  • Data: 2006-03-09 20:21:05
    Temat: Re: Czy zawsze w Polsce były podatki?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde> szukaj wiadomości tego autora

    Zenon Oktawiec napisał(a) w wiadomości: ...

    >Przecież w czasach , gdy "wszystko było państwowe" podatki istniały
    >także . Mało tego: było ich znacznie więcej niż teraz i były znacznie
    >wyższe.

    Pensje w budżetówce były dość niskie, więc podatki nie musiały być wysokie.
    Np. od funduszu płac zamiast dochodowego. Popiwek wszedł chyba dość późno.
    Fakt, że dla "prywaciarzy" było mnóstwo różnych przepisów. I perełka -
    domiar. VAT-u nie było, za to mnogość obrotowych i od zysków w zależności
    od wyrobów/usług. W latach 80-tych często się zmieniały. Nie jestem pewny,
    czy w sumie były wyższe.
    ZTCP w obuwnictwie: buty skórzane ok. 40%, ze sztucznej skóry ok. 25%,
    naprawy ok. 8%, ortopedyczne ok. 2-5%.
    W którymś roku najniżej opodatkowano rusznikarzy (władza lubiła polowania?),
    najwyżej produkcję kart do gry.

    Nie znam podatków za pierwszych Piastów - sprawdź u Galla Anonima czy u
    Kartografa jakiegoś tam... Jeżeli zasadźca w XIII miał już ulgi podatkowe...
    W dokumentach z XVI w. to już można o szczegółach poczytać.
    Ale Gutenberg jako pierwsze dzieło wydrukował chyba Biblię a nie PIT :)

    Arek