    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dochody panstwa z VAT
    Date: Sat, 6 Dec 2003 23:52:53 +0100

    On Fri, 5 Dec 2003, bosz wrote:

    >+ Piotr M. Kumor wrote:
    [...]
    >+ > No właśnie. I chodzi mi o to, że wg mnie (w modelowej sytuacji czyli bez
    >+ > przekrętów) do budżetu państwa *powinien* trafić VAT od *całej* wartości
    >+ > dodanej czyli w przypadku np. produktu krajowego VAT od różnicy pomiędzy
    >+ > jego finalną ceną płaconą przez konsumenta *nie* odliczającego już dalej a
    >+ > ceną "fazy 0" czyli np. ulepienia dzbanka z nieovatowanej gliny.
    [...]
    >+ No bo IDEA idea, a KONSTRUKCJA podatku VAT jest taka,
    >+ ze jest to podatek BEZPOSREDNIO nalozony na KONSUMENTA
    >+ (poza malutkimi wyjatkami) ktorego PLATNIKIEM
    >+ jest sprzeawca.
    >+
    >+ Dlatego do budzetu wplywa jedynie (poza malymi wyjatkami)
    >+ VAT od KONSUMPCJI
    >+ (niezaleznie od zaklec politykow)

    ...no i to się zgadza, twierdzicie to samo.. Ale "adwersarz"
    podobnoż twierdzi że mniej (wpływa) :)

    Inna sprawa, że może to mieć "odbicie w powadze" urzędu
    zajmującego się VATem: przy 2% obrotowego urząd "obraca
    i kontroluje" kwotę X, zaś przy 22% VAT (mimo 2% efektywnego
    wpływu, dajmy na to) - kwotę ponaddziesięciokrotnie większą.
    No to 10* tyle urzędników chyba trzeba, nie ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)