  • 1. Data: 2006-11-01 10:19:07
    Temat: Pytanie dot. podatku od sprzedaży mieszkania
    Od: "Joan" <c...@N...gazeta.pl>

    Witam, tu
    http://mojefinanse.interia.pl/news?inf=811667
    zalazłam taki oto tekst:
    Sprzedaż nieruchomości - trudno oszacować

    Obowiązujący obecnie 10-proc. podatek naliczany od przychodu ze zbycia
    nieruchomości zastąpi 19-proc. podatek od dochodu ze sprzedaży nieruchomości.
    Nowe zasady będą dotyczyły tylko mieszkań kupionych po 1 stycznia 2007 r.
    Sprzedający będzie mógł uwzględnić koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z
    uchwaloną nowelizacją ustawy o PIT, będą nimi udokumentowane koszty nabycia
    lub koszty wytworzenia, powiększone o nakłady, które zwiększyły wartość
    nieruchomości. W przypadku sprzedaży mieszkań otrzymanych w spadku lub
    darowiźnie kosztem będą nakłady oraz zapłacony podatek od spadków i darowizn.
    Zwolniona od podatku będzie sprzedaż mieszkania czy budynku, w którym podatnik
    był zameldowany przez okres co najmniej 12 miesięcy, oraz sprzedaż po pięciu
    latach od zakupu lokalu.

    I teraz moja sytuacja - 10 lat temu nabyłam 1/3 kamienicy w spadku po babci,
    pozostali spadkobiercy- 1 osoba także 1/3, i dwoje po 1/6 ( testament
    notarialny). Dopiero w ubiegłym miesiącu nastąpiło notarialne zniesienie
    współwłasności poprzez wydzielenie lokali mieszkalnych ( bez spłat). W wyniku
    tego podziału otrzymałam 2 mieszkania, w jednym z nich jestem zameldowana od
    urodzenia.
    Na początku przyszłego roku chcę sprzedać oba mieszkania. Proszę o informację,
    w jakiej wysokości będę musiała zapłacić podatek od sprzedaży tych mieszkań. Z
    powyższego tekstu rozumiem, że podatek 19% będzie obowiązywał tych którzy
    sprzedadzą mieszkanie KUPIONE w 2007.Intryguje mnie także ostatnie zdanie dot.
    zwolnienia od podatku tych, którzy są zameldowani co najmniej rok w
    mieszkaniu, które chcą sprzedać. Proszę uprzejmie o odniesienie się do tej
    mojej konkretnej sytuacji w kontekście mających obowiązywać od przyszłego roku
    przepisów podatkowych.
    Dziękuję.