  • 1. Data: 2011-04-06 18:42:23
    Temat: Podatek od czynności cywilnoprawnych w gospodarstwie rolnym
    Od: "newsrider" <a...@c...w.podpisie>

    Od 15 lat posiadam gospodarstwo rolne 2 ha w rozumieniu przepisów o
    podatku rolnym i ubezpieczeniu społecznym rolników (płacę podatek rolny
    za gosp. rolne, KRUSu nie płacę bo podlegam pod ZUS - ale to nie powinno
    mieć znaczenia). Jestem jego wyłącznym właścicielem.
    W zeszłym roku w obrębie tego samego województwa ale w innym powiecie
    kupiłem działkę 30 a, która zgodnie z rejestrem gruntów jest działką
    rolną. Przy kupnie zapłaciłem podatek od czynności cywilnoprawnych w
    kwocie kilku tys. PLN. (2% od wartości transakcji). Jestem jej wyłącznym
    właścicielem.
    Zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych mogę wystąpić o
    zwrot zapłaconego podatku w przypadku gdy nabywane grunty będą stanowiły
    powiększenie już istniejącego gospodarstwa.

    Pytania - podatek od czynności cywilnoprawnych:
    1. Czy w przypadku gdyby US zwrócił zapłacony podatek, wiąże się to z
    obostrzeniami co do sprawy ewentualnej sprzedaży tego gospodarstwa lub
    jego części w przyszłości. Czy np. muszę odczekać 5 lat aby sprzedać
    gospodarstwo - bo jak sprzedam wcześniej to zwracam oddany przez US
    podatek plus kary i odsetki ?

    2. Nowonabyta działka znajduje się w odległości 50 km od w/w
    gospodarstwa, czy ma to znaczenie w przypadku powiększenia gospodarstwa
    rolnego ? - w ustawie o podatku rolnym i ustawie o podatku od czynności
    cywilnoprawnych nic na ten temat nie znalazłem.

    Pytanie - podatek rolny:
    3. Mogę wystąpić do wójta gminy o zwolnienie z podatku rolnego dla
    nowonabytej działki na okres 5 lat z uwagi na powiększenie gospodarstwa
    rolnego. Pytanie podobne do pierwszego. Czy skutkuje to obostrzeniami co
    do sprzedaży wcześniej posiadanych gruntów ?. Na logikę: jak sprzedam
    przed upływem 5 lat i zostanie mi mniej niż 1 ha przeliczeniowy to
    powinienem zgłosić to do Urzędu Gminy i wójt wtedy przywraca mi pełną
    stawkę podatku bo gosp. mniejsze niż 1 ha przeliczeniowy to nie
    gospodarstwo - czy tak ? (Ustawa o podatku rolnym ogólnie nakazuje