  • 1. Data: 2008-06-12 09:07:10
    Temat: Dotacja z UP - de minimis
    Od: Jacek <j...@t...pl>

    Witam,

    Sprawa dotyczy dotacji z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności.
    Jak rozliczyć taką dotację księgowo PIT, VAT.

    Ze strony urzędu pracy nie mogę liczyć na żadną pomoc.
    Na szkoleniu robiliśmy biznespalny, gdzie całe 14kzł było
    kosztem, teraz z różnych źródeł otrzymuje sprzeczne informacje.

    Proszę o pomoc, tylko nie odsyłajcie mnie do US, już tam dzwoniłem
    i wybieram się jutro, ale:

    1. Czy te faktury to koszty (KPiR)?
    2. Czy mogę odliczyć VAT (VAtowiec)?
    3. Czy komputer za 5kł amortyzować czy jednorazowy koszt?

    Z góry dziękuję
    Jacek.

    PS: Zanim weźmiecie dotację popytajcie czy na prawdę ktoś wam
    pomoże rozpocząć działalność :(

  • 2. Data: 2008-06-15 00:18:00
    Temat: Re: Dotacja z UP - de minimis
    Od: "fi_ona" <f...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek"

    > Sprawa dotyczy dotacji z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności.
    > Jak rozliczyć taką dotację księgowo PIT, VAT.

    > 1. Czy te faktury to koszty (KPiR)?
    Tak- faktury na kwotę do 3500 zł można wliczyc w koszty.

    > 2. Czy mogę odliczyć VAT (VAtowiec)?
    Tak

    > 3. Czy komputer za 5kł amortyzować czy jednorazowy koszt?
    Amortyzowac, ale raty nie są kosztem - bo pieniadze z dotacji.

    Powyzsze wiem od mojej ksiegowej - ponoc w ustawie o PDOF jest ustęp mówiący
    o tym, ze jesli amortyzacja i pieniądze z dotacji to nie mozna rat wliczac w
    koszty działalności.

    Dopiero rozpoczynam - podobnie jak Ty - wiec moge sie mylic.

    Jesli dowiesz sie czegos więcej - napisz w wątku :)

    --
    pozdr
    fi_ona

  • 3. Data: 2008-06-16 06:16:37
    Od: Waldemar Fraś <w...@n...ekrakow.net>

    fi_ona pisze:
> [...]
    >
    > Dopiero rozpoczynam - podobnie jak Ty - wiec moge sie mylic.
    >
    > Jesli dowiesz sie czegos więcej - napisz w wątku :)

    Mi w zasadzie tak podali jak piszesz na infolinii KIP (a tam mnie
    odesłali z US).

    --
    pozdrawiam
    Waldemar Fras'

  • 4. Data: 2008-06-17 20:18:23
    Od: "MW" <n...@e...com>

    > Tak- faktury na kwotę do 3500 zł można wliczyc w koszty.
    Powyzej tez - jesli nie beda dotyczyly srodka trwalego. Np. jesli uznasz, ze
    dany sprzet bedziesz uzywac krocej niz rok.

    > Tak
    Tutaj mam watpliwosci. Z tego, co pamietam, kiedys na grupie panowal poglad,
    ze nie mozna - w przypadku dotacji z UP najpierw kupuje sie sprzet, a
    dopiero potem zaklada firme, wiec dokonujac zakupu nie jest sie jeszcze
    podatnikiem VAT... Cos sie zmienilo w tej sprawie?

    > Amortyzowac, ale raty nie są kosztem - bo pieniadze z dotacji.
    Lub - jak napisalem wyzej - potraktowac jako wyposazenie i wtedy jest koszt.

    > ponoc w ustawie o PDOF jest ustęp mówiący o tym, ze jesli amortyzacja i
    > pieniądze z dotacji to nie mozna rat wliczac w koszty działalności.
    Ustawa o pdof, art.23 p.1 ust.43
    [Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów] odpisów z tytułu zużycia
    środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych,
    według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która
    odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie (...) zwróconym podatnikowi w
    jakiejkolwiek formie.

    Pozdrowienia,
    Michal

  • 5. Data: 2008-06-18 05:58:41
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 17 Jun 2008 22:18:23 +0200, MW napisał(a):

> [...]
    > dopiero potem zaklada firme, wiec dokonujac zakupu nie jest sie jeszcze
    > podatnikiem VAT... Cos sie zmienilo w tej sprawie?

    Zmieniły sie co najmniej interpretacje NSA na bardziej zgodne z prawem UE.
    Według aktualnych trzeba być VAT-owcem w momencie odliczania a nie zakupu.

  • 6. Data: 2008-06-20 23:28:32
    Od: "Anax WRC" <h...@i...pl>

    Użytkownik "MW" <n...@e...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > sprzet, a dopiero potem zaklada firme, wiec dokonujac zakupu nie jest sie
    > jeszcze podatnikiem VAT... Cos sie zmienilo w tej sprawie?

    tak zmienilo. Masz miesiac od zalozenia firmy na kupienie sprzetu. Tak bylo
    jeszcze w sierpniu 2007.

    pzdr
    Anax

  • 7. Data: 2008-06-20 23:39:53
    Od: "Anax WRC" <h...@i...pl>

    Użytkownik "Waldemar Fraś" <w...@n...ekrakow.net> napisał w
    wiadomości news:g350g5$jie$1@news.onet.pl...

    zakupow z dotacji NIE mozna wliczyc w koszty.
    w picie jej nie ujmujesz
    zobacz www.bierzdotacje.pl tam maja fajnie opisane kruczki ksiegowe
    a tu watek z tamtego roku http://tnij.com/dotacja

    tu sie zgodze i to jest jakby prezencik do tej kwoty dotacji. Dotacja jest
    brutto, wiec bedac vatowcem jestes jeszcze na 22% z tego do przodu

    a wlasnie ze nie. wg mojego US wogole nie ujmujesz nigdzie tego zakupu. Jest
    podatkowo obojetny, jesli nie jest kosztem to jak masz go amortyzowac.
    Amortyzowac bez wrzucania rat w koszty?
    abstrachujac od kasy dotacyjnej, jest jeszcze opcja jednorazowego wrzucenia
    w koszty chyba do 50k euro rocznie wiec w tym wypadku nie ma wogole rat. a
    w zasadzie jest ale jedna:)

    noo to powinna doczytac na temat wrzucanai w koszty zakupow z dotacji:)

    pzdr
    Anax

  • 8. Data: 2008-06-20 23:44:03
    Od: "Anax WRC" <h...@i...pl>

    Użytkownik "Jacek" <j...@t...pl> napisał w wiadomości

    > PS: Zanim weźmiecie dotację popytajcie czy na prawdę ktoś wam
    > pomoże rozpocząć działalność :(

    eee to trzeba wszystkiego sie dowiedziec zanim wogole wystartuje sie o
    dotacje- jest taka madra zasada- umiesz liczyc, licz na siebie. Lub na grupe
    dyskusyjna:)
    . Pamietaj tylko zeby trzymac wszystkie zakupy przez rok. Panie przychodza
    na kontrole do siedziby i robia zdjecia wszystkiego co jest w spisie
    kupionych rzeczy:)
    i musi sie zgadzac. Kolezanka musiala z zelazkiem biegac do PUPu bo na
    fakturze miala blednie wpisany inny model zelazka, i pani na kontroli
    dopatrzyla sie proby wyludzenia 200 zl:) a to koles w media sie pomylil,
    potem napisal sprostowanie...ech... nie chcialoby mi sie ponownie starac o
    te kase. Zabezpieczenia jak przy kredycie na 1 mln...
    pzdr
    Anax

  • 9. Data: 2008-06-21 06:55:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Anax WRC wrote:

    > zakupow z dotacji NIE mozna wliczyc w koszty.

    > tu sie zgodze i to jest jakby prezencik do tej kwoty dotacji. Dotacja
    > jest brutto, wiec bedac vatowcem jestes jeszcze na 22% z tego do
    > przodu

    Bardzo ciekawa koncepcja. Na jakiej podstawie zatem można odliczyć ten VAT,
    skoro zakup nie jest kosztem? Jest na to jakiś szczególny przepis w ustawie
    czy to tylko takie gadanie o "jakby" prezenciku i "jakby" odliczeniu?

    > a wlasnie ze nie. wg mojego US wogole nie ujmujesz nigdzie tego
    > zakupu. Jest podatkowo obojetny, jesli nie jest kosztem to jak masz
    > go amortyzowac. Amortyzowac bez wrzucania rat w koszty?

    A jak amortyzują ryczałtowcy?
    No właśnie tak - bez wrzucania rat w koszty.

  • 10. Data: 2008-06-21 08:19:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2008, Anax WRC wrote:

> [...]
    > podatkowo obojetny, jesli nie jest kosztem to jak masz go amortyzowac.

    IMO oczywiście!
    Skoro warunkiem przyznania dotacji jest zakup za nią ST *na cele DG*,
    to ów ST jest niewątpliwie "składnikiem związanym z DG"

    Przepisy (poprzedzielane moimi komentarzami, acz przypominam że
    jestem tylko szarym podatnikiem prowadzącym własną DG):

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 22a
    1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce własnoœć
    lub współwłasnoœć podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    [...]
    2) maszyny, urzšdzenia i œrodki transportu,
    3) inne przedmioty
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby zwišzane z prowadzonš przez niego
    działalnoœciš gospodarczš albo oddane do używania na podstawie
    umowy najmu, dzierżawy lub umowy okreœlonej w art. 23a pkt 1,
    zwane œrodkami trwałymi.
    ---

    To pytam po dobroci, czy uważasz ze "środek materialny" zakupiony
    w ramach dotacji nie spełnia któregoś z warunków podpadnięcia
    pod *obowiązek* amortyzacji?

    Ustawodawca zapisał "amortyzacji podlegają...".
    Ni mniej, ni więcej. Zero możliwości wyboru.

    Wybór podatnika, który kupił sobie np. samochód, za swoje już
    opodatkowane pieniądze, jest taki, że może on (podatnik) uznać
    iż samochód wykorzystuje do celow osobistych, a tylko NIEKIEDY
    użytkuje do DG - i w tym zakresie rozlicza koszty eksploatacji.
    *WYŁĄCZNIE* eksploatacji.
    Zaznaczam to z tego powodu, że mam wątpliwości, czy zaliczanie
    w koszty (za pośrednictwem ewidencji przejazdów) wydatków na
    np. naprawę powypadkową jest zgodne z ustawą (to, czy ustawa
    jest zgodna z "odczuciem sprawiedliwości" jest drugorzędne,
    dura lex sed lex).
    A z tej okazji że "przeznacza na cele osobiste" wypada
    z obowiązku amortyzacji.

    W przypadku ST "z dotacji" podatnik może sobie wybrać, czy
    chce oświadczyć że skłamał biorąc dotację (i zakupu NIE przeznacza
    na DG) czy łamie przepis zobowiązujący do amortyzacji...
    Co byś wybrał? ;)

    Jedziemy dalej:
    +++
    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    45) odpisów z tytułu zużycia œrodków trwałych oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad okreœlonych
    w art. 22a-22o, od tej częœci ich wartoœci, która odpowiada
    poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym
    zakresie tych œrodków lub wartoœci niematerialnych i prawnych,
    odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym
    albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
    ---

    IMO mamy 100% "zwrócenie w jakiekolwiek formie" i tyle :)
    Raty należy wykazać i... nie zaliczyć w KUP!

    Skutek uboczny?
    Ależ oczywiscie jest!

    Ustawa jak wyżej:
    +++
    Art. 10
    1. ródłami przychodów sš:
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    d) innych rzeczy,

    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalnoœci
    gospodarczej [...]
    2. Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia:
    3) składników majštku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z
    zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z
    działalnoœci gospodarczej[...]
    Art. 14
    1. Za przychód z działalnoœci, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa
    się kwoty należne[...]
    2. Przychodem z działalnoœci gospodarczej sš również:

    1) przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby zwišzane
    z działalnoœciš gospodarczš oraz przy prowadzeniu działów specjalnych
    produkcji rolnej składników majštku będšcych:
    a) œrodkami trwałymi,
    [...]
    c) wartoœciami niematerialnymi i prawnymi
    - ujętych w ewidencji œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych
    i prawnych[...]
    2) dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne œwiadczenia otrzymane
    na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków,
    z wyjštkiem gdy przychody te sš zwišzane z otrzymaniem, zakupem albo
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    wytworzeniem we własnym zakresie
    œrodków trwałych lub wartoœci niematerialnych i prawnych, od których,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych,
    ---

    Wygląda dość prosto, prawda? :)
    Wolno kupić ST "za dotację" i nie ma od tego podatku.
    Ale próba sprzedaży takiego ST spowoduje powstanie przychodu.
    Nie da się w ten sposób otrzymanych pieniedzy "przejeść" :D
    No i nie wpisanie takiego zakupu do EST może zostać potraktowane jako
    przygotowanie do ukrycia przyszłych przychodow :> (z ich sprzedaży).
    Przypomnę, że do noweli z coś 2003 r (kiedy to wpisano cytowany wyżej
    wymóg ujęcia w ewidencji, aby sprzedaż była przychodem z DG), USy
    żądały od podatników wykazania przychodu z tej okazji, że jakiegoś
    ST ów podatnik użył raz czy drugi "w celu DG" - mimo że nie
    amortyzował!
    W tej chwili dla "normalnych" przypadków (zakup z własnych środków)
    jest "logicznie": podatnik uznał ST za ST w DG, to może amortyzować,
    a wtedy musi wykazać w zamian przychód przy sprzedaży; jak nie
    amortyzuje, to przychodu nie wykazuje, ale Skarb Państwa nie jest
    "stratny" (nie było kosztów).

    W przypadku dotacji IMHO wymóg "zakupu na DG" jest tożsamy z przymusem
    wpisania do ewidencji!

    > abstrachujac od kasy dotacyjnej, jest jeszcze opcja jednorazowego wrzucenia
    > w koszty chyba do 50k euro rocznie wiec w tym wypadku nie ma wogole rat. a
    > w zasadzie jest ale jedna:)

    Właśnie "prawnie" jest to ostatnie: jedna rata.
    A zakup nadal kosztem nie jest :) (dopiero owa rata)

    > noo to powinna doczytac na temat wrzucanai w koszty zakupow z dotacji:)

    Powoli, wyjaśnij czy Twoim zdaniem w końcu raty amortyzacji kosztem
    są czy nie są? Cytat z przepisu, popierający zdanie ksiegowej, masz wyżej.
    Bo podejrzewam, że trwasz przy tezie, iż wolno nie wpisać do EST.
    I być może do tego za rok (jak UP przestanie kontrolować), to można
    będzie dany zakup sprzedać tak wot, bez podatku.
    Obstawiam, że się mylisz :)

    pzdr, Gotfryd