    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy można przyjmować faktury?
    Date: Wed, 18 Jun 2003 01:06:33 +0200

    On Tue, 17 Jun 2003, Tomasz wrote:

    >+ Witam.
    >+ Zabieram się za otworzenie DG (90% to usługi). Mam w związku z tym pytania:
    >+ Jutro składam wniosek o wpis do EDG, jaki mam podać termin rozpoczęcia
    >+ działalności gospodarczej?

    Zeznaję że nie mam pojęcia kiedy ci pasuje. Zastanów się chwilę:
    *my* mamy wiedzieć ??

    >+ Od kiedy mogę przyjmować faktury (z wystawianiem poczekam), aby móc
    >+ księgować je jako koszty?

    Istnieje kilka stanowisk: moje jest takie, że faktury dokumentujące
    koszt "w celu poniesienia przychodu" są dowodem działalności
    gospodarczej i świadczą o jej prowadzeniu, więc nie powinny
    być przyjmowane "przedterminowo".
    Rachunki i faktury związane z prowadzeniem DG ale *nie*
    z uzyskiwaniem przychodu IMHO można przyjmować przed datą
    zgłoszenia DG[1] ale tylko "osobiście": przykładem
    kosztu poniesionego "w związku z DG" ale "nie w celu uzyskania
    konkretnego przychodu" jest IMHO zakup pieczątki :)
    Niemniej.... ja pieczątkę kupiłem po rozpoczęciu DG :)

    [1] - osobna sprawa to "data rozpoczęcia w zgłoszeniu EDG"
    a "data rozpoczęcia zarejestrowana w US/ZUS" - też są
    dwa stanowiska do wyboru :], moje jest takie że to NIE
    musi być ta sama data (oczywiście zgłosić "faktyczne
    rozpoczęcie" można *tylko* później niż w zgłoszeniu;
    ale są zwolennicy tezy że to *musi* być ta sama data)

    >+ Czy mogę przyjmować faktury zanim odwiedzę US (NIP mam)?

    Pominąłeś jeszcze kwestię VAT: jeśli masz zamiar odliczać
    to nie możesz odliczyć tego VATu który wydałeś nim stałeś
    się płatnikiem.
    A faktury to *możesz* przyjmować, ale *IMHO* "na siebie"
    a nie "na DG" - *o ile* są to faktury na towary handlowe
    lub środki trwałe (bo jedne i drugie "wprowadzasz"
    później do DG - wiesz o remanencie *początkowym* ??).
    Oczywiście VAT przepadnie :[

    >+ Niestety "każdy" pisze inaczej.

    Zgadza się.
    Przeszukałeś googlem ? :)

    Skoro interpretacja może być różna to jest :]
    Ja uwzględniam literę prawa ;) (no, staram się :))
    A literalnie - to czy koszt *jest* dowodem prowadzenia
    DG ? Wszystkim którzy piszą że "nie" odpowiadam pytaniem:
    czy zatrudnienie 100 pracowników (koszt, no nie ?) i zakup
    100 ciężarówek będzie świadczył że DG *już* jest
    prowadzona - czy *nie* ?
    ;)

    BTW: w DG OF nie ma pojęcia znanego ze spółek handlowych:
    "działalność w organizacji" !!

    pozdrowienia, Gotfryd