    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dochody panstwa z VAT
    Date: Sat, 6 Dec 2003 18:54:08 +0100

    On Sat, 6 Dec 2003, Hrabia Mol wrote:

    >+ /slawek wrote:
    >+
    >+ > W kwestii formalnej - VAT czy po polsku PTU jest podatkiem od obrotu a nie
    >+ > od wartości dodanej. Podatkiem od wartości dodanej jest podatek dochodowy od
    >+ > osób prawnych. [...]
    >+
    >+ Hyyy????
    >+ Mogę się z tym nie zgodzić???

    Możesz :)
    Nawet mi kogoś takiego brakowało w dyskusji ;) !

    >+ Przecież, będąc płatnikiem VAT, tak naprawdę płacę VAT tylko od swojej
    >+ marży.

    ...dobrze gada...

    >+ Załóżmy, że to kupno/sprzedaż bo najprościej.
    >+ Kupuję tramwaj (ceny netto) za 100 sztuk złota i sprzedaję za 200. Muszę
    >+ odprowadzić nie 44 szt.zł. (czyli tak, jakby to był sugerowany przez
    >+ Ciebie obrotowy) a 22 (pozostałe 22 ma odprowadzić ten co mi sprzedał).
    >+ Jak by nie liczyć płacę od wartości dodanej przeze mnie.

    Tia. Tylko ja kiedyś przymierzałem się do dyskusji w podobnym
    temacie, aczkolwiek czasu mi wtedy brakło :)
    Chodziło o kwestię: "czy płaci się VAT od ZUSu" ?
    Z przedstawionego przykładu wynika jasno że tak :), wbrew opiniom
    w "tamtej" dyskusji :) (uwaga: "płaci się" ! w warunkach rynkowych
    nie ma znaczenia *kto* płaci...)
    Uznajesz ZUS za "wartość dodaną" ?
    To zresztą nie jedyna "wartość dodana", bo można niewiele skomplikować
    przykład żeby zapłacić VAT od PCC... :]

    Mi z tego wychodzi, że VAT jest czymś pośrednim.
    Albo - że Sławek korzysta ze zbioru definicji który odbiega od
    "potocznie rozumianych pojęć" (wniosek formalny: o zapodanie
    linku na zbiór :)), bo mi się VAT z "czystym" podatkiem obrotowym
    również nie kojarzy nijak.
    "Obrotowy" to na mój gust jest podatek od ryczałtu ewidencjono-
    wanego. No i był podatek obrotowy, nim VAT go wyparł :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (ciekaw co dalej będzie z klasyfikacją podatków...)