    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizny z VAT
    Date: Fri, 4 Jun 2004 16:36:53 +0200

    On Fri, 4 Jun 2004, Karol wrote:
    [...]
    >+ a) jak wstawię komuś własną lodówkę (kurde, czy to jest jeszcze usługa) do

    No właśnie. To nie jest "darowizna w rozumieniu KC" a użyczenie
    właśnie :)
    Darowizna polega na *przekazaniu własności*....

    >+ b) ale jak wstawię tę samą lodówkę do sklepu, żeby pomoć sklepowi w prowadzeniu
    >+ biznesu, bez żadnych warunków, to takie "wypożyczenie" nie bedzię związane z
    >+ prowadzeniem mojego przedsiębiorstwa.

    Oczywiście. Ale to nadal jest kwestia "usługowa".

    Pytaniem jest co będzie jeśli ty będąc producentem lub dostawcą
    lodówek (a choćby firmą ze "sprzedażą AGD" która sprzedała całą
    jedną lodówkę turystyczną przez pół roku :)) weźmiesz i podarujesz
    lodówkę sklepowi. Albo domowi dziecka. Albo urzędnikowi UM.
    Albo znajomym królika. Albo nieznajomym znajomych szwagra ;)

    Dopóki nie patrzymy na *cel* darowizny (a w ustawie słowa nie widzę
    - moje edytory tekstu zresztą takoż :]) o dobroczynności czy podobnym
    pomyśle to NIE MA różnicy z podarowaniu tej lodówki przez producenta
    a podarowaniu domowi dziecka przez piekarnię ani przez podarowaniu
    tejże lodówki przez sklep czy owych bułeczek przez sklep.
    Takoż o biletach teatralnych.

    Przyznam że jak ja czytam "przekazanie przez podatnika towarów należących
    do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez
    niego przedsiębiorstwem" (poniżej jest katalog OTWARTY, czyli liczy
    się wszystko co "pasuje" do definicji - a nie tylko to co wymieniono)
    to nijak dojść nie mogę jakim to "celom związanym" służy rzeczona
    darowizna bułeczek. A dokładniej - czym różni się od darowizny
    przykładowej lodówki. Bez wnikania czy odbiorcą był dom dziecka czy
    zastępca kierownika jakiegoś ważnego urzędu bądź znajomi przysłowiowego
    szwagra dla przykładu :>

    >+ I powinno być opodatkowane zgodnie z art. 29 ust. 12.

    To rozumiem. Chodzi o "darowiznę właściwą w rozumieniu KC".
    Pełnowartościowego towaru oczywiście, bo nie ma mowy o przeterminowanej
    żywności...

    No i trzeba się zastanawiać czy to ma być:
    - pułapka na tych co dawali "na cele dobroczynne"
    - celowa dziura dla "znajomych królika"
    - zupełna bezmyślność przepisu...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd