    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odp: Kiedy można przyjmować faktury?
    Date: Thu, 19 Jun 2003 11:45:41 +0200

    On Wed, 18 Jun 2003, Tomasz wrote:

    >+ Użytkownik Gotfryd Smolik news [...]
    >+ > Zeznaję że nie mam pojęcia kiedy ci pasuje. Zastanów się chwilę:
    >+ > *my* mamy wiedzieć ??
    >+ Nie chodzi mi o datę, ale odpowiedz (ktora wiaze sie z dalsa czescia
    >+ pytania) przykładowo: "Nie wczesniej niz za 7 dni".

    A to zależy od interpretacji "daty rozpoczęcia".
    Moje zdanie wyłożyłem w poście obok. IMO nie ma przeciwwskazań
    żeby *zadeklarować* 1 lipca z *faktycznie zacząć* dwa tygodnie
    później. Oczywiście data zgłoszenia "faktycznego rozpoczęcia"
    (w ZUS i US) musi być ta sama :)

> [...]
    >+ > >+ księgować je jako koszty?
    >+ >
    >+ > Istnieje kilka stanowisk: moje jest takie, że faktury dokumentujące
    >+ > koszt "w celu poniesienia przychodu" są dowodem działalności
    >+ > gospodarczej i świadczą o jej prowadzeniu, więc nie powinny
    >+ > być przyjmowane "przedterminowo".
    >+ No wlasnie moje pytanie brzmi: kiedy to bedzie "przedterminowo":
    >+ a) przed złożeniem wniosku o wpis do EDG,
    >+ b) przed terminem wpisanym we wniosku,
    >+ c) przed otrzymaniem potwierdzenia wpisu do EDG,

    IMO - "e", przed terminem podanym w zgłoszeniach do US i ZUS.
    Masz 7 dni (AFAIR, sprawdź ile tam jest) na zgłoszenie
    od momentu rozpoczęcia.
    Ów termin nie może być IMO (zdecydowanie) wcześniejszy niż
    żaden z pozostałych (a..d) wymienionych przez ciebie :)

    >+ > Rachunki i faktury związane z prowadzeniem DG ale *nie*
    >+ > z uzyskiwaniem przychodu IMHO można przyjmować przed datą
    >+ > zgłoszenia DG[1] ale tylko "osobiście":
    >+
    >+ zgłoszenia, ale gdzie? EDG ? US?

    Nieważne. Zauważ że piszę: "osobiście". Czyli kupujesz
    ty, Tomasz X :), a nie "działalność gospodarcza YYY ZZZ Tomasz X".
    Za wpis do VAT (na przykład) też zapłacisz ty, a nie "YYY ZZZ T X" :)
    IMO - przyjęcie faktury na twoją działalność świadczy że już
    ją prowadzisz.
    ^ tu jest kropka :)
    Ale są zwolennicy tezy że dopiero pierwszy przychód jest
    dowodem owego "prowadzenia" - ja się nie zgadzam i zalecałbym
    daleko idącą ostrożność !
    [...]
    >+ > Pominąłeś jeszcze kwestię VAT:
    [...]
    >+ Zamierzam skorzystac ze zwolnienia

    Acha.

    >+ > A faktury to *możesz* przyjmować, ale *IMHO* "na siebie"
    >+ > a nie "na DG" - *o ile* są to faktury na towary handlowe
    >+ > lub środki trwałe (bo jedne i drugie "wprowadzasz"
    >+ > później do DG - wiesz o remanencie *początkowym* ??).
    >+
    >+ Pierwsze slysze! Moge prosic o jakas wskazowke?

    Rozp. min. finansów o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów.
    Tu:
    http://www.mofnet.gov.pl/dokument.php?dzial=133&id=1
    2289
    ..jest parę pożytecznych tekstów ;)
    Poszukaj o remanentach...

    Wygląda na to że czytanie mofneta i archiwum grupy *.podatki
    jeszcze przed tobą :) O remanencie też było kilka razy ;)

    >+ Moimi pierwszymi kosztami beda np. materialy do zabezpieczenia terenu (w
    >+ koszty), urządzenia sportowe (10 szt. po ok. 1000 zł - właśnie... chyba mogę
    >+ wciągnąć taką fakturę na 10000zł w koszty a nie w środki trwałe?), inne
    >+ drobne opłaty.

    Zdecydowanie lepiej *takie* koszty ponieść po rozpoczęciu.
    Do DG można wprowadzać "osobiste" ŚT i towary handlowe, ale
    do innych kosztów brak podstawy prawnej.
    A tak BTW: z pierwszą "paczką" swoich papierów przejdź się
    do jakiegoś biura podatkowego na konsultacje. U mnie
    właśnie zaczęło się (po wyjęciu KPiR) hasłem: "a remanent
    początkowy to w którym miejscu pan wpisał ??" :>

    pozdrowienia, Gotfryd