    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odp: Kiedy możnaprzyjmować faktury?
    Date: Thu, 19 Jun 2003 11:26:21 +0200

    On Wed, 18 Jun 2003, Tomasz wrote:

    >+ Użytkownik Krzysztof A. Ziembik <k...@r...pl> [...]
    >+ > A wiec termin rozpoczecia NIE WCZESNIEJ niz uzyska sie wpis do EDG (na
    [...]
    >+ To mi sporo wyjasnia. Czyli nieważne jaki termin wpisze sobie na wniosku
    >+ (chcialem wczesniej porobic pewne zakupy inwestycyjne celem przygotowania
    >+ terenu pod dzialalnosc w hurtowni), a istotne jest kiedy dostane
    >+ potwierdzenie wpisu.

    Nie, nie !
    Nie wcześniej niż termin który podałeś jako "datę planowanego
    rozpoczęcia". Proszę Krzysztofa o objasnienie czy chciał napisać
    co innego :) (nie sądzę).
    Jeśli wystąpisz o "termin rozpoczęcia" na 1 lipca - to mimo że
    otrzymasz "papiery" 25 czerwca jeszcze *nie wolno* ci podjąć
    DG, bo w EDG figurujesz "od 1 lipca".
    [...]
    >+ > IMHO przyjmowac faktury mozesz od daty rozpoczecia dzialalnosci
    >+ > (zbieranie przed rozpoczeciem moze byc dowodem, ze dzialalnosc
    >+ > zaczales wczesniej). A czy to beda koszty, to juz inna sprawa
    [...]
    >+ No i wracamy do sedna pytania... Czyli od momentu otrzymania wpisu do EDG?

    J.w., IMO zdecydowanie późniejszy z terminów:
    - otrzymania "papieru" zw wpisem
    - data zadeklarowana na owym "papierze" :)

    Faktyczne rozpoczęcie DG musisz zgłosić do 7 (AFAIR) dni
    w Urzędzie Skarbowym i ZUS.

    >+ > Polecam jednak przeczytanie calego art.6., bo zgodnie z art.7 mozesz
    >+ > byc wczesniej zobligowany do zgloszenia. No i jeslis VATman, to
    >+ > jeszcze art.9 p.1 ustawy o VAT.
    >+
    >+ Czy w US "lecš" mi terminy od czasu "rozpoczęcia DG", bo jeżeli tak, to nie
    >+ mogę podać zbyt wczesnego terminu rozpoczęcia.

    Hm... tu to są dwie opinie :]
    Otóż moim zdaniem (oraz doradców których pytałem, takoż instytucji
    które mnie odpytywały na ową okoliczność :> tj. ZUS i US) ważny
    jest termin zgłoszenia *faktycznego* rozpoczęcia DG, który nie
    może być wcześniejszy niż zadeklarowany w EDG.
    Są opinie przeciwne (w tym prawników - odszukaj sobie posty
    Artura Golańskiego na *.prawo) iż "musi to być ta sama data".
    Niemniej - znacząca większość wypowiadających się (w tym
    doradzcy) uznaje za prawidłową interpretację iż *można*
    później zacząć DG niż się zadeklarowało. I ten FAKTYCZNY
    termin rozpoczęcia zgłosić w ZUS i US. Sądzę że to Artur
    lekko naciągnął interpretację ;)

    Ja mam rozpoczecie DG późniejsze niż zadeklarowane, Arturowi
    zapowiedziałem że jak upłynie 5 lat (przedawnienie :)) to
    poproszę o przykład przeciwny - tj. jakiekolwiek niezaskarżalne
    orzeczenie (tj. iż gość przegrał, mimo iż się bronił - a nie
    że ZUS mu "przyszedł i pogroził" i się zgodził :>) podważające
    to stanowisko.
    FYI: ZUS mnie upomniał (przecież otrzymali info z UM :))
    że "mam obowiązek zgłosić" :), wyjaśnienie że "owszem,
    ale ja zaczynam później niż zadeklarowałem" łyknęli
    bez sprzeciwu. A US... znajdź sobie stare posty :)
    - w każdym razie *tego* nie kwestionowali :)

    pozdrowienia, Gotfryd