  • 11. Data: 2005-10-26 18:12:36
    Temat: Re: Podatek od wygranej nagrody przekraczającej 760zł
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Wed, 26 Oct 2005 14:11:35 +0200, *Gotfryd Smolik news*
    <news:Pine.WNT.4.60.0510261410430.2844@athlon> napisał(a):

    > Jest to możliwe.
    > Ale z drugiej strony podatek też jest i organizator ma
    > obowiązek go odprowadzić.

    Ma obowiązek, ale nie powinien ściągać podatku przed wydaniem nagrody
    rzeczowej.

    --
    Kaja

  • 12. Data: 2005-10-26 19:42:45
    Od: "Piotr Grela \(interpio\)" <i...@d...pl>

    Użytkownik "zasit" <z...@w...pl> napisał w wiadomości news:djlq34$ptn$1@news.wp.pl...
    > Mam pewien problem. Otrzymałem wiadomość o wygranej, i o tym, że muszę
    > zapłacić podatek. I mam pytanie czy jeżeli nie mam dochodów, to czy ten
    > podatek mnie obowiązuje?? Poniżej załączam tekst, który otrzymałem.
    > Wygrałeś Nagrodę o wartości 1270 (słownie: tysiąc dwieście siedemdziesiąt)
    > zł brutto.

    O ile doczeka się Pan nagrody będzie to komplet garnków lub innego badziewia z taniej
    hurtowni chińszczyzną o wartości maksymalnie 60 zł.
    Pozdr. Piotr

  • 13. Data: 2005-10-27 08:55:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Oct 2005, maho wrote:

    > Ale przed wydaniem nagrody?. Wysyłanie faksem itd...?

    Innej metody jak osobiste przywiezienie gotówki w kopercie
    i "zamianę na nagrodę" wobec tego nie widzę.
    Bo wydawca nagrody AFAIK jest płatnikiem - więc jak nagrodę
    wyda to w momencie wydania nagrody podatek jest już należny.

    > na pierszy rzut oka wyglądało to jak tekst z ulotki do naciągania
    > naiwnych na "wygrane".

    To prawda :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2005-10-27 08:57:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Oct 2005, Kaja wrote:

    > Ma obowiązek, ale nie powinien ściągać podatku przed wydaniem nagrody
    > rzeczowej.

    Co ty byś zrobiła na miejscu organizatora ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (zaciekawiony)

  • 15. Data: 2005-10-27 16:46:39
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Thu, 27 Oct 2005 10:57:56 +0200, *Gotfryd Smolik news*
    <news:Pine.WNT.4.60.0510271057060.1568@athlon> napisał(a):

    > Co ty byś zrobiła na miejscu organizatora ?

    Nie wiem, czy to by było zgodne z prawem (prawo u nas kuleje), ale np.
    odbiorca nagrody dostałby do podpisania zobowiązanie o zapłaceniu w ciągu
    3-ch dni na konto takie a takie podatku od nagrody rzeczowej oraz odpowiedni
    druk do zapłaty.

    --
    Kaja

  • 16. Data: 2005-10-28 10:56:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Oct 2005, Kaja wrote:

    > Nie wiem, czy to by było zgodne z prawem (prawo u nas kuleje),

    IMHO tak - ale mogłoby ściągnąć na głowę komplikacje.

> [...]
    > 3-ch dni na konto takie a takie podatku od nagrody rzeczowej oraz odpowiedni

    Podpisuje.
    Nie płaci.

    IMO scenariusz jest taki:
    - w miesiącu X wysłano wygrywającemu nagrodę (rzeczową), powstał
    obowiązek podatkowy nałozony na płatnika. Wygrywający nie płaci.
    - w miesiącu X+1 przypada termin wpłaty podatku. Skoro organizator
    jest płatnikiem to nie ma wyjścia - jak nie zapłaci załapie się
    na ten sam przepis KKS co nie płacacy PIT-4. Więc płaci
    podatek (i być może podaje wygrywającego do sądu)
    Niestety jest ciekawie... IMO wygrywający otrzymał w ten sposób
    "inne darmowe świadczenie" w wysokości podatku od wygranej, uzyskał
    je od organizatora który ....jest płatnikiem podatku od tego
    świadczenia !
    - w miesiącu X+2 organizator musi zapłacić zaliczkę na podatek
    dochodowy od nieodpłatnego świadczenia :>

    Organizator może w miesiącu X+2 przerwać krąg powstawania kolejnych
    podatków od kolejnych świadczeń (w wysokości podatku ze świadczenia
    wydanego w miesiącu poprzednim) dzięki temu iż świadczenie jest
    pieniężne - więc może wyznaczyć kwotę podstawy za miesiąc X+1
    w wysokości wystarczającej do rozliczenia zarówno kwoty "za podatek
    od nagrody" i 'zapłaconego zamiast zobowizanego' podatku.

    Zastrzegam że nie wiem czy i co ew. przeoczyłem - ale tak
    pisząc 'z głowy czyli z niczego' mi wychodzi.
    Biorąc pod uwagę iz otrzymującym "świadczenie w formie zapłacenia
    podatku zamiast" jest osoba fizyczna być może trzeba by owo
    świadczenie uznać za darowiznę.
    Przeciw przemawia fakt że organizator NIE CHCE darować owej
    kwoty !

    IMVHO przy takich konkursach nagroda powinna być ustanawiana tak:
    "wygrana rzeczowa plus wygrana pieniężna w wysokości wystarczającej
    na pokrycie podatku od wygranych".
    Wygrywający nie mieliby kłopotu !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-10-28 16:32:35
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Fri, 28 Oct 2005 12:56:26 +0200, *Gotfryd Smolik news*
    <news:Pine.WNT.4.60.0510281133550.3324@athlon> napisał(a):

> [...]

    > świadczenie uznać za darowiznę.
    > Przeciw przemawia fakt że organizator NIE CHCE darować owej

    WE wszystkim masz oczywiście rację.

    > IMVHO przy takich konkursach nagroda powinna być ustanawiana tak:
    > "wygrana rzeczowa plus wygrana pieniężna w wysokości wystarczającej
    > na pokrycie podatku od wygranych".
    > Wygrywający nie mieliby kłopotu !

    Fajnie by było dla wygrywających, ale nie dla organizatora :-)

    Moim zdaniem powinni wysyłać te wygrane rzeczowe pocztą, czy przez kuriera -
    za zaliczeniem pocztowym, czyli odbiorca płaciłby opłatę pocztową + ten
    podatek przy odbiorze przesyłki. Poza tym odbiorca nie musiałby jechać (być
    może kawał drogi) do Gdańska po swoją wygraną.
    Dobrze myślę?

    --
    Kaja