  • Data: 2015-12-20 10:42:43
    Temat: Re: Ale o co choooodzi?
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-12-20 o 09:32, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Wyciągnąłem poniższe twierdzenie

    > do osobnego listu, żeby w końcu je obalić jasno i żeby nie wracało.
    > Twierdzenie można obalić podając kontrprzykład. Tym kontrprzykładem
    > jestem ja. Od 1 stycznia wyszedłem z VAT i moje przychody wzrosły z tego
    > powodu o około 23%.

    Tylko w bardzo specyficznych przypadkach, które nijak nie obalają zasady
    ogólnej.

    1) VATowiec
    Sprzedaje za 1000,00 +VAT = 1230,00 zł
    Kupuje (jakieś koszty) za 500,00 +VAT = 615,00 zł
    Odprowadza (do US) 115,00 VAT + PIT(np.18%) 90 zł = 205 zł

    Przychód: 1230 zł
    Rozchód: 615,00 + 115,00 VAT + 90 zł (PIT) = 820 zł
    Zostaje: 410,00 zł

    2) NieVATowiec
    Sprzedaje za 1230,00 zł
    Kupuje (jakieś koszty) za 615,00 zł
    Odprowadza (do US) PIT(np.18%) = 110,70 zł

    Przychód: 1230,00 zł
    Rozchód: 615,00 +110,70 zł = 725,70 zł
    Zostaje: 504,30 zł

    I co z tego? To, że kontrahent VATowiec będzie wolał dać
    robotę/zlecenie/zrobić zakup od VAtowca.

    Bo będzie wolał dostać fakturę na 1000,00+230 VAT
    Niż na 1230,00 od nieVATowca.
    Żebyś mógł konkurować z VATowcem musiałbyś wystawić rachunek na 1000,00 zł

    I wtedy masz:
    3)
    Sprzedajesz: 1000,00 zł
    Kupujesz (jakieś koszty): 615,00 zł
    Odprowadzasz (do US) PIT (np.18%) = 69,30 ZŁ

    Przychód: 1000,00 zł
    Rozchód: 615,00 + 69,30 = 684,30 zł
    Zostaje: 315,60 zł

    > Niniejszym więc udowadniam, że dla mnie VAT nie był
    > przezroczysty i że mnie interesował.

    Więc udowodniłeś, że dla ciebie nie był przezroczysty, bo masz takich
    specyficznych klientów, a konkurencja i rozwój cię nie interesują.

    Nie każdy ma tak jak ty, wręcz jesteś przypadkiem marginalnym, więc twój
    przypadek nie przeczy zasadzie ogólnej, że VAT dla VATowca jest
    przezroczysty. Twój przypadek nie jest zasadą - jest wyjątkiem, a co
    najwyżej dotyczy niewielkiego odsetka firm.
    A już na pewno nie jest powodem do twierdzenia, że VAT należy
    zlikwidować (i zostawić tylko PIT), bo akurat w twoim przypadku tak
    wychodzi, więc jak ty tak masz to cała reszta też...

    > Teraz mnie nie interesuje, bo nie
    > jestem VATowcem. Taki kontrprzykład obala powyższe twierdzenie.

    Pokazuje skalę działalności twojej firmy. Nic więcej.

    > Proszę więc abyś przeformułował błędne twierdzenie, zwłaszcza w
    > kontekście ciągłego czepiania się ad personam mnie.

    Dobrze. Misiaczku.

    Pozdrawiam
    Piotr