    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy mozna w koszta...?
    Date: Sat, 18 Dec 2004 01:32:16 +0100

    On Fri, 17 Dec 2004, MooSHEL wrote:
    [...]
    >+ Nie zauważyłem że mowa o KPiR, której po prostu nie znam. Odpowiedziałem
    >+ posiłkując się definicją dowodu księgowego z Ustawy o Rachunkowości.

    Acha.
    Przyznam że jestem zszokowany iż katalog DW na PK jest szerszy :)

> [...]
    >+ operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające
    >+ co najmniej:(...)
    >+ Art. 13 ust. 5
    >+ § 13. Za dowody księgowe uważa się również:
    >+ 5) inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz
    >+ dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2."
    >+
    >+ Czyli jakby zapętlenie: podstawą zapisów są inne dowody zawierające
    >+ conajmniej.... , które definiujemy jako inne dowody zawierające

    :)
    Nie tak.
    Par. 12 wymaga aby:
    - były spełnione pewne warunki aby *cokolwiek* mogło być DK
    - listę rodzajów dowodów które się dopuszcza
    Par. 13 i 14 precyzują listę - już bez podawania warunków :)

    >+ Jak dla mnie, na pierwszy rzut oka (to rozporządzeie oglądam po raz
    >+ pierwszy) to pozwala zastosować dowolny dowód, np. oświadczenie o którym
    >+ pisałem wcześniej. Czy coś pomijam?

    IMHO tak.
    To co piszesz to par. 13..5 (".." bo są tylko "małe" punkty :)).
    Daje on IMO podstawę do zaliczenia do DK wszelkich "papierów" - ale
    *o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej* !
    No a jak Maddy niedawno przypomniała (mi :>) z zasad uszczegóławiania
    (znaczy: ustalania który przepis jest szczególny wobec którego) to
    bez względu na sposób patrzenia wychodzi że par. 14.1 jest *szczególny*
    wobec zarówno par. 12. (całego w wyjątkiem ew. par. 12.3.1 bo równorzędny
    szczególny par. 12.3.2 odwołuje się wprost do par. 13 i 14 - ale na
    szczęscie FW :) nie jest "dowodem zakupu" więc kolizji przepisów nie
    musimy rozpatrywać :)) jak i par. 13..5

    No i w ten deseń mamy:
    - otwartą listę dowodów "operacji gospodarczych"
    ale
    - zamkniętą listę dowodów *wewnętrznych* ! (par 14). I ten przepis
    jest *ważniejszy*...

    Wynik nie jest sprzeczny (nie podważa zasady ratio legis) bo *istnieją*
    (mogą istnieć :)) takie dowody operacji gospodarczych które nie są
    dowodami wewnętrznymi lecz również nie są wymienione: to "inne kwitki
    operacji *z kontrahentami*" :)
    Dowolny człowiek będący kontrahentem (ten gość z allegro
    co coś sprzedał) może podpisać mi czy komu innemu "kwit" że mi
    sprzedał (kwit musi zawierać owo "wiarygodne określenie wystawcy",
    zwyczajowo numer dowodu osobistego jest dobry :)) - i to JEST
    dokument księgowy.
    Ale jak *ja* sobie wypiszę na tę okoliczność DW ("oświadczenie"
    dajmy na to) - to to NIE JEST dopuszczalny dla KPiR DW !

    Wzywam speców od PK coby poświadczyli czy naprawdę na PK można
    wystawić "oświadczenie" (jednostronne) na okoliczność zakupu
    i uznać je za podstawę KUP !
    Przyznam że mi się nie widzi :) - ale za cienki jestem coby do
    PK umieć "podstawę" podać...

    >+ Pozdro,

    ...wzajem ! :)
    - Gotfryd