    From: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy możnaprzyjmować faktury?
    Date: 18 Jun 2003 02:04:40 +0200

    Witam.

    Dnia 17 czerwca 2003 o godzinie (14:49:17) napisano:
    T> Witam.
    T> Zabieram się za otworzenie DG (90% to usługi). Mam w zwi?zku z tym pytania:
    T> Jutro składam wniosek o wpis do EDG, jaki mam podać termin rozpoczęcia
    T> działalno?ci gospodarczej?

    Art. 7 Ustawy prawo dzialalnosci gospodarczej brzmi:

    "Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu
    do rejestru przedsiębiorców. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców
    określają przepisy odrębnej ustawy."

    A wiec termin rozpoczecia NIE WCZESNIEJ niz uzyska sie wpis do EDG (na
    razie obowiazek wpisu do KRS dla DG jest przesuniety na 01.01.2004), a
    uzyska sie maksymalnie w ciagu 14 dni (Art. 88b p.4):

    "Organ ewidencyjny doręcza z urzędu przedsiębiorcy zaświadczenie o
    wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, nie później niż w
    terminie 14 dni od dnia zgłoszenia."

    Mozesz ten termin sam wybrac na podstawie art. 88a, p.2:

    "Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno
    zawierać: (...) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej."

    T> Niestety "każdy" pisze inaczej.

    Bo to nie jest pytanie, na ktore mozna odpowiedziec jednoznacznie.
    Zalezy od Twojej konkretnej sytuacji i wygody - np. niektorzy wola od
    poczatku nastepnego miesiaca, zeby ulatwic sobie obliczanie ZUS.
    Wiekszosc woli dopiero od momentu przewidywanego osiagania dochodow -
    bo po co placic ZUS na darmo. A Tobie moze wlasnie zalezec na
    "robieniu" kosztow jeszcze przed zyskami, albo placeniem ZUS, zeby byc
    ubezpieczonym...

    T> Od kiedy mogę przyjmować faktury (z wystawianiem poczekam), aby móc
    T> księgować je jako koszty?

    IMHO przyjmowac faktury mozesz od daty rozpoczecia dzialalnosci
    (zbieranie przed rozpoczeciem moze byc dowodem, ze dzialalnosc
    zaczales wczesniej). A czy to beda koszty, to juz inna sprawa - patrz
    ustawa o VAT (jeslis VATman) i pdof. Nie wszystko zloto co sie swieci,
    nie wszystko koszt co sie zowie faktura... :)

    T> Czy mogę przyjmować faktury zanim odwiedzę US (NIP mam)?

    Mozesz, a "manie" NIP-u nie ma tu znaczenia. Tylko, ze przyjmowanie
    nie oznacza automatycznie "wrzucania w koszty". Np. przed rejestracja
    w VAT nie masz prawa odliczac VAT-u. Ale masz za to obowiazek
    zgloszenia rozpoczecia dzialalnosci (NIP-1) na podstawie ustawy o
    zasadach ewidencji i identyfikacji podatnikow i platnikow (Art.6 p.1):

    "Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego obowiązani są
    dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności
    podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków."

    Polecam jednak przeczytanie calego art.6., bo zgodnie z art.7 mozesz
    byc wczesniej zobligowany do zgloszenia. No i jeslis VATman, to
    jeszcze art.9 p.1 ustawy o VAT.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl