  • 1. Data: 2004-05-05 15:22:20
    Temat: Oplata za Internet bez zmian ?
    Od: Dige <d...@n...pl>

    Witam serdecznie,

    Poniewaz od 1 maja zniwelowano podatek VAT na Internet zwrocilem sie do
    mojego providera o podanie aktualnej kwoty jaka powinienem uiscic za
    miesiac maj.
    Uzyskalem odpowiedz, ze cena nie ulega zmianie!
    Czy provider moze podtrzymac obecna stawke bez jakiejkolwiek informacji w
    formie pisemej (list polecony), bo takowej na pismie nie uzyskalem, czy
    slusznie postapil? Wedle mnie i nowego prawa powinienem zaplcic kwote
    netto, ale moze jestem w bledzie dlatego pytam Was, prawnikow.

    Prosze o jakiekolwiek odpowiedzi i jak powinienem sie zachowac w tej
    sytuacji, placic stara stawke, czy moze tylko netto, a moze zwrocic sie z
    tym do jakiej wyzej instancji?

    Dige

  • 2. Data: 2004-05-05 15:58:34
    Temat: Re: Oplata za Internet bez zmian ?
    Od: "toster" <t...@W...pl>

> [...]
    >
    > Prosze o jakiekolwiek odpowiedzi i jak powinienem sie zachowac w tej
    > sytuacji, placic stara stawke, czy moze tylko netto, a moze zwrocic sie z

    Z tego, co mnie wiadomo, to stawka VAT na Internet w związku z wejściem do
    UE wzrosła z 7 do 22%.
    Nasi popieprzeni parlamentarzysci, uchwalili, że dla odbiorców
    indywidualnych Internet ma być opodatkowany stawką 0 czy też zwolniony, a
    po(d)mioty maja płacić 22%. Sprawa zakończy się zapewne interwencją UE.
    Mój provider od czerwca (nie od maja) podnosi cenę dla podmiotów gosp. o tę
    różnicę w VAT.

    Jesli nie jesteś podmiotem, to zapewne masz na umowie podaną cenę brutto,
    nie wiem na jakiej podstawie miałbyś prawo zmienić warunki umowy.
    Wyższą instancją jest obecnie UE, która Ci to wyrówna, ale w drugą stronę.

    Tomek (który sprawą się niewiele interesował, więc może się mylić, co do
    szczegółow)

  • 3. Data: 2004-05-05 17:14:38
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    toster <t...@w...pl> wrote:
    > indywidualnych Internet ma być opodatkowany stawką 0 czy też zwolniony, a

    Zwolniony. To już było wałkowane. W przeciwieństwie do stawki 0% provider
    nie może odliczyć VATu (zazwyczaj 22%) z zakupów proporcjonalnie do udziału
    sprzedaży zwolnionej w przedaży całkowitej. Czyli jego koszty rosną
    (nie o całe 22%, bo odlicza od CITu). Dlatego providerzy podnoszą ceny
    użytkownikom indywidualnym.

    P.

  • 4. Data: 2004-05-06 04:34:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 May 2004, Dige wrote:

    >+ Poniewaz od 1 maja zniwelowano podatek VAT na Internet

    Hm... co zrobiono ? ;)
    Bo mi niwelacja kojarzy się z "wyrównywaniem". Ale to pewnie
    przez to że kilka wątków "budowlanych" na .prawo poczytałem :]

    >+ Uzyskalem odpowiedz, ze cena nie ulega zmianie!

    "To się ciesz".

    >+ Czy provider moze podtrzymac obecna stawke bez jakiejkolwiek informacji
    >+ z formie pisemej (list polecony), bo takowej na pismie nie uzyskalem,

    A czego się spodziewałeś ?

    >+ czy
    >+ slusznie postapil? Wedle mnie i nowego prawa powinienem zaplcic kwote
    >+ netto, ale moze jestem w bledzie

    Ależ masz kwotę netto :)
    Dla porządku, sprawy są dwie, oddzielne:
    1. cywilna, czyli "ile masz zapłacić". Tu jest tak, że prawo stanowi
    iż "płacisz na ile się umówiłeś", a podatek może być liczony "osobno"
    TYLKO jeśli w umowie to zaznaczono. JAKBYŚ miał umowę "XX złotych
    plus należny podatek VAT", to można by rozważać - pewnie otrzymałbyś
    wypowiedzenie umowy :] (patrz "2")
    2. kalkulacja ceny z uwzględnieniem VAT. Jak ci się wydaje że Sejm
    i Senat uchwaliły coś co jest dla ciebie korzystne - to masz
    rację. Wydaje ci się :) Uchwalono stawkę "zw" a nie 0%, *wbrew głosom
    komisji* - uchwalono "drugą linię oporu rządu" :>
    Skutek ? Ano, od pensji stanowiących koszt firmy rzeczywiście
    "kalkulacja spada". Ale wszystkich *oVATowanych* kosztów firmy
    kalkulacja ROŚNIE ! Bo jeśli twój dostawca musi kupić sprzęt,
    to obojętnie czy to jest kabelek czy router - nie może odliczyć
    VATu (jak VAT wynosił 7% to MÓGŁ odliczyć !). Ktoś ten VAT
    "od zakupu" musi zapłacić. Kto ? ... - TY !
    Ponieważ udział "kosztywnych" technologii jest dość spory, to
    ciesz się że ci cena nie wzrosła :]

    >+ dlatego pytam Was, prawnikow.

    FYI: nie jestem ani prawnikiem ani doradzcą podatkowym.
    To powyżej to przemyślenia "podatnika stosowanego" który od
    czasu do czasu (tak raz na miesiąc ;)) musi jakoś dojść do
    tego który papierek ma się podsumować w której rubryczce
    VAT-7...

    >+ Prosze o jakiekolwiek odpowiedzi i jak powinienem sie zachowac w tej
    >+ sytuacji, placic stara stawke, czy moze tylko netto

    Ale ty MASZ na f-rze "tylko netto".
    A jak chcesz "poprzednie netto" - to najpierw idź do Sejmu żeby
    zmienili z "zw" na 0%, a potem ... potem i tak będzie problem :]

    >+ a moze zwrocic sie z tym do jakiej wyzej instancji?

    Chyba baaaardzo wysoko... ;) (Sejm !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd