  • 1. Data: 2004-11-08 07:25:20
    Temat: Prośba, głównie do Gotfryd'a.
    Od: "abc" <w...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Prośba, głównie do Gotfryd'a (rekomendowano Ciebie z grupy pl.soc.prawo):

    http://usenet.gazeta.pl/usenet/0,2.html?
    group=pl.soc.prawo&tid=1078964&pid=1079195

    Mój problem dot. interpretacji Umowy z Developerem. Otóż dostałem nowy aneks
    do umowy w którym jest napisane, że muszę zapłacić Vat za grunt pod
    mieszkanie. Kiedy kupowałem grunt stawka Vat była zerowa, teraz po 1. maja
    wynosi odpowiednio 7% dla mieszkań i 22% dla komórek lokatorskich, garaży
    itp.

    Co do poniższego cytatu z umowy:
    - umowa z developerem nadal mnie obowiązuje &#8211; do uzyskania aktu
    notarialnego, tu nie mam wątpliwości
    - mieszkanie dostaję za jakiś miesiąc,
    - za grunt płaciłem jeszcze w 2003 r. ze stawką Vat zero,
    - §6 pkt 1 to część umowy gdzie są wyszczególnione ceny,
    - cytat przedstawia zapis, na podstawie, którego muszę zapłacić Vat:

    &#8222;W przypadku zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawnych lub stawek
    podatku od towarów i usług dotyczących sprzedaży mieszkań, w trakcie
    obowiązywania umowy strony postanawiają, iż wstępna cena określona w §6 pkt 1
    ulegnie zmianie proporcjonalnie do skutków przepisów i stawek. Na tę
    okoliczność zostanie spisany aneks do Umowy.&#8221;

    Moje pytanie brzmi: gdzie tam jest cokolwiek wspomniane o gruncie??? Czytamy
    tylko, że dot. mieszkań, a nie np. mieszkań i gruntów, czy lokali i gruntów
    itp.
    Jak to interpretować? Mam ten vat zapłacić? Kto ma racje?

    Z góry dziękuję.
    abc

  • 2. Data: 2004-11-08 21:05:50
    Temat: Re: Prośba, głównie do Gotfryd'a.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Nov 2004, abc wrote:

    >+ Prośba, głównie do Gotfryd'a (rekomendowano Ciebie z grupy pl.soc.prawo):

    Witam.
    Gotfryd to imię nie nick, można "normalnie odmieniać" :)
    Nie jestem doradzcą jakby co. Jedynie czasami z .podatników :)
    czasami na .prawo mieszam... ! A że dla "przeciętnego niepodatkologa"
    to podatki są osobnym działem prawa, to cóż... ststystyczni grupowicze
    z .prawo oddają pole :) Maddy, Slayerowi,[...] a czasami mi... :)
    [...]
    >+ mieszkanie. Kiedy kupowałem grunt stawka Vat była zerowa,

    Chyba bez znaczenia dla problemu, ale *nie była* zerowa.
    Nie podlegało pod VAT.
    Są trzy "stany":
    - nie podlega pod VAT
    - zwolniony z VAT
    - stawka VAT 0%
    kiedy to na dokumencie zakupu nie ma VAT.
    Aktualnie dochodzi jeszcze "sprzedaż z marżą" kiedy VAT jest a jakby
    go nie było (nie jest wykazany).
    Niemniej... - nie miałeś zerowej stawki VAT :), VATu *nie było*: nie
    krzycz na mnie, ale to nie to samo (podatkowo) :)
    [...]
    >+ - umowa z developerem nadal mnie obowiązuje &#8211; do uzyskania aktu
    >+ notarialnego, tu nie mam wątpliwości
    >+ - mieszkanie dostaję za jakiś miesiąc,
    >+ - za grunt płaciłem jeszcze w 2003 r. ze stawką Vat zero,

    Masz fakturę ?
    Na co ?
    Jak dla mnie - sprawa jest prosta; jeśli developer *sprzedał ci grunt*,
    to powinieneś mieć akt notarialny sprzedaży gruntu.
    Wtedy sprawa byłaby czysta: grunt kupiony, VATu miałoby nie być i OK.
    A developer buduje "na twoim". Przyznam że jeśli chodzi o MIESZKANIE
    to bardzo wątpię żeby tak było.

    Jeśli nie - to pobrał zaliczkę na grunt.
    I wtedy mam problem :) - może ktoś z doradców przypomni jak należy
    wykazać VAT przy zaliczce, bo się przepisom przejściowym bardzo
    nie przyglądałem (zakładając że ja "przejściowych" nie mam to i szkoda
    sobie głowy zawracać...) :]
    [...]
> [...]

    >+ itp.
    >+ Jak to interpretować? Mam ten vat zapłacić? Kto ma racje?

    Ale *jeśli* nie przysługuje ci prawo do skorzystania ze stawki VAT
    która była przy przedpłacie - to pytanie CZY powinieneś dopłacać jest
    czysto prawne :(
    Nie mam pojęcia jaka jest praktyka (czytaj: orzecznictwo, czyli
    interpretacja) sądowa wobec zapisu "dotyczących sprzedaży mieszkań".
    MOŻE być tak, że ponieważ w .pl obowiązuje zasada "czyj grunt tego
    budynek" (za wyjątkiem dzierżawy wieczystej) - to sprzedaż gruntu
    *mogłaby* być uważana za "część umowy sprzedaży gruntu".
    Nie wiem :(

    Pas !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-09 07:32:01
    Od: "abc" <w...@g...pl>

> [...]
    > budynek" (za wyjątkiem dzierżawy wieczystej) - to sprzedaż gruntu
    > *mogłaby* być uważana za "część umowy sprzedaży gruntu".

    Na razie robie "próbę sił" z developerem i poprosiłem o opinię na piśmie ich
    radcy prawnego... zobaczymy co dalej.

    W.