  • 1. Data: 2010-10-03 00:59:40
    Temat: DG + rozpoczęcie etatu w trakcie miesiąca - jak zapłacić mniej ZUS?
    Od: tester <t...@t...tester>

    Witam,

    Cały etat z kwotą pow. śr. krajowej rozpoczynam w trakcie miesiąca
    powiedzmy od 15go i będę z jego tytułu opłacać ZUS jednocześnie
    prowadząc dalej swoją DG. W jaki sposób poinformować ZUS że od 15go
    jestem zatrudniony na etat i z tytułu swojej dotychczas prowadzonej DG
    chcę zapłacić tylko składkę społeczną ZUS, ale do momentu rozpoczęcia
    etatu (do 15go), a nie za cały miesiąc pełną składkę społeczną za DG?

    Ratujcie,
    Mrówek.

  • 2. Data: 2010-10-03 01:31:12
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    W dniu 2010-10-03 02:59, tester pisze:
> [...]
    > chcę zapłacić tylko składkę społeczną ZUS, ale do momentu rozpoczęcia
    > etatu (do 15go), a nie za cały miesiąc pełną składkę społeczną za DG?

    Zobowiązany będziesz płacić tylko zdrowotną (z DG).
    Ale jak chcesz i społeczną to ZUS będzie szczęśliwy.
    A.

  • 3. Data: 2010-10-03 06:07:05
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    tester wrote:

    > W jaki sposób poinformować ZUS że od 15go
    > jestem zatrudniony na etat i z tytułu swojej dotychczas prowadzonej DG
    > chcę zapłacić tylko składkę

    Dokładnie w taki sam sposób, w jaki wcześniej poinformowałeś ich,
    że w ogóle jesteś zobowiązany opłacać jakąkolwiek składkę
    (zapewne chodzi Ci o opłacanie samej zdrowotnej, choć piszesz co innego)
    Po prostu złożysz odpowiednie zgłoszenie - nie podam skrótu, bo może się coś
    zmieniło,
    ale bez trudu znajdziesz na stronach ZUS. Wyrejestrujesz się z jednych
    ubezpieczeń
    a pozostaniesz lub zgłosisz się ponownie w innych.

  • 4. Data: 2010-10-03 06:20:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > zapewne chodzi Ci o opłacanie samej zdrowotnej, choć piszesz co
    > innego

    Po ponownym przeczytaniu wydaje mi się, że chodzi Ci o jeszcze
    coś innego. Ale jeśli chcesz nie płacić składek społecznych z działalnosci
    za te pół miesiąca,
    to podstawę w ramach stosunku pracy musiałbyś za ten okres 2 tygodni mieć
    odpowiednio
    wysoką - a nie piszesz czy tak jest.

  • 5. Data: 2010-10-03 09:57:26
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > za te pół miesiąca,
    > to podstawę w ramach stosunku pracy musiałbyś za ten okres 2 tygodni mieć

    Czy aby na pewno?
    Czy w tym akurat wypadku nie bedzie to proporcjonalnie przeliczone na okres
    calego miesiaca?
    Tak przynajmniej wynika z tego poradnika ZUS:
    http://www.zus.pl/pliki/poradniki/porad1.pdf

    Ubezpieczeni, wymienieni wyżej, których podstawa wymiaru składek na
    ubezpieczenia emerytalne
    i rentowe z tytułu stosunku pracy, członkostwa w spółdzielni, służby,
    pobierania świadczenia
    szkoleniowego, świadczenia socjalnego, zasiłku socjalnego lub wynagrodzenia
    przysługującego
    w okresie korzystania ze świadczenia górniczego lub w okresie korzystania ze
    stypendium na przekwalifi
    kowanie - *w przeliczeniu na okres miesiąca* - jest niższa od kwoty
    minimalnego wynagrodzenia
    za pracę, podlegają również obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym
    z innych tytułów.

    Trzeba by jeszcze luknac do ustawy.
    W kazdym razie ak nie teraz to od listopada trzeba sie wyrejestrowac
    ZUS-ZWUA i zarejestrowac za chwile ZUS-ZZA

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2010-10-03 11:45:30
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 03-10-2010 02:59, tester pisze:
> [...]
    > chcę zapłacić tylko składkę społeczną ZUS, ale do momentu rozpoczęcia
    > etatu (do 15go), a nie za cały miesiąc pełną składkę społeczną za DG?

    Wyrejestrowac sie ze wszystkich ubezpieczen do 15tego (ZWUA).
    Zarejestrowac sie do zdrowotnego od 15tego (ZZA).
    W deklaracji za ten miesiac wypelnic tylko DRA wpisujac podstawe
    zdrowotnego tyle ile jest (2592,46 zl), jako podstawa emerytalnych,
    rentowych oraz wypadkowego i chorobowego wpisac 0.

    Poniewaz w przeliczeniu na okres pelnego miesiaca (czyli jezeli
    rozpoczales prace w trakcie miesiaca lub chorowales przez czesc
    miesiaca) masz przynajmniej wynagrodzenie minimalne, to nie placisz
    spolecznych.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2010-10-03 11:47:49
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 03-10-2010 13:45, elephanto pisze:

    > Wyrejestrowac sie ze wszystkich ubezpieczen do 15tego (ZWUA).

    Wyrejestrowac sie ze wszystkich ubezpieczen *od* 15tego (ZWUA).

    --
    Adam

  • 8. Data: 2010-10-03 11:52:59
    Od: tester <t...@t...tester>

    witam,

    Będzie odpowiednio wysoka nawet za te 15dni wyższa od śr krajowej.
    Chciałbym zapłacic ze swojej działalności tylko za 15 dni "społecznej
    składki" , a zdrowotne to wiem że normalnie.

    Pozdrawiam,
    M.

  • 9. Data: 2010-10-03 11:59:40
    Od: tester <t...@t...tester>

    Witam,

    Dziękuję za odpowiedź. Pytanie czy składkę społeczną, aby na pewno 0,
    czy jednak muszę zapłacić proporcjonalnie do liczby dni w miesiącu,
    czyli tutaj by było 1/31(podstawy październik)* 14dni (bo od 15go jest
    już etat?).

  • 10. Data: 2010-10-03 12:05:57
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 03-10-2010 13:59, tester pisze:
> [...]
    > czy jednak muszę zapłacić proporcjonalnie do liczby dni w miesiącu,
    > czyli tutaj by było 1/31(podstawy październik)* 14dni (bo od 15go jest

    Na pewno 0.
    Zmniejszenie podstawy wymiaru skladek nastopiloby, gdybys czesc miesiaca
    przebywal na chorobowym.

    W przyadpku pracy na etacie albo placisz spoleczne z DG albo nie.
    Jezeli podstawa wynagrodzenia ze stosunku pracy - w przeliczeniu na
    okres miesiaca - nie przekracza kwoty minimalnego wynagrodzenia to
    wowczas oplacasz spoleczne za caly miesiac - nie ma tu proporcjonalnego
    zmnieszenia.

    --
    Adam