    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizny z VAT
    Date: Fri, 4 Jun 2004 23:41:15 +0200

    On Fri, 4 Jun 2004, Piotr R. wrote:
    [...]
    >+ A co ci wychodzi, jak czytasz art. 7 ust. 2 w związku z ust. 3? Bo mi, że
    >+ przekazanie prezentów o dużej wartości (czyli darowizna), mimo że jest
    >+ związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem
    >+ (cokolwiek by to miało oznaczać), podlega opodatkowaniu jako przekazanie
    >+ towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego
    >+ przedsiębiorstwem!!!

    ...no a mi chodzi o "wyjaśnienie MF" opisywane w GP.

    Chodzi właśnie o szum wokół darowizn (o całkiem sporej wartości,
    bo to *nie były* "pojedyncze bułeczki w celach zapoznawczych" tylko
    normalne ilości "zaopatrzenowe", nawet jeśli tylko z nadwyżek
    produkcji lub niesprzedanego towaru - jak większa piekarnia
    zaopatruje ileś-tam sklepów to "nadwyżka" może przekraczać to
    co bierze jeden sklep !) dla instytucji typu domy dziecka,
    fundacje charytatywne itp.
    Z czytania ustawy wynika to co piszesz.
    Po przeczytaniu dotychczasowi darczyńcy wstrzymali się z dostawami
    stwierdzając że podarować mogą, ale VATu dopłacać nie będą.
    Tu i ówdzie podniósł się warkot na urzędników.
    No to MF wydało "wyjaśnienia" omawiane pod podanymi linkami.

    Z "wyjaśnień" wynika że towar który 'normalnie sprzedajesz'
    możesz podarować nie płacąć VAT - ot tak sobie (byle nie
    podmiotom powiązanym w rozumieniu ustawy, na przykład
    pracownikom).
    MF nie powołało się na *żadne* inne ograniczenia co do
    podmiotu otrzymującego - nie mogło, bo nie ma na co:
    w ustawie nie ma ani odwołania ani upoważnienia dla MF
    wskazującego na pozwolenie manipulowania podatkiem w celach
    charytatywnych.

    Oczywiście - IMHO masz rację. Ale wtedy MF NIE MA RACJI.
    I (potencjalni) darczyńcy narażają się na decyzję
    o dopłaceniu podatku.
    A z kolei - jeśli "wyjaśnienie" MF ma mieć ręce i nogi
    a przyjąć że jest ono prawidłową wykładnią to przykładowe
    bułeczki lub lodówkę możesz podarować *każdemu* - nie
    płacąc VAT.

    Jak mi powiesz że zwolnienie ma być dopuszczalne "po uważaniu
    według serca" (urzędnika na przykład) to bez względu na
    racje społeczne i resztę trzeba stwierdzić że jest to
    bezprawie.

    wrrrr.... (to nie do ciebie :))

    Tak BTW, OT: w tym roku możliwość odliczania darowizn
    "na wyższe cele" została osobom fizycznym ograniczona
    do ryczałtowego (300 zł, tak ?) limitu, zaś dla
    DG "19%" wykluczono "1% podatku".
    Mogę zrozumieć że MF nie chce aby ktoś poza państwem
    finansował "wyższe cele" - tylko dlaczego pozostawiono
    zapis spółkom... ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)