    From: "Tomasz" <t...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Odp: Kiedy możnaprzyjmować faktury?
    Date: Wed, 18 Jun 2003 17:04:37 +0200

    Użytkownik Krzysztof A. Ziembik <k...@r...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:9...@r...pl...

    Na początku: zamierzam skorzystać ze zwolnienia z bycia VATowcem (nie widzę
    sensu wchodzenia w VAT przy usługach skoro nie muszę).

    [...]
    > A wiec termin rozpoczecia NIE WCZESNIEJ niz uzyska sie wpis do EDG (na
    > razie obowiazek wpisu do KRS dla DG jest przesuniety na 01.01.2004), a
    > uzyska sie maksymalnie w ciagu 14 dni (Art. 88b p.4):
    To mi sporo wyjasnia. Czyli nieważne jaki termin wpisze sobie na wniosku
    (chcialem wczesniej porobic pewne zakupy inwestycyjne celem przygotowania
    terenu pod dzialalnosc w hurtowni), a istotne jest kiedy dostane
    potwierdzenie wpisu.

    > "Organ ewidencyjny doręcza z urzędu przedsiębiorcy zaświadczenie o
    > wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, nie później niż w
    > terminie 14 dni od dnia zgłoszenia."
    >
    > Mozesz ten termin sam wybrac na podstawie art. 88a, p.2:
    >
    > "Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
    powinno
    > zawierać: (...) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej."
    No to zaraz... ja chcialbym termin miec np. za 3 dni, ale wpisanie jego
    chyba nic nie da.

    > Bo to nie jest pytanie, na ktore mozna odpowiedziec jednoznacznie.
    > Zalezy od Twojej konkretnej sytuacji i wygody - np. niektorzy wola od
    > poczatku nastepnego miesiaca, zeby ulatwic sobie obliczanie ZUS.
    > Wiekszosc woli dopiero od momentu przewidywanego osiagania dochodow -
    > bo po co placic ZUS na darmo. A Tobie moze wlasnie zalezec na
    > "robieniu" kosztow jeszcze przed zyskami, albo placeniem ZUS, zeby byc
    > ubezpieczonym...
    Nie, nie chodzi mi o odpowiedz "jak korzystniej", tylko od kiedy moge
    ponosic koszty, ktore beda kosztem mozliwym do wpisania do KPiR.

    > IMHO przyjmowac faktury mozesz od daty rozpoczecia dzialalnosci
    > (zbieranie przed rozpoczeciem moze byc dowodem, ze dzialalnosc
    > zaczales wczesniej). A czy to beda koszty, to juz inna sprawa - patrz
    > ustawa o VAT (jeslis VATman) i pdof. Nie wszystko zloto co sie swieci,
    > nie wszystko koszt co sie zowie faktura... :)
    No i wracamy do sedna pytania... Czyli od momentu otrzymania wpisu do EDG?

    > Polecam jednak przeczytanie calego art.6., bo zgodnie z art.7 mozesz
    > byc wczesniej zobligowany do zgloszenia. No i jeslis VATman, to
    > jeszcze art.9 p.1 ustawy o VAT.

    Czy w US "lecą" mi terminy od czasu "rozpoczęcia DG", bo jeżeli tak, to nie
    mogę podać zbyt wczesnego terminu rozpoczęcia.

    Pozdrawiam
    Tomasz