    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy mozna w koszta...?
    Date: Fri, 17 Dec 2004 10:16:29 +0100

    On Fri, 17 Dec 2004, MooSHEL wrote:

    >+ Użytkownik "ArEkPekAlSkI" <a...@p...onet.pl> napisał
    [...]
    >+ > > akcesoria zakupione np. na gieldzie/allegro?
    >+ > > Czy brak dowodu zakupu jest problemem?
    [...]
    >+ > IMHO jest problemem, bo to raczej nie jest kwestia rozpisania jakiegos
    >+ > oswiadczenia itp.; dowod ksiegowy jest niezbedny do kwalifikacji w kup.
    >+ > ars
    >+
    >+ Tu się zgadzam - dowód księgowy jest niezbędy, [...]
    >+ Tu się jednak nie zgadzam - dowodem księgowym, może być, poza tzw. dowodami
    >+ zewnętrznymi obcymi, może być też dowód zastępczy, wystawiany np. w
    >+ przypadku braku możliwości uzyskania dowodu zewnętrznego.

    Sprzeciw.
    Nie znam podstawy prawnej która tak stanowi, jak podasz będziemy
    lepiej doszkoleni :)
    Katalog przypadków kiedy wolno wystawiać DW jest AFAIK *zakmnięty*
    (w odróżnieniu od przepisów obcych ze sławetnym "oznaczonym numerem
    lub w nny sposób" :)) a ponieważ przepis jest *w miarę* krótki to
    zapodam co IMHO jest na temat:
    +++ rozp. ds. KPiR: +++
    § 14. 1. Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczšcych niektórych
    kosztów (wydatków), mogš być sporzšdzone dokumenty zaopatrzone w datę i
    podpisy osób, które bezpoœrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne),
    okreœlajšce: przy zakupie - nazwę towaru oraz iloœć, cenę jednostkowš i
    wartoœć, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i
    wysokoœć kosztu (wydatku).

    2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogš dotyczyć wyłšcznie:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [to podkreślone przesądza o "zamknięciu" listy przepadków !]

    1) zakupu, bezpoœrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów
    roœlinnych i zwierzęcych, nie przerobionych sposobem przemysłowym lub
    przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu
    produktów roœlinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierzšt
    rzeŸnych i obróbce poubojowej tych zwierzšt,
    1a) zakupu od ludnoœci, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów
    i Usług (PKWiU), surowców roœlin zielarskich i ziół dziko rosnšcych
    leœnych (PKWiU 01.11.91-00), jagód, owoców leœnych (PKWiU 01.13.23-00)
    i grzybów (PKWiU 01.12.13-00.43),
    2) wartoœci produktów roœlinnych i zwierzęcych pochodzšcych z własnej
    uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika,
    3) zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych,
    4) kosztów diet i innych należnoœci za czas podróży służbowej pracowników
    oraz wartoœci diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzšcych
    działalnoœć gospodarczš i osób z nimi współpracujšcych,
    5) zakupu od ludnoœci odpadów poużytkowych, stanowišcych surowce wtórne,
    z wyłšczeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych
    na złom samochodów i ich częœci składowych,
    6) wydatków zwišzanych z opłatami za czynsz, energię elektrycznš, telefon,
    wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w częœci przypadajšcej na działalnoœć
    gospodarczš; podstawš do sporzšdzenia tego dowodu jest dokument
    obejmujšcy całoœć opłat na te cele,
    7) opłat uiszczanych znakami opłaty skarbowej oraz opłat sšdowych
    i notarialnych,
    8) wydatków zwišzanych z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy sš one
    poparte dokumentami nie zawierajšcymi danych, o których mowa w § 12
    ust. 3 pkt 2; podstawš wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet
    z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załšczony do sporzšdzonego dowodu.
    -------

    Dalej jest jeszcze szczegółowa regulacja dotycząca delegacji, zaliczania
    za DW paragonów "zakupu w jednostkach handlu detalicznego" oraz zakupu
    zagranicznego (palwa i olejów) "na paragon" takoż zwolnienie z wpisywania
    materiałów powierzonych. Koniec paragrafu...

    >+ Czyli np.
    >+ oświadczenie: byłem w niedzielę na giełdzie i kupiłem 3 używane podkładki
    >+ pod myszki.

    To ja uprzejmie poproszę podstawę prawną.
    Oczywistym jest że MOŻE istnieć przepis szczegółowy naruszający ową
    listę zamkniętą bądź pozwalający "obejść" tę listę poprzez zaliczenie
    jakiegoś dowodu funkcjonalnie jako inny dowód - posługując się przykładem
    celem zrozumienia co poeta miał na myśli :) to np. jeden z przepisów VAT
    pozwala bilet przejazdu komunikacją publiczną >50 km uznać za *fakturę*
    (mimo że nie spełnia on wymogów f-ry - ani nie ma napisu "faktura VAT"
    ani danych odbiorcy...)
    Musiałby istnieć przepis pozwalający uznać "oświadczenie" za dowód
    księgowy.
    Znasz taki przepis ? Podaj, doszkolimy się :)

    >+ A więc, moim zdaniem można wrzucić w KUP - czemu nie?

    Po temu dlatego że nie znam przepisu który na to pozwala :)
    Dokładniej rzecz biorąc: uważam że takiego przepisu nie ma.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)