  • 1. Data: 2002-09-25 09:10:19
    Temat: wynajem nieruchomości
    Od: "Krys" <g...@p...onnet.pl>

    Malzenstowo posiada dwa lokale. Jeden wynajmuje na dzialalnosc gospodarcza a
    drugi na cele mieszkaniowe. Kwota czynszu wynosi 2400 za lokal na dg + 2000
    za lokal na cele mieszkaniowe. Zadne z malzonkow nie prowadzi DG.
    Rozumiem, ze podatek dochodowy - pit5 - kazdy z malzonkow po polowie
    przychodu.
    Pytanie- jakie koszty mozna ewentualanie uwzglednic w rozliczeniu pit5?
    Problem jest z VAT:
    czy dla celów VAT również istnieje dwóch podatników i każdy z nich musi
    rozliczac VAT od wynajmu swojej czesci nieruchomosci?
    Jesli nie to rozumiem, ze nie mozna skorzystac ze zwolnienia art 14.1.1
    ustawy o VAT bo suma rocznej sprzedazy przeracza 38500 PLN. Jeśli tak to
    wystarczyloby ze kazde z malzonkow zlozy VAT -6 i powinno byc OK.
    Dzwonilem do US - pani po wysluchaniu mnie postawila oczy.....
    Sprawa nie cierpiąca zwłoki - bardzo dziekuje za kazda wskazowke

    Krys

  • 2. Data: 2002-09-25 10:55:49
    Temat: Re: wynajem nieruchomości
    Od: "--vladi" <x...@i...pl>

> [...]
    > przychodu.
    > Pytanie- jakie koszty mozna ewentualanie uwzglednic w rozliczeniu pit5?

    wszystkie koszty zawarte w umowie i obciazajace wlasciciela lokalu; koszty
    konserwacji i napraw lokali itp.

    > Problem jest z VAT:
    > czy dla celów VAT również istnieje dwóch podatników i każdy z nich musi
    > rozliczac VAT od wynajmu swojej czesci nieruchomosci?

    jesli jedno ze wspolmazonkow wynajmuje jeden lokal a drugi drugi - to tak

> [...]
    > Dzwonilem do US - pani po wysluchaniu mnie postawila oczy.....
    > Sprawa nie cierpiąca zwłoki - bardzo dziekuje za kazda wskazowke

    nie zabardzo rozumiem pytanie.
    przypomne ze od lokalu na DG vat 22% a na cele mieszkalne 7%

    vladi

  • 3. Data: 2002-09-25 20:38:23
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Sep 2002, Krys wrote:

> [...]
    >+ przychodu.
    >+ Pytanie- jakie koszty mozna ewentualanie uwzglednic w rozliczeniu pit5?

    Chyba znajdziesz w archiwach googla, bo pamiętam że problem
    był poruszany.

    >+ Problem jest z VAT:
    >+ czy dla celów VAT również istnieje dwóch podatników i każdy z nich musi
    >+ rozliczac VAT od wynajmu swojej czesci nieruchomosci?

    Hm... widzę że nikt się nie kwapi :], aczkolwiek głowy nie
    daję za nic - to w ustawie o VAT jest:
    art.5("podatnicy").1:
    "podatnikami są osoby fizyczne, jednostki organizacyjne
    nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:..."

    Pytanie: czy małżeństwo jest "jednostką organizacyjną
    nie mającą osobowości prawnej" ??

    IM*H*O taka "jednostka" powinna mieć *osobny NIP* - jeśli
    się mylę to niech mnie ktoś poprawi (skrzyczy, znaczitsja :))

    Kwestia że podatek VAT "w sumie jest również osobisty"
    (m.in. z punktu widzenia DG OF) niedawno przewinęła się
    przy okazji dyskusji o rachunkach bankowych :) ("czy można
    płacić z konta osobistego").

    Spróbujmy podejść do jeża :) z innej strony:
    1. Podatnik może tylko płacić VAT albo być zwolniony,
    trzeciego wyjścia nie ma; trzeba zaznaczyć "w rozumieniu
    art.5 UoVAT" - czyli uczestnik S.C. a osoba fizyczna
    to dwaj różni podatnicy !
    2. Mąż prowadzi DG OF podlegającą VAT
    3. Żona prowadzi DG OF zwolnioną z VAT

    Czy to jest możliwe ?
    IM*H*O - tak !
    A to świadczyłoby że są *osobnymi* podatnikami...
    -:)
    [...]
    >+ Dzwonilem do US - pani po wysluchaniu mnie postawila oczy.....

    To zapytaj panią o patent jak wyżej :) (2*DG OF).

    Przyznam że u mnie pani z informacji (akurat NIP a nie VAT,
    ale to bez znaczenia dla zasady) po zadaniu "trudnego
    pytania" (pisałem - "mała wspólnota jako współwłasność
    nie *korzystająca* z ułomnej osobowości) wykazała się
    refleksem i posłała nas do kierowniczki :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-09-26 07:25:29
    Temat: Odp: wynajem nieruchomości
    Od: "Krys" <g...@p...onnet.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0209252225090.15929-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...

> [...]
    > nie *korzystająca* z ułomnej osobowości) wykazała się
    > refleksem i posłała nas do kierowniczki :)

    dzieki, ze podjales temat!

    Szukalem wczoraj jeszcze po roznych zrodlach i do czego doszedlem:
    1. zubrzycki pisze o domiemanych spolkach cywilnych malzonkow. Istnieje
    zalecenie MF, ze ze wzgledow technicznych poltaxu tylko jeden z malzonkow
    powinien zarejestrowac sie do VAT i uzywac swojego nip na fakturach i innych
    dok. Z tego wynika, ze jeden malzonek rozlicza vatod obrotu obu. Tylko ze w
    takim przypadku nie ma dwóch kwot 38500 tylko jedna a w moim przypadku to
    jest istotne (obrot roczny malzenstwa ok 52800). I trudno - fiskus bedzie
    mial jednego vatmana wiecej. Problem w tym ze nigdy w przeszlosci
    malzonkowie nie liczyli tego obrotu wspolnie/lacznie i tak naprawde powinni
    byc juz vatowcami w kwietniu 2001.
    2. pozostaje pytanie czy jest sens( no chyba ze jest obowiazek) wypelniac
    dwa PIT5 czy moze tylko jeden - tego kto rozlicza vat?
    3. na koniec wspomne ze urodzil sie jeszcze jeden problem - okazalo sie ze
    malzonkowie sa rolnikami i posiadaja aktywne gospodarstwo rolne. SZLAK TO BY
    TRAFIL. - a juz bylo widac koniec listy z pytaniami.

    Krys

  • 5. Data: 2002-09-27 20:12:33
    Temat: Re: Odp: wynajem nieruchomości
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Sep 2002, Krys wrote:
    [...]
> [...]
    >+ powinien zarejestrowac sie do VAT i uzywac swojego nip na fakturach i innych

    Hm.... "Zalecenie".... Znaczitsja podstawa prawna mniej
    więcej taka sama jak sławetne "zalecenie" przydzielania
    ćwierć jajka na obywatela ? ;)
    (i nie mówcie mi że w postaci 'niefabrycznej' - czyli licząc
    tylko jajecznicę, jako na twardo itp zjadacie więcej !).

    >+ Z tego wynika, ze jeden malzonek rozlicza vatod obrotu obu.

    Ciekaw jestem innych komentarzy, bo opinie o opiniach
    p. Zubrzyckiego z zakresu "dywagacje co autor miał na myśli"
    niedawno były na grupie :) (nic nie ujmując opiniom
    popartym przepisem).
    [...]
    >+ 2. pozostaje pytanie czy jest sens( no chyba ze jest obowiazek) wypelniac
    >+ dwa PIT5 czy moze tylko jeden - tego kto rozlicza vat?

    Obowiązku NIE MA. Zakładam że umiem czytać i że UoPDoF
    którą mam na harddysku ciąglu jeszcze obowiązuje ;)
    Mało tego - żeby *móc* rozliczyć wspólnie PIT trzeba:
    1. spełnić parę warunków
    2. chcieć.

    Co prawda nie znalazłem w UoVAT równie wyraźnego wskazania
    co w UoPDoOF, ale IM*H*O o ile małżonkowie rozliczają
    się wspólnie to nie widać powodu dla którego dwa podmioty
    z różnymi NIPami miały być jednym podmiotem...
    Czy p.Zubrzycki przypadkiem ([nie czytać] - nie mam swojej
    książki Zubrzyckiego ! [czytać]) nie odnosi się do przypadku
    *wspólnego* rozliczania PIT ?

    Pokutuje przekonanie że wspólne rozliczanie małżonków
    jest *zawsze* lepsze. Zakładając że *można by* się
    czepiać VAT o ile rozliczają wspólnie PIT - to właśnie
    znalazłbyś przypadek wręcz przeciwny...
    -:)
    No i biorąc pod uwagę że należałoby się nadziać na sankcje
    za zeszłe lata (no, niech będzie że nie sankcje a zaległy
    VAT z odsetkami) - to może warto spróbować potrzymać
    się wersji "2*VAT" !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-09-27 20:14:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Sep 2002, --vladi wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ jesli jedno ze wspolmazonkow wynajmuje jeden lokal a drugi drugi - to tak

    No to rozumujemy podobnie... :)

> [...]
    [...]
    >+ nie zabardzo rozumiem pytanie.
    >+ przypomne ze od lokalu na DG vat 22% a na cele mieszkalne 7%

    Ewidentnie chodzi o możliwość zwolnienia z VAT poniżej
    progu - jeśli małżonkowie rozliczą VAT osobno to każdy
    "zmieści" się poniżej limitu, jeśli razem - trzeba
    naliczyć VAT.
    W tym zaległy za zeszłe lata...

    Pozdrowienia, Gotfryd