  • 11. Data: 2015-12-12 03:46:56
    Temat: Re: Przerzucanie pieniędzy pomiędzy kontami
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michał Jankowski wrote:

    > Gdzie ty tam niepełnoletniego widzisz?
    >
    > MJ

    pare zdan wyzej.
    zeszlo na niepelnoletniego.

  • 12. Data: 2015-12-14 09:51:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości grup
    J.F. wrote:

    >hmm, znajdz mi dziecko starsze niz przedszkolak, ktore nie ma
    >własnych pieniedzy. Ktora wredna ciocia nie dała kasy na urodziny /
    >komunię?

    W zasadzie masz racje, tym niemniej - typowy przypadek, dziecko na
    utrzymaniu rodzicow, daja jesc, daja ubranie, daja rower czy quada,
    daja w koncu kieszonkowe - i zadnego podatku nie placa :-)

    A skoro daja kieszonkowe, to nie widze problemu gdyby je przelali
    dziecku na konto :-)

    A potem np dziecko mowi, ze uzbieralo tysiac zl i chce nowy komputer.
    Rodzice dokladaja drugi tysiac i komputer jest. Ale to dziecko daje
    pieniadze rodzicom, bo same komputera kupic nie moze.

    Oczywiscie przy kwotach po 100 tys moze sie urzad zainteresowac co to

    >pełnoletniość lub niepełnoletniość nie ma tu zadnego znaczenia.
    >Liczy sie intencja dającego i przyjęcie obdarowanego.

    No, intencje mielismy - wyzszy procent. Nic zdroznego, a nawet godne
    pochwaly.
    Ale urzad moze miec podejrzenia :-)

    >No i z faktu przelewu wynika darowizna?
    >moze, ale nie musi.

    Cos jednak wynika. A od tego cos wynika podatek :-)

    >Szczegolnie jak zwrot tej kwoty z odsetkami znajdzie sie rowniez na
    >wyciagu.

    a) urzad moze sie zainteresowac przed zwrotem,
    b) skoro zwrocono z odsetkami, to byla pozyczka na procent. A podatek
    gdzie ?

    >KRIO sie kłania.
    >Jak długo nie jest samodzielny nie ma mowy o partycypowaniu w
    >kosztach z własnego majątku. Chyba, że na jego własne potrzeby i to
    >na dodatek tylko z dochodu.

    Byla mowa o wlasnych pieniadzach, to chyba zarobil/stypendium ...

    >Dysponowanie majątkiem niepelnoletniego przekraczających zakres
    >zarzadu zwykłego wymaga zgody sądu rodzinnego.

    W tym przypadku pelnoletni. Choc jak rozumiem nie calkiem samodzielny.
    No i dysponuje on sam - my tu tylko o konsekwencjach podatkowych :-)

    J.

  • 13. Data: 2015-12-14 13:59:17
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-12-14 o 09:51, J.F. pisze:
    > Byla mowa o wlasnych pieniadzach, to chyba zarobil/stypendium ...

    > W tym przypadku pelnoletni. Choc jak rozumiem nie calkiem samodzielny.
    > No i dysponuje on sam - my tu tylko o konsekwencjach podatkowych :-)
    Dzięki wszystkim za rady. Najważniejsze, że żona odpuściła ;-)
    Syn stwierdził, że dla 15 zł procentów minus podatek Belki szkoda
    zachodu, więc sprawa już nieaktualna. Co do kasy, to młody miał
    stypendium, a w wakacje pracował i trochę odłożył. Jako ojciec mogę
    tylko pochwalić.
    Jacek

  • 14. Data: 2015-12-14 19:41:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    J.F. wrote:

    > W zasadzie masz racje, tym niemniej - typowy przypadek, dziecko na
    > utrzymaniu rodzicow, daja jesc, daja ubranie, daja rower czy quada, daja
    > w koncu kieszonkowe - i zadnego podatku nie placa :-)

    Conajmniej z dwóch powodów.
    Raz, ze jest na ich utrzymaniu i z KRIO wynika ze mają taki obowiązek i
    nie podlega opodatkowaniu
    Dwa darowizny do kwoty 9637 zl w okresie 5 lat wstecz nie wymagają ani
    zgłoszenia ani podatku.

> [...]
    > Rodzice dokladaja drugi tysiac i komputer jest. Ale to dziecko daje
    > pieniadze rodzicom, bo same komputera kupic nie moze.

    Tak. tylko, że te pieniądze zotały przekazane rodzicom w konkretnym celu.
    Rodzice nie mogą tymi pieniędzmi swobodnie dysponować wg własnych potrzeb.
    To nie jest ani darowizna, ani pożyczka.

    > No, intencje mielismy - wyzszy procent. Nic zdroznego, a nawet godne
    > pochwaly.

    przecież napisałem, że nie dajmy się zwariować i ze to nie jest
    zabronione, ani też nie podlega pod podatek.
    Napisałem, też że jest minimalna szansa, że będziemy się z tego musili
    tłumaczyć jakby co, i że w razie upartości urzedu skarbowego, który moze
    wydać decyzję wg własnego widzimisię to my będziemy musili sie kopać z
    koniem.

  • 15. Data: 2015-12-14 19:42:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:

> [...]
    > zachodu, więc sprawa już nieaktualna. Co do kasy, to młody miał
    > stypendium, a w wakacje pracował i trochę odłożył. Jako ojciec mogę

    No to niech nie zapomni o PIT.

  • 16. Data: 2015-12-15 12:14:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości grup
    J.F. wrote:
> [...]

    >i nie podlega opodatkowaniu
    >Dwa darowizny do kwoty 9637 zl w okresie 5 lat wstecz nie wymagają

    9637 w sumie przez 5 lat czy kazdego roku ?
    Pierwsze latwo przekroczyc, a i drugie sie moze zdarzyc w bogatszych
    rodzinach.
    Wiec zostaje powolac sie na KRiO ... ale taki quad to chyba wystaje
    ponad "opieke".

> [...]
    >Rodzice nie mogą tymi pieniędzmi swobodnie dysponować wg własnych
    >potrzeb.
    >To nie jest ani darowizna, ani pożyczka.

    Hm, a dziecko moze nimi dysponowac ? O ile pamietam, to cukierka moze
    sobie kupic w drodze do szkoly, a i to dopiero jak ma ponad 10 lat.
    Do wiekszych wydatkow nie ma prawa/zdolnosci.

> [...]
    >musili tłumaczyć jakby co, i że w razie upartości urzedu skarbowego,
    >który moze wydać decyzję wg własnego widzimisię to my będziemy musili

    US jak juz zacznie kontrolowac konta, i kwota bedzie wieksza, to na
    pewno o tlumaczenie spyta.
    Pytanie wiec jest czy zacznie ... i czy sie w razie pytania taka
    odpowiedzia zadowoli

    J.

  • 17. Data: 2015-12-15 14:13:03
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 11.12.2015 20:17, witek pisze:

    > Dysponowanie majątkiem niepelnoletniego przekraczających zakres zarzadu
    > zwykłego wymaga zgody sądu rodzinnego.

    I gdzie ten zakres się kończy? Dziecko uzbiera 1000 zł na rower - można
    kupić?
    10 tys. na, bo ja wiem, quada?

    MJ

  • 18. Data: 2015-12-15 14:14:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-15 o 14:13, Michał Jankowski pisze:

    > I gdzie ten zakres się kończy? Dziecko uzbiera 1000 zł na rower - można
    > kupić?
    > 10 tys. na, bo ja wiem, quada?

    To zależy. Dla jednej rodziny 10 tysięcy to będzie zwykły zarząd, a dla
    innej nie.

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2015-12-15 14:20:50
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 15.12.2015 14:14, Liwiusz pisze:

    > To zależy. Dla jednej rodziny 10 tysięcy to będzie zwykły zarząd, a dla
    > innej nie.

    A skąd to wiadomo i kto o tym decyduje?

    MJ

  • 20. Data: 2015-12-15 14:28:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-15 o 14:20, Michał Jankowski pisze:

    > A skąd to wiadomo i kto o tym decyduje?

    Jest sporo literatury na ten temat, może nawet bezpłatnej.

    --
    Liwiusz