  • 1. Data: 2003-12-10 10:02:06
    Temat: Podatek od sprzedazy nagrody 2
    Od: "uncas" <c...@p...onet.pl>

    Witam
    27.11 wysłałem post w którym pytałem:
    "Gdzie znajdę przepis mówiący, iż sprzedając wygraną nagrodę,
    przed upływem 6 miesięcy od otrzymania muszę zapłacić
    podatek dochodowy?"
    Uściślę, że chodzi o samochód. Ewentualna kwota podatku byłaby
    znaczna, a więc jest o co walczyć.
    Otrzymałem oczywiscie odpowiedź - thx :) - ale, że była to odpowiedź
    bardzo dla mnie niekorzystna, szukałem dalej korzystnego dla siebie
    rozwiązania - na grupach dyskusyjnych, czytając ustawę, gdzie sie dało.
    Skontaktował się ze mną także doradca podatkowy i zaproponował
    swoje usługi.
    Najwięcej skorzystałem, gdy w końcu ruszyłem się z domu ;-)
    Wizyta w US - bardzo miła w sumie pani najpierw stwierdziła, że tak
    będzie podatek, ale że miałem informacje, że istnieje przepis,
    który mówi inaczej zacząłem drążyć temat i owa pani po kilku minutach
    znalazła w Leksykonie Kubackiego z 2000 roku dokładnie moją sytuację.
    W tym samym leksykonie na rok bieżący 2003, jest już uogólniona sytuacja
    - sprzedaż nagrody - rzeczy ruchomej.
    I okazuje sie, że jedyny podatek to znane ogólnie 10% od nagrody.
    Sprzedając wygraną w konkursie nagrodę, rzeczywiście należy w zeznaniu
    podatkowym wykazać przychód, ale art.22/1d mówi:

    "W przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie nabytych rzeczy lub praw,[...],
    określony został przychód - kwota tego przychodu pomniejszona o sumę
    odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1,
    stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych rzeczy,
    praw lub nieodpłatnych świadczeń."

    Co prawda o ile sie nie mylę pani w US stwierdziła (bez przestudiowania art.22,
    sam poznałem go powrociez US) iż w KUP wejdzie wartość jaka zapewne
    bedzie na dokumencie stwierdzającym przekazanie nagrody, ale ja skłaniałbym sie
    raczej ku poglądowi iż w KUP wchodzi cena za jaką sprzedana zostaje nagroda.
    Czyli pomijająć amortyzację,przychód wynikający z art.10/8d = KUP z art.22/1d.

    Poruszam sprawę, gdyż potocznie panuje ogólne przekonanie,
    że aby uniknąć podatku od sprzedaży wygranej nagrody
    nalezy odczekać ze sprzedażą pełnych 6 miesięcy kalendarzowych.
    I taką też informację uzyskałem w agencji zajmującej sie przekazaniem nagrody!
    Płynę więc pod prąd co nie pozwala bym był spokojny.
    Bardzo proszę o opinie na ten temat.
    Zamierzam wystąpic z podaniem do US o oficjalną wykładnię,
    jednak art.22/1d wydaje się oczywisty, prawdopodobnie więć zaryzykuję
    i sprzedam samochód przed otrzymaniem odpowiedzi z US, ponieważ czekać
    trzeba na nią aż miesiąc.

    Pozdrawiam
    uncas

  • 2. Data: 2003-12-10 15:43:39
    Temat: Re: Podatek od sprzedazy nagrody 2
    Od: "Robert" <g...@g...pl>

    o ile sie nie myle jest to związane z faktem ze dopiero po 6 mc używania
    "rzecz" nabiera statusu używanej.
    Sprzedaż rzeczy używanych ...... szukaj dalej

    pozdro
    robert

  • 3. Data: 2003-12-10 19:58:45
    Od: "uncas" <c...@p...onet.pl>

    Robert wrote:
    > o ile sie nie myle jest to związane z faktem ze dopiero po 6 mc
    > używania "rzecz" nabiera statusu używanej.
    > Sprzedaż rzeczy używanych ...... szukaj dalej

    przepraszam ale nie bardzo rozumiem...

    Osobiście uważam, iż intencją ustawodawcy wprowadzenia owych 6 miesięcy,
    było zaniechanie praktykom uczynienia sobie źródła dochodu z
    "kup tanio sprzedaj drożej" bez rejestrowania DG.

    Na nieruchomości (art.10/1/8a-c) istnieje zwolnienie przedmiotowe
    z podatku dochodowego (w całości) gdy nabyto je w drodze spadku
    lub darowizny art.21/1/32d.

    Natomiast na "inne rzeczy" art.10/1/8d mamy mozliwość uwzględnienia
    w KUP wartości owej rzeczy ustalonej przy nabyciu, w przypadku,
    gdy nabylismy ją nieodpłatnie art.22/1d, a więc spadek, darowizna-wygrana.
    Podatek wystapi więc, jedynie wtedy gdy sprzedamy daną rzecz drożej
    od wartości nabycia - podatek od nadwyżki.

    Obdarowany płaci 10% podatku od wygranych. Nie widze za bardzo
    celu jaki mógłaby przyświecać ustawodawcy by wprowadzić dodatkowe
    opodatkowanie w przypadku sprzedaży darowizny w ciągu 6 miesięcy
    od jej otrzymania.
    Pomijam "ściągnięcie jak najwięcej kasy od podatnika" ;-)

    pozdrawiam
    uncas