    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wynajem nieruchomości
    Date: Wed, 25 Sep 2002 22:38:23 +0200

    On Wed, 25 Sep 2002, Krys wrote:

    >+ Malzenstowo posiada dwa lokale. Jeden wynajmuje na dzialalnosc gospodarcza a
    >+ drugi na cele mieszkaniowe. Kwota czynszu wynosi 2400 za lokal na dg + 2000
    >+ za lokal na cele mieszkaniowe. Zadne z malzonkow nie prowadzi DG.
    >+ Rozumiem, ze podatek dochodowy - pit5 - kazdy z malzonkow po polowie
    >+ przychodu.
    >+ Pytanie- jakie koszty mozna ewentualanie uwzglednic w rozliczeniu pit5?

    Chyba znajdziesz w archiwach googla, bo pamiętam że problem
    był poruszany.

    >+ Problem jest z VAT:
    >+ czy dla celów VAT również istnieje dwóch podatników i każdy z nich musi
    >+ rozliczac VAT od wynajmu swojej czesci nieruchomosci?

    Hm... widzę że nikt się nie kwapi :], aczkolwiek głowy nie
    daję za nic - to w ustawie o VAT jest:
    art.5("podatnicy").1:
    "podatnikami są osoby fizyczne, jednostki organizacyjne
    nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:..."

    Pytanie: czy małżeństwo jest "jednostką organizacyjną
    nie mającą osobowości prawnej" ??

    IM*H*O taka "jednostka" powinna mieć *osobny NIP* - jeśli
    się mylę to niech mnie ktoś poprawi (skrzyczy, znaczitsja :))

    Kwestia że podatek VAT "w sumie jest również osobisty"
    (m.in. z punktu widzenia DG OF) niedawno przewinęła się
    przy okazji dyskusji o rachunkach bankowych :) ("czy można
    płacić z konta osobistego").

    Spróbujmy podejść do jeża :) z innej strony:
    1. Podatnik może tylko płacić VAT albo być zwolniony,
    trzeciego wyjścia nie ma; trzeba zaznaczyć "w rozumieniu
    art.5 UoVAT" - czyli uczestnik S.C. a osoba fizyczna
    to dwaj różni podatnicy !
    2. Mąż prowadzi DG OF podlegającą VAT
    3. Żona prowadzi DG OF zwolnioną z VAT

    Czy to jest możliwe ?
    IM*H*O - tak !
    A to świadczyłoby że są *osobnymi* podatnikami...
    -:)
    [...]
    >+ Dzwonilem do US - pani po wysluchaniu mnie postawila oczy.....

    To zapytaj panią o patent jak wyżej :) (2*DG OF).

    Przyznam że u mnie pani z informacji (akurat NIP a nie VAT,
    ale to bez znaczenia dla zasady) po zadaniu "trudnego
    pytania" (pisałem - "mała wspólnota jako współwłasność
    nie *korzystająca* z ułomnej osobowości) wykazała się
    refleksem i posłała nas do kierowniczki :)

    Pozdrowienia, Gotfryd