  • 11. Data: 2005-10-09 05:06:58
    Temat: Re: Pożyczka
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > ...powyższe ci pasuje ? ;)

    Pewnie!

    > Nie leń się :] tylko ustawę kiedyś przeczytaj.

    Jak widzę taką ścieżkę dostępu do odpowiedzi jaką podałeś to mnie po
    prostu trzęsie... Ja wiem, że ustawę powinienem znać na pamięć, ale
    czasami już po prostu nie mogę. Dobrze, że chociaż można komputerem
    przeszukiwać treść, bo inaczej to by była mogiła...

    > Pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie "a na którym PIT", ale
    > to już może nie ja ;)
    Jak już był punkt zaczepienia:
    PIT 8A poz 30-32

    > UWAGA: ja nie jestem doradcą, tylko szarym podatnikiem samodzielnie
    > prowadzącym swoją KPiR :)

    Ale Ty naprawdę powinieneś rozważyć zmianę zajęcia, IMO.

    pzdr

    Tomek

  • 12. Data: 2005-10-14 13:00:19
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    No to trochę ładu wprowadzę ;

    w przypadku odsetek zaliczanych do przychodów z kapitałów pieniężnych są one
    opodatkowane w sposób zryczałtowany i nie łączą się z przychodami z innych
    źródeł. Zgodnie bowiem z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f.,
    zryczałtowany 19% podatek pobiera się od z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem
    gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej.

    W przypadku gdy podmiotem wypłacającym odsetki jest przedsiębiorca wówczas na
    mocy art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f. jest on płatnikiem zryczałtowanego podatku od
    tego dochodu. Płatnik ma obowiązek obliczyć i pobrać 19% zryczałtowany podatek
    od tych dochodów, złożyć stosowną deklarację naczelnikowi właściwego urzędu
    (PIT&#8211;8A) oraz do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano
    podatek &#8211; przekazać kwoty pobranego podatku na rachunek urzędu skarbowego,
    którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby albo
    miejsca zamieszkania płatnika.
    Do końca lutego roku następnego PIT-8C.

    Pzdr-Kriss

  • 13. Data: 2005-10-15 05:48:08
    Od: gonia <g...@w...pl>

> [...]

    > z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9
    > oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać,
    > z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy
    > 4. Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat
    > (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy
    > lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29,
    > art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13
    > oraz
    > art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

    a jezeli odsetki wyplaca osoba fizyczna nie prowadzaca dzialanosci
    gospodarczej, ni ema ona obowiazku pobrania podatku - wyplaca cala
    kwote, zgadza sie?
    (przynajmniej nie natknelam sie w ustawie na taka sytuacje)
    to jak sie ma art.30a do tego zdarzenia, skoro jest napisane ze pobiera
    sie? chyba ze ja faktycznie do okulisty sie wybiore albo zatrudnie
    kogos, kto mi na glos bedzie czytal;-)

  • 14. Data: 2005-10-15 12:26:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Oct 2005, gonia wrote:

> [...]
    [...]
    > a jezeli odsetki wyplaca osoba fizyczna nie prowadzaca dzialanosci
    > gospodarczej, ni ema ona obowiazku pobrania podatku - wyplaca cala kwote,
    > zgadza sie?

    Mi się zgadza.

    > (przynajmniej nie natknelam sie w ustawie na taka sytuacje)
    > to jak sie ma art.30a do tego zdarzenia, skoro jest napisane ze pobiera sie?

    Nie rozumiem.
    No "pobiera się" - i już.

    Podatnik składa deklarację i płaci.
    Gdzieś napisano że "za pośrednictwem płatnika" ??
    Ode mnie z DG to "pobiera się" zaliczyki (jak je wpłacę na konto
    US) czy nie, jak obstawiasz ? ;)
    Nie miałbym nic przeciw jakby stwierdzali że nie chcą ;) !

    > chyba ze ja faktycznie do okulisty sie wybiore albo zatrudnie kogos, kto mi
    > na glos bedzie czytal;-)

    Ile płacisz i czy wchodzi w grę teleczytanie (przez VoIP) ?? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-10-15 14:21:34
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > to jak sie ma art.30a do tego zdarzenia, skoro jest napisane ze pobiera
    > sie? chyba ze ja faktycznie do okulisty sie wybiore albo zatrudnie

    Nie jesteś ślepa -:)

    W przypadku gdy podmiotem płacącym odsetki jest osoba niebędąca
    przedsiębiorcą, wówczas nie jest ona płatnikiem tego podatku. Do zapłaty
    zryczałtowanego podatku od odsetek zobowiązany jest sam podatnik. Ustawa o
    podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa w tym przypadku sposobów
    ani terminu płatności tego podatku.Na wpłatę podatnik ma czas do końca upływu
    terminu płatności, który jednak nie został określony. Podatek ten nie może
    więc się przedawnić ( termin przedawnienia biegnie dopiero od dnia upływu
    terminu płatności), ale nie stanie się tez nigdy zaległością podatkową
    (bowiem nigdy nie upłynie termin jego płatności). Zobowiązanie podatkowe z
    tego tytułu wygaśnie natomiast w związku z jego zapłatą.
    W praktyce dopiero powołanie się na okoliczność zawarcia umowy pożyczki lub
    jej ujawnienie zmusza do zapłaty lub ściągniecia należnego podatku przez
    otrzymujacego odsetki.

    Pzdr-Kriss

  • 16. Data: 2005-10-15 18:09:11
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Kriss napisał:

> [...]
    > jej ujawnienie zmusza do zapłaty lub ściągniecia należnego podatku przez

    no wlasnie, i to mi sie nawet nie wiem czy podoba w tej sytuacji....ten
    brak przedawnienia
    ale teraz idac dalej,calkowita prywata, jak nietrudno sie domyslic;>
    myslalam, ze o temacie moge zapomniec, ale wraca mi jak bumerang

    pozyczke podpisala os.prawna z osoba fizyczna
    w zwiazku z roznymi zawirowaniami, zobowiazanie przejeli wspolnicy wraz
    z zonami - naleznosc glowna + odsetki
    wyszlo mi przy akcie, ze odsetki podwyzszaja wartosc inwestycji, ale
    teraz jak wlaczylam myslenie, to zastanawiam sie, czy te odsetki
    faktycznie nalezy traktowac jako zaplacone? niby do oddania
    pozyczkodawcy jest kwota powiekszona o odsetki, ale ten dlug przejeli
    wspolnicy - spolka nie zaplacila tego
    jakby kto rozwial moje watpliwosci swoim rzutem na grupe, bede wdzieczna

    g.

  • 17. Data: 2005-10-15 18:12:36
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Nie rozumiem.
    > No "pobiera się" - i już.

    nie, jak mam wyklazac to w 38 bodajze, to nie pobiera sie
    mam ja zaplacic
    pobiera sie wtedy, kiedy Ty jako przedsiebiorca ode mnie zgarniesz
    czepiam sie slowek, fakt - ale niby dlaczego nie?;-)

    > Podatnik składa deklarację i płaci.
    > Gdzieś napisano że "za pośrednictwem płatnika" ??

    nie ma napisane, ze trzeba zaplacic, tylo oze pobiera sie
    wlasnie o to sie czepiam

    > Ode mnie z DG to "pobiera się" zaliczyki (jak je wpłacę na konto
    > US) czy nie, jak obstawiasz ? ;)

    nie
    Ty masz obowiazek poprzez deklaracje sam je obliczyc i wplacic
    pobiera sie Twoim pracownikom, nawet jezeli to tylko poprzez Ciebie;-)

    > Nie miałbym nic przeciw jakby stwierdzali że nie chcą ;) !

    sprobuj;-)

    > Ile płacisz i czy wchodzi w grę teleczytanie (przez VoIP) ?? ;)

    dogadamy sie;>

    g.

  • 18. Data: 2005-10-16 19:01:27
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > wspolnicy - spolka nie zaplacila tego
    > jakby kto rozwial moje watpliwosci swoim rzutem na grupe, bede wdzieczna

    Uściślij kto komu pożyczył , czy były powiązania personalne pożyczkodawcy z
    pożyczkobiorcą. Czy przeniesienie długu było odpłatne czy nie , dobrowolne czy
    przymusowe. Itd. Jak na razie to raczej zastanawiałbym się nad przychodem
    spółki a nie kosztami wytworzenia czy zakupu ŚT.

    Pzdr-Kriss

  • 19. Data: 2005-10-17 18:33:23
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Kriss napisał:

> [...]
    > przymusowe. Itd. Jak na razie to raczej zastanawiałbym się nad przychodem
    > spółki a nie kosztami wytworzenia czy zakupu ŚT.

    Spolka zoo pozyczyla od osoby obcej pewna kwote, ktora zostala
    zabezpieczona nieruchomoscia jednego ze wspolnikow oraz poreczeniem
    wspolnikow wraz z ich malzonkami - tak z aktu przynajmniej wynikalo. W
    zwiazku z pewnymi zawirowaniami, spolka pozbyla sie tego zobowiazania na
    rzecz wspolnikow, jako osob fiycznych - rowniez aktem notarialnym. Przy
    czym wspolnicy przejeli zobowiazanie juz powiekszone o odsetki.

    No i miedzy innym w zwiazku z lektura tego co wyzej zaczelam sie
    zastanawiac co z podatkiem od odsetek, ale jak widac dobrze wymyslilam;>
    i skad mi sie wzielo to powiekszenie inwestycji - chociaz przychodu nie
    potrafie jeszcze dostrzec - ale moze?

    dzieki za uwage;)
    g.

  • 20. Data: 2005-10-17 19:15:32
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik gonia napisał:

    chociaz przychodu nie
    > potrafie jeszcze dostrzec - ale moze?

    wiem - przychod z tytulu nieodplatnego korzystania z tej pozyczki
    skoro odsetek nie zaplacila, to sa przychodem
    tylko zastanawiam sie jeszcze, czy ma cos do rzeczy fakt,ze wspolnicy
    przejeli to powiekszone o odsetki?
    g.