  • 1. Data: 2005-08-14 20:32:08
    Temat: Podatek od wynajmu?
    Od: zigmoz <z...@u...pl>

    Mam mieszkanie nad morzem.
    Wynajmuję je turystom co jakiś czas zazwyczaj przez cały rok.
    Są to 2 pokoje (45m), słyszałem że poniżj trzech pokoji nie płaci się
    podatku od zarobionych pieniędzy w ten sposób.
    Czy to prawda?
    Zgłaszać wynajem mieszkania do urzędu?

    --
    R.K. --> Gonzo --> zigmoz

  • 2. Data: 2005-08-15 07:45:39
    Temat: Re: Podatek od wynajmu?
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "zigmoz" <z...@u...pl> napisał w wiadomości

    > Mam mieszkanie nad morzem.

    jaaaa, ale extra

    > Wynajmuję je turystom co jakiś czas zazwyczaj przez cały rok.
    > Są to 2 pokoje (45m), słyszałem że poniżj trzech pokoji nie płaci się
    > podatku od zarobionych pieniędzy w ten sposób.
    > Czy to prawda?

    to nieprawda

    > Zgłaszać wynajem mieszkania do urzędu?

    zgłaszać

  • 3. Data: 2005-08-15 12:00:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Aug 2005, Slayer wrote:

    > Użytkownik "zigmoz" <z...@u...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > zgłaszać

    Czekaj, wynajem zgłaszać ?? Na jakim druku ? ;)
    Czy może dochody z najmu starczy ? ;)
    Sugeruję iż gość potraktuje DOSŁOWNIE powyższe hasło :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-09-13 01:17:43
    Od: "woj" <w...@w...pl>

    > [...]
    >
    > Czekaj, wynajem zgłaszać ?? Na jakim druku ? ;)
    > Czy może dochody z najmu starczy ? ;)
    > Sugeruję iż gość potraktuje DOSŁOWNIE powyższe hasło :)

    moi "lokatorzy", których właśnie szczęśliwie pozbyłem się z mieszkania
    podpisali ze mna umowę najmu, ale przez następne kilka miesięcy nie
    "konsumowali" jej, tj nie odebrali kluczy, nie wpłacili kaucji, a więc nie
    spełnili warunków jej wejścia w zycie. W związku z tym nie zgłaszałem jej do
    US. Po kilku miesiacach jednakże wyrazili chęć zamieszkania, zapłacili
    kaucję i ... nie opłacili 1 miesiaca, twierdząc (niezgodnie z umową), że
    mogę sobie czynsz potrącić z kaucji.
    Ponieważ (formalnie) nie miałem przychodu (bo kaucja to kaucja) znów nie
    miałem dochodu do zgłaszania. Pierwsza częściową wpłatę (zaległego) czynszu
    miałem od nich po tak długim czasie, że juz moje koszty skumulowane wyższe
    były od tej wpłaty. Od tego czasu tylko ich dług powiększał się, a więc na
    koniec roku występowała wyłącznie strata, nie było więc powodu wykazywać jej
    w PIT-cie (zresztą to mieszkanie nieletniego dziecka). Obecnie składam pozew
    o opłacenie czynszu i mediów

    W zwiazku z powyższym pytania:
    1. czy miałem obowiązek zgłaszać umowę najmu mieszkania i kiedy?
    2. czy dochód z najmu naliczany jest kasowo czy wg rachunków (terminów
    płatności) nawet nie opłaconych?
    3.w razie wygrania sprawy kiedy będe miał obowiązek opłacania podatku od
    wyegzekwowanych kwot (a raczej od dochodu, w momencie , kiedy wystapi)?
    4. czy warto iść do US i przekonsultowac te sprawę?

  • 5. Data: 2005-09-13 05:41:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Sep 2005, woj wrote:

> [...]
    > o opłacenie czynszu i mediów
    >
    > W zwiazku z powyższym pytania:
    > 1. czy miałem obowiązek zgłaszać umowę najmu mieszkania i kiedy?

    ...my mamy wiedzieć ? ;) - ja nie znam nakazu.
    Zakładam że to nie jest własność we wspólności majątkowej rozliczanej
    "nieustawowo".

    > 2. czy dochód z najmu naliczany jest kasowo czy wg rachunków (terminów
    > płatności) nawet nie opłaconych?

    Art. 11.
    1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16,
    art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3,
    są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń
    Art. 16a.
    Przy określaniu przychodów z tytułu umowy najmu lub dzierżawy
    rzeczy albo praw majątkowych oraz umów o podobnym charakterze,
    których przedmiotem nie są składniki majątku związane
    z działalnością gospodarczą, przepis art. 14 ust. 2b stosuje
    się odpowiednio, z tym że opłaty ponoszone przez najemcę lub
    dzierżawcę na rzecz osoby trzeciej stanowią przychód
    wynajmującego lub wydzierżawiającego w dniu zapłaty.

    > 3.w razie wygrania sprawy kiedy będe miał obowiązek opłacania podatku od
    > wyegzekwowanych kwot (a raczej od dochodu, w momencie , kiedy wystapi)?

    Nie wiem.

    > 4. czy warto iść do US i przekonsultowac te sprawę?

    IMVHO tak.
    Powód: mogą w zemście zastosować chwyt "wynajmował a nie płacił
    podatku". Posiadanie na piśmie informacji o "przekonsultowaniu"
    może przyczynić się do ucięcia ewentualnych czynności sprawdzających
    w zarodku...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)