    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG (nazwa S.C. a dwie rejestracje)
    Date: Fri, 11 Oct 2002 00:00:31 +0200
    <ao1le4$s8g$1@news.tpi.pl>

    On Wed, 9 Oct 2002, Jacek wrote:
    [...Jacek-ja-{loop}...]
    >+ > Po prostu:
    >+ > wpis == nazwa przedsiębiorcy
    >+ > i *nie* chodzi tu o *same* imie i nazwisko.
    >+ Czy coś takiego nie jest nazwą np "Roboty ziemne -Jaś Kowalski" lub
    >+ "Krawiectwo męskie -Zenon Nowak".Jeśli tak to gdzie tu jakaś unikalna
    >+ nazwa?

    Ufff... moje szczęście, ale w zacytowanym tekście nie ma słowa
    'unikalny' ;)

    >+ > Wpis *wymaga* podania nazwy i zdaje się że prosiłem
    >+ > o wyjaśnienie jak można prowadzić *dwie* DG (swoją i S.C.)
    >+ > pod jedną nazwą - bo aczkolwiek takiej możliwości nie podważam
    >+ > to nie rozumiem jak może być zgodna z PDG :)
    >+
    >+ Ja tak mam . Prowadzę DG jako OF pod nazwą "XXX" i jednocześnie spółkę
    >+ cywilną o nazwie "XXX" i obydwie te DG mam na jednym wpisie wystawionym
    >+ oczywiście na moje tylko nazwisko

    Przyjąłem, nie mam dalszych pytań.
    W świetle niektórych zaleceń (np. aby spółka akcyjno-komandytowa
    w której 'rządzi' akcjonariusz będący spółką S.A. miała nazwę
    spółki S.A. z dopiskiem "S.A. coś tam" [zapomniałem :>]) - wygląda
    rozsądnie.

    Czy może ktoś z grupowiczów ma (zna) inne rozwiązanie ?
    [...]
    >+ > PDG wymaga podania owej "nazwy" na wniosku rejestracyjnym DG, tak ?
    >+ A który art wymaga? Ja znalazłem tylko, nazwa jako jeden z elementów
    >+ określających przedsiębiorcę,natomiast nie mogę znaleźć nakazu
    >+ posługiwania się "nazwą".

    Hm... Nie ma mowy o posługiwaniu się, chodzi o 'prowadzenie
    pod nazwą' - z czego wniosek (być może błędny) że owa
    'nazwa' jest tym co rejestrujemy. Na to że "w formularzu
    tak jest" nie mam odwagi się powoływać :) (w swietle
    dyskusji o VAT-7)
    [...]
    >+ działalności np "Kowalstwo artystyczne i dalej imię i nazwisko" I to
    >+ kowalstwo to wedle mnie robi już za nazwę.

    W pełni się zgadzam. Sądzę że 'unikalność' powinna być
    zapewnione tylko w takim zakresie, że w tej samej gminie
    nie będzie dwu DG pt. "kowalstwo artystyczne Jan Nowak" :)

    [...]
    >+ W zaświadczeniu o wpisie jest duuużo miejsca i można upchnąć tam wiele.

    Podważam. Po wypisaniu zakresu działalności podarłem oryginalny
    formularz i wydrukowałem go sam - czcionką "8" ;)

    >+ co stoi na przeszkodzie aby w EDG figurował G.S. (przepraszam za użycie
    >+ tylko inicjałów) jako OF prowadząca DG pod nazwą "yyy" i G.S. prowadzący
    >+ DG w x spółkach cywilnych w/g schematu
    >+ "ZZZ" S.C.
    >+ "MMM" S.C. itd.
    >+ Ja mam tak w swoim wpisie (co nie jest dowodem w sprawie)

    IMHO konieczność wypełnienia rybryki "nazwa DG" (jednej rubryki !)

    >+ > Natomiast *powątpiewam* w możliwość dokonania rejestracji *bez*
    >+ > podania "nazwy DG",
    >+
    >+ Ja nie mam wątpliwości że tak można.Wystarczy nazwisko, imię i drobny
    >+ dodatek np sklep spożywczy, który możemy potraktować jako nazwę.

    Tu jesteśmy zgodni. Ale "dodatek" musi być -:)
    [...]
    >+ > Jak sądzisz, pomijając kwestię że niektóre rubryki mam puste
    >+ > - to czy w wypełnianych wpisuję "Gotfryd Smolik" ?
    >+
    >+ W zupełności wystarczy.

    Oj, w miejscu gdzie jest "nawa pełna" ?
    IMHO bez "dodatku" ani rusz ! ;)
    [...]
    >+ > Fakt że S.C. "nie płaci podatku" :) powoduje że również
    >+ > nie ma "kwita PIT-5 dla S.C." - ale nie, że jej *nazwa*
    >+ > jest pomijana.
    >+
    >+ Po prostu jest dla US nieistotna.Dla US OF prowadząca DG to imię i
    >+ nazwisko (NIP lub PESEL)-reszta to zbędne dodatki i słusznie zresztą.

    Ja tam bym się spierał. Przychodząc do DG (każdej *z osobna*)
    ma się dostęp do ksiąg (osobnych) i sprawdzić można je tylko
    osobno (nie licząc kontroli krzyżowej :)).
    No ale urzędnikiem skarbowym nie jestem więc się bardzo
    kłócił nie będę ;)

    >+ > 3. Rejestracja obejmuje "nazwę przedsiębiorcy", czyli rzeczonej
    >+ > unikalnej nazwy DG
    >+ Gdzie to jest napisane-wymaga?

    Zeznaję że nie sprawdzałem :[, wg PDG:
    "Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają przepisy
    odrębnej ustawy."

    Jeśli ktoś ma link do owej ustawy - to z ciekawości poczytam...

    >+ > 4. Usiłuję dojść jak to jest możliwe, że grupowicze twierdzą
    >+ > iż można prowadzić DG jednoosobową i do tego kilka S.C.
    >+ > na *jednym* wpisie w UM/UG
    >+
    >+ Bo tak jest w rzeczywistości.Jako przedsiębiorca zarejestrowny jest
    >+ Gotfryd Smolik, a nie jego działalności.

    Akurat nieprawda: 1. pozycja zaświadczenia o wpisie zaczyna się
    opisem "przedsiębiorca" i... właśnie: *nazwą*. Osobno.
    Poniżej (nadal w p.1) jest "imię i nazwisko"...

    >+ Rejestracji
    >+ podlega przedsiębiorca,a nie jego DG (zostawmy koncesje i inne
    >+ akcyzy-:)))

    Zostawiamy !
    Ale nie zgody jakoby "przedsiębiorca==imię_nazwisko" nie
    dostaniesz (ode mnie :)): UPDG, art.4"definiecje".4:
    ++++
    7) oznaczenie przedsiębiorcy - firmę lub nazwę przedsiębiorcy ze
    wskazaniem formy prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - imię i nazwisko
    przedsiębiorcy oraz nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą.
    ----

    *oraz nazwę* - już chyba kiedyś podkreślałem :)

    Pozdrowienia :) ! - Gotfryd