    From: "Krys" <g...@p...onnet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Odp: wynajem nieruchomości
    Date: Thu, 26 Sep 2002 09:25:29 +0200
    Sender: g...@p...onet.pl@157.25.116.149

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0209252225090.15929-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...

    > Chyba znajdziesz w archiwach googla, bo pamiętam że problem
    > był poruszany.

    > Hm... widzę że nikt się nie kwapi :], aczkolwiek głowy nie
    > daję za nic - to w ustawie o VAT jest:
    > art.5("podatnicy").1:
    > "podatnikami są osoby fizyczne, jednostki organizacyjne
    > nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:..."
    >
    > Pytanie: czy małżeństwo jest "jednostką organizacyjną
    > nie mającą osobowości prawnej" ??
    >
    > IM*H*O taka "jednostka" powinna mieć *osobny NIP* - jeśli
    > się mylę to niech mnie ktoś poprawi (skrzyczy, znaczitsja :))

> [...]
    dzieki, ze podjales temat!

    Szukalem wczoraj jeszcze po roznych zrodlach i do czego doszedlem:
    1. zubrzycki pisze o domiemanych spolkach cywilnych malzonkow. Istnieje
    zalecenie MF, ze ze wzgledow technicznych poltaxu tylko jeden z malzonkow
    powinien zarejestrowac sie do VAT i uzywac swojego nip na fakturach i innych
    dok. Z tego wynika, ze jeden malzonek rozlicza vatod obrotu obu. Tylko ze w
    takim przypadku nie ma dwóch kwot 38500 tylko jedna a w moim przypadku to
    jest istotne (obrot roczny malzenstwa ok 52800). I trudno - fiskus bedzie
    mial jednego vatmana wiecej. Problem w tym ze nigdy w przeszlosci
    malzonkowie nie liczyli tego obrotu wspolnie/lacznie i tak naprawde powinni
    byc juz vatowcami w kwietniu 2001.
    2. pozostaje pytanie czy jest sens( no chyba ze jest obowiazek) wypelniac
    dwa PIT5 czy moze tylko jeden - tego kto rozlicza vat?
    3. na koniec wspomne ze urodzil sie jeszcze jeden problem - okazalo sie ze
    malzonkowie sa rolnikami i posiadaja aktywne gospodarstwo rolne. SZLAK TO BY
    TRAFIL. - a juz bylo widac koniec listy z pytaniami.

    Krys