    From: "Artur Ch." <s...@r...pbz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Badania okresowe
    Date: Thu, 29 Jul 2004 07:44:59 +0200

    Dnia 28 lip o godzinie 17:55, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    news napisał(a):

> [...]
    > znajomych czy wiedzą że wcale nie tak dawno były takie czasy, że
    > FACHOWCY (dajmy na to: stolarz) podejmowali PRACĘ dla różnistych
    > właścicieli (raczej nie fabryk - bo to zjawisko chyba występowało
    > *wcześniej* niż nastała industralizacja, kiedy to inwestor zaczynał
    > od budowy mieszkań żeby miał jak ludzi do szczerego pola ściągnąć
    > - oczywiście biorąc korektę na to że koloryzuję :)) - więc FACHOWCY
    > pracowali "dla właściciela", w *jego* pomieszczeniach otrzymując
    > *od niego* wynagrodzenie - ale *własnymi* narzędziami.

    Ale Ty mówisz teraz o _właścicielu_ na rzecz którego ten stolarz wykonywał
    usługę. Czyli ten stolarz jest niejako _firmą wykonawczą_ - więc to że
    pracuje swoimi narzędziami jest najbardziej normalne. W końcu ten Twój
    _właściciel_ to nikt inny jak inwestor.

    > Pytaniem jest kto jest większym niewolnikiem: stolarz
    > z własną heblarką, piłą tarczową i co mu tam do szczęscia
    > potrzeba - czy stolarz BEZ tych rzeczy ?
    > Weź ty i się zastanów... trochę...

    W Twoim przykładzie stolarz jako firma, powinien posiadać _swoją_ heblarkę.

    > ...tu problemem jest iż *można* płacić minimum i jeszcze są chętni :(

    Z badań przeprowadzonych w nieodległym czasie, przez dosyc wiarygodne biuro
    badań opinii publicznych, wynika że ok 2,x mln polaków żyje (??) poniżej
    minimum socjalnego!! a ponad 22 mln polaków - zarabia płacę minimalną.
    Zapewne znajdzie się w tym procent tych "szarych" - ale nawet gdyby
    zakładając że _wszyscy_ bezrobotni okłamali to i tak zostałoby 18 mln
    polaków z taka płacą.
    A średnia płaca w ostatnim kwartale to 2332,17 zł ...............

    > Ale nie sądzę żeby jakikolwiek przymus to zmienił... nim mi powiesz
    > że "albo płacić więcej albo nie zatrudniać" - to się zgodzę, jednak
    > pod warunkiem iż wprowadzenie *przepisu* nie rozwiązuje problemu; jakby
    > to rzec... PAŃSTWOWE służby szacują szarą strefę całkiem wysoko... !
    > Jedynie KONKURENCJA - czyli wystarczająca ilość pracy - może to zmienić.

    Tamte moje powyższe wyliczenia miały tylko wskazać że pracownikowi który
    zarabia (??) najniższą pensję, wydatek na szkolenia, kursy itp jest zaporą
    nie do przejścia.
    Nie przywołuje tutaj Twojego stolarza, bo ten był firmą pracującą dla
    jakiegoś właściciela a nie dla _pracodawcy_ zatrudniającego go na umowę o
    pracę.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423