzedaży ;)

    >+ Wciagniety w rozmowe kontroler wyznal, ze na podwazaniu
    >+ daty rozpoczecia dzialalnosci maja niemale oszczednosci :(

    IMHO podstawa prawna jest :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-06-20 16:45:12
    Temat: Re[3]: Odp: Kiedy możnaprzyjmować faktury?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 20 czerwca 2003 o godzinie (09:13:32) napisano:
> [...]
    GSn> [...]

    GSn> Tak z ciekawości - f-ry zakupowe również "badał" ?
    GSn> Posłużysz do odsyłania przyszłych chętnych do uznawania

    Niestety nie, poniewaz nie mialem fakur sprzedazy z miesiaca
    rozpoczecia dzialalnosci. Mialem za to umowy oraz faktury kosztowe, co
    zostalo uznane za rozpoczecie dzialalnosci. Tak wiec "jestem dowodem",
    ze datą rozpoczecia dzialalnosci nie jest pierwsza sprzedaz.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl