    From: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[4]: (OT): głównyksięgowy TAK czy NIE
    Date: 16 Jul 2003 01:37:56 +0200

    Witam.

    Dnia 14 lipca 2003 o godzinie (08:35:56) napisano:
    GSn> On Mon, 14 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    GSn> [...o biurach działających bez osób z uprawnieniami...]

    GSn> ...to dotyczy braku ubezpieczenia czy braku uprawnień ? ;)

    Jednego i drugiego, chociaz potencjalnie, a nie wprost :)
    A w rzeczywistosci podejrzewam, ze wielu przedsiebiorcow nawet nie wie
    o wielu popelnianych bledach - jeden z powaznych bledow w mojej
    ksiegowosci okazal sie dopiero po 2 latach, przy robieniu bilansu, a i
    to przez przypadek. Niestety, wtedy nie sprawdzilem, czy ksiegowa ma
    uprawnienia i do dzis tego nie wiem. :(

    GSn> ...a to nie dotyczy IMHO ani ubezpieczenia, ani uprawnień :)

    Gotfrydzie, po emotikonkach poznaje, ze mnie zrozumiales, ale moze
    inni nie, wiec sprecyzuje teze: brak uprawnien ksiegowego _zwieksza
    szanse_ na popelnienie bledu na _rachunek przedsiebiorcy_, co moze
    skutkowac dolegliwosciami finansowo-karnymi dla _przedsiebiorcy_.
    Mozna jedynie dochodzic odszkodowania. Brak ubezpieczenia dodatkowo
    zmniejsza szanse jego uzyskania, bo niby skad ksiegowa ma miec
    pieniadze na splate bledu, ktory kosztowal przedsiebiorce np. 100 000
    zlotych. Raczej nie z pensji...

    GSn> IMHO ten krótki dopisek jest (chyba jedyny) w twoim poście
    GSn> nieuzasadniony: problemy wynikają z braku kompetencji,
    GSn> nie z braku uprawnień;

    Oczywiscie. Ale mozemy tez powiedziec, ze uprawnienia sa silnie
    skorelowane z kompetencjami :)

    GSn> owszem, jest prawdopodobniejsze

    To jest wlasnie clou... :)

    GSn> że osoba mająca uprawnienia nie popełni jakiegoś kardynalnego
    GSn> błędu niż biuro w którym nikt nie ma uprawnień - ale...
    GSn> Sumując fakty: w "biurze" konkretną operację "obsłużyć"
    GSn> może akurat osoba bez uprawnień ("Bo pani Ani akurat
    nie było" :>>), awanturę z zamieszanym księgowaniem
    GSn> kosztów który opisywała Maddy (sprawdzanego przez
    GSn> biegłych księgowych z uprawnieniami, a jakże)

    Nigdy nie twierdzilem, ze uprawnienia to automatyczne kompetencje -
    sadzac chocby po notariuszach :))))
    Ale opinia doradcy czesto robi na urzednikach US wrazenie, podczas gdy
    opnia pani Jadzi z ksiegowosci raczej rzadko. :)

    GSn> a w razie
    GSn> braku ubezpieczenia o tym czy będzie z czego ściągać
    GSn> zadecyduje majątek właściciela (biura)

    Majatek lub ubezpieczenie - dlatego jest wazne.

    GSn> a nie uprawnienia
    GSn> - wnioski nie są oczywiste...

    Dzialalnosc gospodarcza IMHO polega m.in. na ponoszeniu ryzyka. Ale
    to ryzyko zawsze mozna zmniejszyc. Jaka jest szansa, ze:
    a) doradca spieprzy sprawe, nie ma zadnego majatku, z jego
    ubezpieczenia nic nie dostane?
    b) pani Jadzia nie spieprzy sprawy, ktora moze spieprzyc nawet
    doradca, a ewentualne szkody pokryje z wlasnej kieszeni?
    Nie jestem za bezgranicznym zaufaniem do doradcow i bezgranicznym
    potepieniem pań Jadź bez uprawnien, ale jakies proporcje w ocenie
    prawdopodobienstwa "dobrej roboty" nalezy zachowac.

    GSn> No, może za wyjątkiem kwestii że przy biurze bez
    GSn> uprawnień najpierw może być ściągnięta kara za prowadzenie
    GSn> biura bez uprawnień :>,

    A zna ktos jakies przyklady takiej sprawy? Ciekawe, jaka jest ta kara
    w praktyce.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl