    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[4]: Płatnośći gotówką
    Date: Thu, 6 Nov 2003 23:21:59 +0100

    On Thu, 6 Nov 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ GSn> Nie, nie znam wyroku uznającego taki argument, dla porządku :)
    >+
    >+ I dobrze, pewnie go nie ma i nie bedzie. :)

    Przyjęto ! :)

> [...]
    >+ >>+ ktora i tak musi byc wystawiona, mija sie z celem,
    >+
    >+ GSn> IMI tu się nie zgodzę: weksel jest "oderwany od przyczyny".
    >+ GSn> Sąd nie wnika czy towar był OK, czy po podpisaniu faktury
    >+ GSn> wykryto dziury, czy odbiorca był wprowadzony w błąd co do
    >+ GSn> gatunku - jest weksel, mają być pieniądze.
    >+ GSn> Zgadza się ?
    >+
    >+ Ale jak Ty sobie wyobrazasz taka transakcje z klientem? Ty mu fakture
    >+ z terminem platnosci, a on Ci dodatkowo weksel oderwany od faktury???

    Nie psze Pana.
    Na fakturze taki napis:
    "zapłata wekslem".
    Na wekslu: "WEKSEL własny, bez prostestu, płatny 12.12.2003 w Zabrzu
    ul....".

    >+ Myslmy rozsadnie. Do takiego weksla powinna byc umowa, ktora
    >+ stwierdza, ze jest on zwiazany z faktura i pozwala np. takze naliczyc
    >+ odsetki.

    Też można.
    Nie wiem jak to się mądrze nazywa - jest szansa że Liwiusz
    (skoro już zawitał :)) poświeci nazewnictwem, ja bym musiał
    co najmniej na www.weksel.pl zajrzeć ;) !

    >+ Czy wierzysz w to, ze ktos zaryzykuje brak takiej umowy, zeby
    >+ mogl byc scigany z dwoch tytulow jednoczesnie?

    Nie spodziewałem się takiej propozycji z twojej strony :),
    co miało być na polu "płatność" faktury ?
    Przecież przyjmujący i fakturę "płatna gotówką" i weksel
    miałby dwa przychody. Do opodatkowania, żeby była jasność
    co mam na myśli :)

    >+ GSn> A wyroki sądowe opisywane np. jako dotyczące "pustych faktur"
    >+ GSn> chyba są ? ;) - no to znaczy że *można* przed sądem zacząć
    >+ GSn> dyskutować czy zapłata jest należna. I że może się zdarzyć
    >+ GSn> wygranie takiej sprawy :)
    >+
    >+ Dyskusja przed sadem w postepowaniu nakazowym? ROTFL.

    Jak to się nazywa, "wniesienie zarzutów" ?
    Ja tam nie wymagam formy ustnej ;)

    >+ >>+ chyba, ze chcemy "wzmocnic efekt".
    >+
    >+ GSn> Sprzeciw :)
    >+
    >+ Sprzeciw do sprzeciwu. Wzmocnic efekt mozna przez to, ze faktura jest
    >+ zabezpieczona wekslem. Ale to, ze dostaniesz weksel oprocz faktury, to
    >+ smiem bardzo watpic.

    Popatrz wyżej.
    "zabezpieczanie" IMHO jest zbyt skomplikowane :)
    [...]
    >+ Poczytam. Na podstawie postu w tym watku na razie stwierdzam, ze
    >+ Liwiusz dobrze pisze, ale nie na temat. :)

    No, musisz przyznać że nim dyskutant wyłoży kawę na ławę
    (pomijając elementy które *w jego mniemaniu* są oczywiste)
    to całkiem prosto pomyśleć o czymś innym, czego dowodem
    twoja koncepcja z podwójną płatnością :)

    [...]
    >+ >>+ 1) w postepowaniu uproszczonym skutecznosc scigania z podpisanej
    >+ >>+ faktury jest bardzo podobna do sciagnia z weksla [...]
    >+ Ja oceniam po wlasnych doswiadczeniach, nie tak znowu rzadkich.

    Przyjmuję, zeznałem już że po poczytaniu .prawo ten argument
    uznaję.

    >+ >>+ (a sciganie z obu
    >+ >>+ tytulow jednoczesnie moze sie bardzo zle skonczyc),
    >+
    >+ GSn> Oczywiście. Mając w ręce oba papiery i zakładając że kwota
    >+ GSn> jest istotna - najpierw poszukałbym jakiegoś speca który
    [...]
    >+ GSn> ...moment... przecież w przedstawionym przykładzie NIE MOGĘ
    >+ GSn> domagać się zapłaty z faktury, skoro przyjąłem weksel !
    >+
    >+ Mozesz albo z faktury albo z weksla, jesli weksel jest powiazany
    >+ z faktura.

    Kiedy ja myślałem o czym innym :]
    I zdaję sobie sprawę że mogłem cię skierować (w zakresie
    orzekania "co poeta miał na myśli") na manowce :)
    [...]
    >+ GSn> Mylę się ?? Zeznaję że niniejszy akapit dopisuję przeczytawszy
    >+ GSn> do końca kwestię z końca twojego postu - o tym czym jest
    >+ GSn> zapłata :), bo przeoczyłem ten drobiazg w pierwszym czytaniu :)
    >+
    >+ Czyli jednak przyjmujesz IMO bledne zalozenie, ze weksel jest
    >+ "zaplatą" i z tego wyprowadzasz dalsze wnioski.

    Nieprawda.
    Mogę na fakturze umieścić "zapłata kompensatą" ?
    A mogę "zapłata wekslem" ?
    [...]
    >+ IMO jest on tylko
    >+ stwierdzeniem pewnych praw majatkowych w zakresie wierzytelnosci.

    Mi to "tylko" może wystarczyć ;)

    >+ Na
    >+ podobnej zasadzie zaplatą jest przekazanie praw autorskich majatkowych
    >+ - tylko czy chcesz te prawa autorskie podciagnac pod sformulowanie w
    >+ art. 13 PDG, ze jest to platnosc wymagajaca przeslania przez rachunek
    >+ bankowy???

    No toż cała awantura (z mojej strony) zaczęła się od postu
    Sławka, który niedwuznacznie wypowiedział się jakoby "inna
    zapłata niż przez konto" - w odpowiedzi na post wspominający
    o wekslu ! - łamała "zakaz płacenia gotówką".
    Padła sugestia że nie chodzi o "płacenie gotówką" a zakaz
    zapłaty "z pominięciem konta". Sprawdź że wymieniłem
    kompensatę i barter w pytaniach "czy tak wolno" :)

    Najwyraźniej wnioski sterują w stronę (IMO logiczną) że
    "płatność" zapodana w PDG dotyczy "przekazania kwoty
    *pieniężnej*", czyli nie obejmuje "praw majątkowych".

    >+ >>+ Bo przyjal IMO bledne zalozenie, ze weksel to zaplata. Czymze byloby
    >+ >>+ wtedy uregulowanie weksla - zaplatą zaplaty? :)
    >+
    >+ GSn> Zamianą papieru wartościowego na pieniądze ? ;)
    >+
    >+ A coz to jest innego niz zaplata? Czyli dalej mamy zaplate zaplaty.

    Nie.
    Zapłatą *za fakturę* (no, towar lub/i usługę :)) jest weksel.
    Zapłatą za weksel jest przelew.

    [...]
    >+ Ja prostowac nie bede, bo moze to ja musze czekac na sprostowania ;).

    Ale się przynajmniej przyzwoicie kłócisz, do przepisów trzeba
    zaglądać ;) !
    [...]
    >+ GSn> Pozostaje niewyjasniona (tu i teraz, bo fachowcy pewnie
    >+ GSn> wiedzą) kwestia: czy zapłata wekslem ponad 15000 zł jest
    >+ GSn> zabroniona w obrocie między podmiotami gospodarczymi.
    >+
    >+ Jako niefachowiec mowie: nie. Nakazane jest dokonywanie platnosci
    >+ przez rachunek bankowy, ale weksel nie jest platnoscia. Platnoscia
    >+ jest platnosc weksla i to to platnosc ma isc przez bank.

    No to ja bym też był zgodny z takim poglądem. Nie tyle
    dlatego "że wiem", tylko dlatego że inaczej trzeba by uznać
    zapłatę kompensatą i barterem za nielegalne. A są legalne,
    bo jak rzekłem - wyroki widziałem (gdzieś... :]).
    [...]
    >+ GSn> to spróbuję Liwiusza & co podpuścić :)
    >+
    >+ OK. Dawaj ich tu! :)))

    Sam się pojawił :)
    Albo ktoś mnie zastąpił, albo czuwa :) z filtrami - na
    razie się nie przyznał :)
    [...]
    >+ Tylko jak to wykonac. Bo to, ze byloby to wygodne dla wierzycieli, to
    >+ kazdy wie, nie tylko Liwiusz :). Ale jak doprowadzic do tego, by Twoi
    >+ kontrahenci podpisywali weksle, to pewnie nawet Liwiusz nie wie. :)))

    A, to jest miejscami prawda :[
    Część pewnie wie, że przy wekslach należy być strasznym formalistą
    (czego dowodem jest sławetna afera "firmy windykacyjnej" która
    na "branych do egzekucji" wekslach od niechcenia sugerowała
    dopisanie "bez kosztów" :>), część nie wie że można zapodać
    "nie na zlecenie" (wolą w umowie lub na f-rze wymusić "nie
    będzie bez zgody wystawcy przelana na osoby trzecie")...

    Niemniej - poszło o to *czy wolno* :) (dla "dużych" sum,
    oczywiście w skali stosownej :]) a nie "czy się sprawdza" :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)