    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odp: wynajem nieruchomości
    Date: Fri, 27 Sep 2002 22:12:33 +0200

    On Thu, 26 Sep 2002, Krys wrote:
    [...]
    >+ Szukalem wczoraj jeszcze po roznych zrodlach i do czego doszedlem:
    >+ 1. zubrzycki pisze o domiemanych spolkach cywilnych malzonkow. Istnieje
    >+ zalecenie MF, ze ze wzgledow technicznych poltaxu tylko jeden z malzonkow
    >+ powinien zarejestrowac sie do VAT i uzywac swojego nip na fakturach i innych
    >+ dok.

    Hm.... "Zalecenie".... Znaczitsja podstawa prawna mniej
    więcej taka sama jak sławetne "zalecenie" przydzielania
    ćwierć jajka na obywatela ? ;)
    (i nie mówcie mi że w postaci 'niefabrycznej' - czyli licząc
    tylko jajecznicę, jako na twardo itp zjadacie więcej !).

    >+ Z tego wynika, ze jeden malzonek rozlicza vatod obrotu obu.

    Ciekaw jestem innych komentarzy, bo opinie o opiniach
    p. Zubrzyckiego z zakresu "dywagacje co autor miał na myśli"
    niedawno były na grupie :) (nic nie ujmując opiniom
    popartym przepisem).
    [...]
    >+ 2. pozostaje pytanie czy jest sens( no chyba ze jest obowiazek) wypelniac
    >+ dwa PIT5 czy moze tylko jeden - tego kto rozlicza vat?

    Obowiązku NIE MA. Zakładam że umiem czytać i że UoPDoF
    którą mam na harddysku ciąglu jeszcze obowiązuje ;)
    Mało tego - żeby *móc* rozliczyć wspólnie PIT trzeba:
    1. spełnić parę warunków
    2. chcieć.

    Co prawda nie znalazłem w UoVAT równie wyraźnego wskazania
    co w UoPDoOF, ale IM*H*O o ile małżonkowie rozliczają
    się wspólnie to nie widać powodu dla którego dwa podmioty
    z różnymi NIPami miały być jednym podmiotem...
    Czy p.Zubrzycki przypadkiem ([nie czytać] - nie mam swojej
    książki Zubrzyckiego ! [czytać]) nie odnosi się do przypadku
    *wspólnego* rozliczania PIT ?

    Pokutuje przekonanie że wspólne rozliczanie małżonków
    jest *zawsze* lepsze. Zakładając że *można by* się
    czepiać VAT o ile rozliczają wspólnie PIT - to właśnie
    znalazłbyś przypadek wręcz przeciwny...
    -:)
    No i biorąc pod uwagę że należałoby się nadziać na sankcje
    za zeszłe lata (no, niech będzie że nie sankcje a zaległy
    VAT z odsetkami) - to może warto spróbować potrzymać
    się wersji "2*VAT" !

    Pozdrowienia, Gotfryd