  • 21. Data: 2020-01-10 13:18:53
    Temat: Re: Bank interpretuje
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2020-01-09 o 21:07, J.F. pisze:

    >Myślę, że samo sortowanie jakoś ogarną, ale bardziej ciekawi mnie
    >jak fizycznie ten problem rozwiązali?
    >Czy dopiero będą się te rachunki automatycznie tworzyć po wpływie na
    >dany rachunek?

    Przy wplacie to raczej nie, bo na jaki rachunek wplacic ?
    Najpierw "rejestracja".

    >Czy dla wszystkich znanych NIP i PESEL pozakładali te rachunki?

    Kto wie - to by mialo sens

    >Czy utrzymanie takich pustych kont jest bezproblemowe?

    Kosztuje w zasadzie tyle, co pamiec dyskowa i backupowa.

    Podejrzewam ze NBP im i tak ksieguje na jedno, bo mieliby skonczyc z
    milionami kont, i po jednym przelewie robic na jakies zbiorcze konto ?

    Choc z ksiegowego i bankowego punktu widzenia ... chyba dobrze by bylo
    zaksiegowac nalezna kwote z deklaracji, byloby od widac czy zalega.
    Ale co - przelew zrobic na zbiorcze konto US ? A jak pieniedzy nie
    bedzie ?
    Debet u podatnika, zysk w US ? :-)

    US chyba tez przyzwyczajony, zeby sobie w rejestrze dopisywac kwoty
    nalezne, a obok wplacone i porownywac sume roczna.

    Summa summarum - chyba niewiele im to dalo.
    Ale jesli bedzie mniej pomylek czy wyjasniania - to juz maja zysk.

    Wiele firm ma podobnie - sub/konto indywidualne klienta, i jakos nie
    maja problemu, a raczej zysk.

    J.

  • 22. Data: 2020-01-10 14:01:06
    Od: Nikt <n...@g...com>

    W dniu piątek, 10 stycznia 2020 13:22:16 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Przy wplacie to raczej nie, bo na jaki rachunek wplacic ?
    > Najpierw "rejestracja".

    > Kto wie - to by mialo sens

    Nie ma żadnej rejestracji i nikt nic nie zakładał. Jest JEDNO konto i powiązany z nim
    drugi numerek (podobny do numeru konta ale z X-ami w pewnych pozycjach). Wpłaty
    trafiają na jedno konto a to co było wpisane w przelewie zamiast tych X-ów przekazuje
    się właścicielowi konta na wyciągu razem z pozostałymi danymi wpłaty.
    Bank nie musi mieć listy wszystkich Peseli i NIP-ów bo nie są mu one do niczego
    potrzebne. Bank przyjmie wpłaty na Pesele nie istniejące a nawet taki z błędną sumą
    kontrolną (sumą kontrolną Peselu a nie numeru rachunku).

  • 23. Data: 2020-01-10 15:54:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Nikt" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:

    >Nie ma żadnej rejestracji i nikt nic nie zakładał.

    No, jest ta strona
    https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-p
    odatkowego/

    ale moze naprawde nic nie robi, tzn wylicza liczbe kontrolna dla
    rachunku.

> [...]
    >Wpłaty trafiają na jedno konto a to co było wpisane w przelewie
    >zamiast tych X-ów przekazuje się właścicielowi konta na wyciągu razem

    Pewnie jakos tak.

> [...]
    >do niczego potrzebne. Bank przyjmie wpłaty na Pesele nie istniejące a
    >nawet taki z błędną sumą kontrolną (sumą kontrolną Peselu a nie

    NBP pewnie tak, ale w/w strona sprawdza poprawnosc PESEL, wiec
    przynajmniej nie podadza obywatelowi falszywego nr konta.

    Czyli sprowadza sie to tego, ze dawniej mieli w tytule przelewu
    identyfikator platnika, a teraz ... chyba nadal beda mieli, ale w
    dodatku beda mieli dodatkowy identyfikator przez przekazany nr
    konta/subkonta.

    Informatycznie jakby znikoma roznica :-)

    J.

  • 24. Data: 2020-01-10 15:59:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Nikt" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Podstawowa różnica dla skarbówki w porównaniu ze starym systemem jest
    >jedna, ale kluczowa.
    >Dotychczas gdy podatnik wpłacił podając błędny NIP lub pesel

    W tym przypadku tez wazna ?

    > albo korzystając ze zwykłego przelewu zamiast podatkowego, to taka
    > wpłata nadal była ważna i choćby potem wyjaśnianie trwało rok, to
    > nie było zaległości podatkowej.

    >W tej chwili wpłacił na zły rachunek - to znaczy zapłacił podatek za
    >kogoś a sam ma zaległość.
    >I tu już nie skarbówka jest zainteresowana szybkim wyjaśnieniem.

    Cos w tym jest ... ale czy tak to sformulowano w ustawie ?

    No i czy skarbowka nie wzywa dosc szybko do uregulowania zaleglosci ?
    Tzn pol roku, rok, a nie 5 lat :-)

    Ale to tez sie moze zmienic :-)

    J.

  • 25. Data: 2020-01-11 14:27:44
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-10, cef <c...@i...pl> wrote:

    > Zobaczymy jak będzie w działaniu,
    > bo ja będę używał dwóch rekordów
    > a to z reguły komplikuje sprawy.

    A czemu będziesz używał dwóch rekordów?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 26. Data: 2020-01-11 19:17:44
    Od: cef <c...@i...pl>

    > A czemu będziesz używał dwóch rekordów?

    Bo jak będę płacił PIT4 czy PIT5 czy VAT to
    zapłacę na rachunek wygenerowany po NIP dla działalności.
    A jak pożyczę prywatnie dużo pieniędzy albo
    przyjdzie mi zapłacić mandat, to raczej wpłacę na rachunek
    wygenerowany po PESELu. Tak ja interpretuję
    ten art ordynacji.

  • 27. Data: 2020-01-11 20:30:46
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-11, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > A jak pożyczę prywatnie dużo pieniędzy albo
    > przyjdzie mi zapłacić mandat, to raczej wpłacę na rachunek
    > wygenerowany po PESELu. Tak ja interpretuję

    To moim zdaniem niepoprawna interpretacja.

    https://www.podatki.gov.pl/mikrorachunek-podatkowy/

    ---
    Wystarczy, że podasz:

    PESEL, jeśli jesteś osobą fizyczną:
    * nie prowadzisz działalności gospodarczej
    * lub nie jesteś zarejestrowanym podatnikiem VAT
    NIP, jeśli:
    * prowadzisz działalność gospodarczą lub jesteś podatnikiem VAT
    * lub jesteś płatnikiem podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i / lub
    zdrowotne
    ---

    Czyli jak prowadzisz DG lub jesteś VAT-owcem, to płacisz
    zawsze wg NIP. Niezależnie od podatku opłacanego

    Przy czym:
    Mikrorachunek obowiązuje dla PIT, CIT i VAT.
    Ew. pewnie odsetki z nimi związane (ale to by trzeba sprawdzić).
    Dalej na stronie czytamy:

    ---
    Na jaki rachunek wpłacisz podatki inne niż PIT, CIT i VAT

    Podatki inne niż PIT, CIT i VAT wpłacisz na dotychczasowych
    zasadach, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych,
    zgodnie z wykazem numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych
    Krajowej Administracji Skarbowej (obowiązującym od 1 stycznia
    2020 r.). Znajdziesz tam również szczegółowe objaśnienia, na który
    rachunek wpłacać poszczególne podatki.
    ---

    Czyli inne podatki, po staremu :)
    Jeszcze.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 28. Data: 2020-01-11 20:57:32
    Od: 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Wojciech Bancer w

> [...]

    > * prowadzisz działalność gospodarczą lub jesteś podatnikiem VAT
    > * lub jesteś płatnikiem podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i / lub

    Ale bełkot!

    Jestem osoba fizyczną i prowadze DG w formie SC

    Podatki z DG płace na konto z NIP SC, ale osobiste... Dlaczego miałbym
    płacić na NIP SC?
    Oj, może miałbym płacić na NIP "prywatny"? No to bez róźnicy, czy NIP czy
    PESEL, niech se US ogarnie.

    > Czyli jak prowadzisz DG lub jesteś VAT-owcem, to płacisz
    > zawsze wg NIP.

    Spółki, prywatny, a moze wspólnika???

    --
    'Tom N'

  • 29. Data: 2020-01-11 21:59:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-11, 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:

    [...]

    > Ale bełkot!
    >
    > Jestem osoba fizyczną i prowadze DG w formie SC

    Czyli prowadzisz DG, czyli posługujesz się NIPem.
    Tak przynajmniej ja to rozumiem.

    [...]

    > Spółki, prywatny, a moze wspólnika???

    A z czyim NIPem wysyłasz teraz?
    To pewnie będzie tak samo, tylko na powiązany
    z tym NIPem rachunek.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 30. Data: 2020-01-11 22:21:50
    Od: cef <c...@i...pl>

    > On 2020-01-11, cef <c...@i...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > To moim zdaniem niepoprawna interpretacja.

    A moim zdaniem jest poprawna.
    Z tym PCC i mandatem, to zasugerowałem się
    medialnym bełkotem zamiast pozostać przy czytaniu
    ustaw. Ale nadal uważam, że jak będę podatnikiem
    PIT z innego źródła niz działalność, to mogę zapłacić
    go na mikrorachunek wygenerowany po PESELu.