  • Data: 2004-12-20 23:15:55
    Temat: Re: Czy mozna w koszta...?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 20 Dec 2004, MooSHEL wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    [...]
    >+ > >+ A mnie szokuje, że KPiR w sposób zbójecki (jak sam to udowadniasz)
    >+ > >+ odbiera,
    >+ > >+ bez uzasadnienia, podatnikowi prawo do zaliczania w koszty pewnych
    >+ > >+ kategorii wydatków.
    >+ > Sprzeciw.
    >+ > NIE ODBIERA.
    [...]
    >+ Odbiera

    Nie odbiera. Wystarczy mieć dowód obcy :)

    >+ i dyskryminuje.

    Och, to księgowość składa się z *samych* dyskryminacji.
    Jakieś kontrole krzyżowe łażą, nie wiem co tam jeszcze...
    Normalka IMHO ;>

    [...]
    >+ Kolejny przykład: czemu DW można udokumentować "zakup w jednostkach handlu
    >+ detalicznego materiałów pomocniczych"?

    Bo masz na to paragon. Da się sprawdzić przynajmniej pi razy oko
    czy transakcja jest wiarygodna.

    >+ a) co to są "materiały pomocnicze"?

    Nie towary handlowe i nie materiały używane do bezpośrednio do
    produkcji (tj. składniki produktów).

    >+ b) jak tu się stosuje logikę kontroli krzyżowych oraz zwolnienia
    >+ podatkowego?

    Nijak. Można zadzwonić i spytać albo (lepiej) wezwać do US i przesłuchać
    "w sprawie".
    Najefektowniejszy (nie mylić z kwotą !) mechanizm "przyłożenia
    podatnikowi" zaprezentował swojego czasu US który od nabywcy samochodu
    wydebił zeznanie że *przed* nabyciem samochodu umawiał się co do
    koloru sprowadzanego samochodu.
    Sprzedawcę kosztowało to VAT :)

    >+ A na serio: ok, teraz rozumiem, że twierdzisz, że art. 14 stanowi zakmniętą
    >+ listę DW które mogą dokumentować koszty (wydatki). Do tej pory rozumiem.

    Tak.
    [...]
    >+ a) mogą istnieć inne DW niż te wymienione w art. 14 [co do tego oboje się
    >+ zgadzamy]

    Tak.

    >+ b) DW inne niż opisane w art. 14 mogą istnieć, ale nie mogą dokumentować
    >+ kosztów (wydatków) [tu zdaje się nie mamy zgody]

    Tak i tak.

    >+ c) operacje opisane w art. 14 mogą być udokumentowane innymi DK niż DW

    Tak.

    >+ d) wszystkie DW (inne niż z art. 12.1.3.1) muszą spełniać warunki określone
    >+ w art. 12.1.3.2) [jeśli tak, to jaki jest sens pisania w art. 14, że DW
    >+ mają być "zaopatrzone w datę" - ten wymóg jest już przecież w art.
    >+ 12.1.3.2).b)?]

    A nie wiem :)

    >+ Nie zrozumiałem o co chodzi w zdaniu "FV RR nie jest DW dla kosztu w
    >+ rozumieniu ustawy"? Jakiej ustawy? PDOF?

    Tak. Nie tak.
    Ja (jak zwykle :[) co innego przeczytałem niż napisano: myślałem
    o FW :) a nie f-rze RR :)

    >+ I od razu zadam kilka dodatkowych pytań, które mają sens jeśli wszystkie
    >+ punkty a) do d) są prawdziwe
    >+ a) jak w tym kontekście wygląda sprawa tej nieszczęsnej faktury VAT RR

    A. Czy przypadkiem VAT-RR nie spełnia warunku 14.2.1 ?

    B.
    Par. 12.1.3 wymienia je jawnie...
    Hierarhia robi się coraz bardziej skomplikowana :[
    I. 12.3. zapodaje co *jest* DK (niewątpliwie)
    II. 12.3.2 zapodaje "inne dowody wymienione w 13 i 14" Wszystkich
    tam wymienionych "innych dowodów" dotyczą zapisy 13. i 14.
    III. 14.2 ogranicza listę DW będących "innymi dowodami" ...

    >+ b) jak np. dokumentujesz operacje (jaki DK i czy może z tych zdarzeń
    >+ wyniknąć KUP): [proszę o wyrozumiałość: nie znam KPiR więc przykłady
    >+ wymyślam na podstawie znanej mi PDOP - mogą być całkowicie chybione] ;-))
    >+ - inwentaryzacja w magazynie i stwierdzenie niedoboru

    Nijak.
    Na KPiR *nie trzeba prowadzić magazynu* !
    Robisz remanent (roczny *lub* nakazany przez US *lub* sporządzony
    na własne postanowienie o którym US jest powiadomiony) i na tej
    podstawie wyceniasz magazyn (w cenach nabycia lub rynkowych, do
    wyboru - ale *cały* magazyn jednakowo).
    Liczysz różnicę remanentową ("nowy remanent minus stary remanent")
    i owa różnica koryguje KUP.
    Koniec.
    Cały pic polega na tym iż nabycia "magazynowe" (towary handlowe
    i materiały produkcyjne) zalicza się *w koszt* w momencie zakupu :)
    Remanent koryguje koszt *tylko* "wg stanu faktycznego".
    Oczywiście US może wybrać sobie do kontroli wybrany asortyment
    i spytać jak to się stało że wcięło ci 50% towaru X... :> i musisz
    się tłumaczyć (dobrze mieć dowód: złomowania, kradzieży,...).

    >+ - odpisanie należności w stosunku do których stwierdzasz, że przewidywane
    >+ koszty egzekucyjne byłyby wyższe od kwoty tejże należności [w PDOP -
    >+ odpisujesz na podstawie "protokołu sporządzonego przez podatnika"]

    Tak samo. Jest przepis ustawowy i już - nawet jakby rozporządzenie
    było sprzeczne to nie może naruszać ustawy (są pozytywne wyroki
    NSA, o ile wiem :)) - ale IMO nie narusza :)
    Zaliczenie w KUP "straty z należności" nie jest *wydatkiem* :) a więc
    pod par. 14 nijak się nie łapie :) To nie jest koszt polegający
    na "konieczności wydania z kasy" a "braku wpływu do kasy" :)

    >+ - zapłatę podatku PCC-1

    ...a to jest "operacja gospodarcza" ? :) Państwo jest stroną
    "transakcji" czy jak ? :)
    IMHO nijak.
    Jak na mój gust minister przeoczył w ogóle regulację dotyczącą
    "innych opłat urzędowych" - ujął tylko sądowe i notarialne :]
    i to IMHO *tylko* te które "dotyczą operacji gospodarczych".
    W związku z tym że są pominięte w 12., 13. i 14. najwyraźniej
    księgować je można dowolnie :]

    >+ itp. itd.

    Ale to trzeba każdy konkret rozpatrzeć z osobna :)

> [...]
    >+ Jeśli dotyczą kosztów (wydatków) to muszą być podpisane przez jedną z osób
    >+ ponoszących wydatek i mogą dokumentować TYLKO koszty wymienione na poniższej
    >+ liście".
    >+ [ja] "niektóre wydatki (zaraz wskażemy które) mogą być udokumentowane za
    >+ pomocą dokumentów podpisanych przez osoby które bezpośrednio dokonały
    >+ wydatków (a tak przy okazji powiemy Wam w tym miejscu: takie dokumenty
    >+ należą do szerszej kategorii dokumentów zwanych wewnętrznymi). Inne wydatki
    >+ dokumentuj tak jak każą Ci to pozostałe art. tego rozporządzenia - nam nic

    Przyjęto :)
    Podpisujemy protokół rozbieżności - do momentu znalezienia jakiegoś
    wyroku NSA :)

    >+ > Nie pamiętam jak się owa zasada prawna nazywa... jest tu jakiś
    >+ > spec od formułek coby orzec czy "a contrario" to właściwa nazwa
    >+
    >+ Jam nie spec, ale "a contrario" to jak najbardziej właściwa nazwa!

    :)

    >+ > Z takiego zapisu wynika że tylko *niektóre* DW mogą być DK,
    >+ > te które są opisane w .1 :)
    >+
    >+ Nie, lub jak ty to piszesz "sprzeciw". ;-)

    OK ! Wisi na liście "zdarzeń oczekujących na potknięcie się
    o jakiś wyrok w podobnej sprawie" :)

    >+ Co NIE oznacza, że takim dokumentem nie możesz udokumentować czegoś innego.

    Rozumiem. Ale bez przekoniania !

    >+ > Poświadcz mi, że na PK wolno wystawić DW na zakup czegokolwiek.
    >+ > Że można wystawić DW na zakup zapodanego przez ciebie świątka-struganki.
    >+ > W ilości sztuk 10 000 na przykład.
    >+ > Albo 100.
    >+ > Albo 10.
    >+ > Albo 1....
    >+
    >+ Można. Czemu nie?

    Ups.... księgowi wszystkich rejonów Polski - poświadczcie.
    Bo z tego co się nasłuchałem i naczytałem to księgowi owszem, różne
    "wynalazki" stosują. Ale *papier* chcą zawsze mieć ! I to *nie*
    wystawione przez pracownika że "pojechał taksówką ale nie wziął
    rachunku" :) (na bilety AFAIK jest - a przynajmniej był - przepis
    szczegółowy to i wiadomo że wolno).

    >+ Rozumiem, że twoją wątpliwość budzi możliwość nadużyć? No
    >+ ale powiedz, przed czym chroni obowiązek posiadania rachunku? Przecież go
    >+ tak samo łatwo sfałszować jak dowód wewnętrzny....

    A nie.
    Bo trzeba wskazać "drugą stronę" która w razie czego jest *świadkiem*
    i wezwana z zaskoczenia "w sprawie z art. xyz KKS" oraz podpisawszy
    papier o tym na ile idzie się siedzieć za nieprawdziwe zeznania (oraz
    nie wiedząc co ty powiedziałeś) ma spore szanse powiedzieć prawdę :)
    A jak "strona" jest wirtualna to US zarzucić ci może przynajmniej że
    dowód księgowy jest "z niedopełnieniem staranności"... prawda ?
    No to wywalić z KUP proszę... :)

    >+ Po to pewnie jest wymóg w
    >+ art. 12 aby dowód wewnętrzne posiadał dokładne określenie stron transakcji,
    >+ aby w razie czego można było krzyżowo zweryfikować. I nie ma tu znaczenia
    >+ czy sprzedawca MUSIAŁ czy nie musiał wystawić rachunku - zawsze jest to u
    >+ niego do zweryfikowania - np. z jego wpisami w KPiR.

    Moment, moment.
    Jak sprzedawca jest przedsiębiorcą to i tak MUSI wpisać swoją sprzedaż.
    Ale zaczęło się od przypadku kiedy NIE jest przedsiębiorcą...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)