    From: "/slawek" <w...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dochody panstwa z VAT
    Date: Mon, 8 Dec 2003 09:56:16 +0100

    Użytkownik "Hrabia Mol" <kumor@_wytnij_.tarman.pl> napisał w wiadomości
    news:bqsala$amm$1@news.onet.pl...

    > Hyyy????
    > Mogę się z tym nie zgodzić???
    > Przecież, będąc płatnikiem VAT, tak naprawdę płacę VAT tylko od swojej
    > marży. Załóżmy, że to kupno/sprzedaż bo najprościej.
    > Kupuję tramwaj (ceny netto) za 100 sztuk złota i sprzedaję za 200. Muszę
    > odprowadzić nie 44 szt.zł. (czyli tak, jakby to był sugerowany przez
    > Ciebie obrotowy) a 22 (pozostałe 22 ma odprowadzić ten co mi sprzedał).
    > Jak by nie liczyć płacę od wartości dodanej przeze mnie.

    Ty jesteś tylko płatnikiem, czyli "przekaźnikiem" pomiędzy odbiorcą finalnym
    (który jest podmiotem faktycznie ponoszącym ciężar tego podatku) a budżetem.
    Nie płacisz VATu od swojej marży lecz od różnicy pomiędzy podatkiem do
    Twojego obrotu i obrotu Twojego dostawcy. Możesz mieć stratę na działalności
    i jednocześnie VAT do zapłaty. Niezależnie od tego ile Ty zapłacisz (Twój
    VAT będzie inny w przypadku
    zakupów u podmiotu zwolnionego i podmiotu opodatkowanego), odbiorca finalny
    zapłaci zawsze 44 zł. Nieprawdaż?
    VAT jest odmianą, "ulepszeniem" podatku obrotowego, w którym uwzględnia się
    kwoty zapłacone na wcześniejszych szczeblach obrotu. W klasycznym p.o.
    następuje kumulacja - płaci się podatek od podatku. Albo tak jak w Polsce w
    latach osiemdziesiątych przy zakupach w sklepach "dla firm" zawsze pytali:
    "na rachunek dla firmy czy dla osoby prywatnej" co oznaczało: "na cele
    zaopatrzeniowe czy konsumpcyjne". W tym pierwszym przypadku podatek obrotowy
    nie był naliczany - ot taka namiastka "odliczenia podatku naliczonego".