  • 1. Data: 2013-01-29 23:52:06
    Temat: Opodatkowanie usług świadczonych w UE
    Od: J <k...@g...com>

    Dobry wieczór,

    prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną z początkiem 2012.
    Prowadzę KPiR, rozliczam się na zasadach ogólnych, opłacam podatek liniowy oraz
    jestem zwolniony z VAT'u. W roku ubiegłym Jestem programistą i faktycznie pracuję dla
    niemieckiej firmy. Co miesiąc wystawiam fakturę na stała kwotę. W tym roku muszę
    zostać VAT'owcem. Moje pytania są następujące:
    1) Czy zmuszony jestem co miesiąc wystawiać memu pracodawcy fakturę VAT ?

    Biuro rachunkowe mego kolegi, który jest w tej samej sytuacji co ja, powiedziało, iż
    nie musi on opłacać podatku VAT, gdyż w takim przypadku wynosi on 0%. Wyczytałem też
    w tym artykule "http://een.org.pl/index.php/Podatki-i-prawo-celne/a
    rticles/opodatkowanie-uslug-swiadczonych-w-unii-euro
    pejskiej.html", że faktycznie podatek opłaca się w miejscu świadczenia, czyli firma
    która mnie zatrudnia jest zmuszona do jego zapłaty.
    2) Nie pokręciłem czegoś?

    3) W przypadku gdy, nie będę musiał wystawiać faktury VAT i potem jego opłacać
    (zgodnie z tym co mi powiedziano i przeczytałem), to czy mogę odliczać podatek
    naliczony ?

    Dodać chcę, iż jedyny przychód w miesiącu jaki generuję, to należność za jedną
    fakturę wystawioną niemieckiej firmie.

    Z wyrazami szacunku,

  • 2. Data: 2013-01-30 00:28:41
    Temat: Re: Opodatkowanie usług świadczonych w UE
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Jan 2013, J wrote:

    > W tym roku muszę zostać VAT'owcem. Moje pytania są następujące:
    > 1) Czy zmuszony jestem co miesiąc wystawiać memu pracodawcy fakturę VAT ?

    Primo, można wybrać rozliczanie kwartalne jak chodzi o deklarację,
    a również można same faktury wystawiać w dowolnie obranych okresach,
    "nie rzadziej niż raz do roku".
    Zauważę, że zaliczka wymaga faktury :>

> [...]
    > że faktycznie podatek opłaca się w miejscu świadczenia, czyli firma
    > która mnie zatrudnia jest zmuszona do jego zapłaty.

    Nie przekręcaj.
    Jest zmuszona do jego wykazania, a jednocześnie może go odliczyć.
    Do *zapłaty* wychodzi zero (z wyjątkami pt. "chwilowa rozbieżność
    wynikła z terminów dokumentowania", znaczy z rzadka trzeba
    zapłacić po to żeby w następnym okresie odliczyć).
    W odróżnieniu od faktury krajowej, kiedy to pieniądz fizycznie
    krąży (trzeba zapłacić przy zakupie), WDT/WNT i zdalne świadczenie
    usług ograniczają się do operacji na papierze.

    > 2) Nie pokręciłem czegoś?

    Tylko minimalnie :)
    Przynajmniej z tego co napisałeś.
    Zakładam że tezę iż "grupowicz dostaje komentarz do tego co
    napisał, a niekoniecznie do tego o czym myślał" znasz: nie
    sposób wydedukować czegoś, czego NIE wyrazisz.

    > 3) W przypadku gdy, nie będę musiał wystawiać faktury VAT

    Nie przekręcaj.
    Brak faktury VAT (czyli rachunek) a faktura na której nie ma VAT
    to są dwa odrębne przypadki.

    > i potem jego opłacać

    Masz widzę szacunek dla VATu ;) (hint: "jego" jest osobowy)

    > (zgodnie z tym co mi powiedziano i przeczytałem),
    > to czy mogę odliczać podatek naliczony ?

    Masz do przeczytania ustawę o VAT.
    Nie, NIE żartuję i nie ma zmiłuj się:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu
    g.html
    ...przy czym polecam również przejrzeć kilka tysięcy postów z archiwum
    niniejszej grupy, tak na początek zupełne minimum 2000 .. 3000, nie tak
    "jak leci" lecz z wyborem interesujących tematów.
    Nie, NIE żartuję :> (i to też jest w archiwach)

    W efekcie ze spokojnym sumieniem pójdziesz na pierwsze czynności
    sprawdzające, skąd wziął się VAT do zwrotu :D

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-01-30 00:47:45
    Od: J <k...@g...com>

    1) tak, wiem o innych formach opłacania. Jak zauważyłeś napisałem coś innego niż to
    co miałem na myśli. A więc pytanie moje odnosiło się ogólnie do wystawiania faktury
    VAT.

    3) fakt - faktura na której nie ma VAT.

    ustawę przeczytam, gorzej pewnie będzie z jej zrozumieniem - analfabetyzm wtórny ;)

    Dzięki,

  • 4. Data: 2013-01-30 02:00:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Jan 2013, J wrote:

    > 1) tak, wiem o innych formach opłacania.

    Raczej miałem na myśli, że użyłeś słowa "płacenie".
    A płacenia nie ma - ten sam VAT się wykazuje i odlicza, wychodzi zero.

    > ustawę przeczytam, gorzej pewnie będzie z jej zrozumieniem - analfabetyzm wtórny ;)

    No nie, ona akurat skrajnie łatwa nie jest :(
    A za odesłania "o których mowa w art..." to bym batożył (są akty prawne,
    w których pokazano że DA SIĘ zapisać w odesłaniach skrócone określenia
    obiektów do których są odesłania, co znakomicie ułatwia czytanie,
    znaczy OBOK numerka jest określenie)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-01-31 10:15:46
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    Użytkownik "J" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Dobry wieczór,

[...]
    (...)

    Nie zapomnij zarejestrowac się jako unijny płatnik VAT - do obecnego numeru
    NIP na początku dojdzie Ci PL. A potem o obowiązku wypełniania VAT-UE.
    Niezależnie od tego faktury usługowe wewnątrz UE są nie tyle zwolnione z
    podatku, co koniecznośc jego zapłacenia jest przerzucona na odbiorcę. Jako
    stawkę podatku wpisuje się NP (nie podlega) . Ja dodatkowo wpisuje jeszcze
    na fakturze formułkę:
    "Podatek VAT rozliczy nabywca zgodnie z art. 196 dyrektywy Rady nr
    2006/112/EC?"
    W druga stronę jestto bardziej skomplikowane - jeżeli Ty otrzymasz taką
    fakturę. Do końca ubiegłego roku można było wystawić fakturę wewnętrzną, a
    teraz? Jakoś do rejestrów VAT musi to trafić.
    http://mojezakupycodzienne.blox.pl/2012/03/Faktura-G
    oogle-AdWords.html

    marzatela
    --------------------
    http://www.szultaset.pl

  • 6. Data: 2013-01-31 15:05:50
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2013-01-31 10:15, Marzena pisze:
    > Ja dodatkowo wpisuje
    > jeszcze na fakturze formułkę:
    > "Podatek VAT rozliczy nabywca zgodnie z art. 196 dyrektywy Rady nr
    > 2006/112/EC?"

    Zajrzyj do nowego rozporządzenia, bo nieco się w tym zakresie zmieniło :)
    Andrzej
    www.radom.ws