  • 1. Data: 2009-07-10 14:07:10
    Temat: Faktura zaliczkowa z Allegro + bon pieniężny PayBACK
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    Witam,
    1. W czerwcu (za pośrednictwem bonu z PayBACK) dokonałam na konto
    Allegro przedpłaty w wysokości 625 zł. Otrzymałam od Allegro zwykłą
    fakturę VAT na kwotę 176,78 zł (prawdopodobnie jest to kwota, która
    wyszła mi do zapłaty za czerwiec), ale nie musiałam tego płacić,
    ponieważ wartość ta została już odjęta od nadpłaconych 625 zł. Wraz z
    powyższą fakturą, Allegro przysłało Fakturę zaliczkową VAT na kwotę
    448,22 zł, czyli różnicę nadpłaty 625 zł i zapłaty za czerwiec 176,78
    zł. Obie faktury - zwykła i zaliczkowa zostały wystawione z tą samą
    datą, tj. 30.06.2009. Czy dobrze rozumiem, że fakturę 176,78 zł
    zaksięgować "normalnie" (jako koszt) w KPiR i rejestrze VAT, natomiast
    fakturę zaliczkową 448,22 zł tylko w rejestrze VAT? Czy Allegro przyśle
    mi (opłacone zaliczką) faktury za kolejne miesiące, które powinnam
    księgować wyłącznie w KPiR?

    2. Za uzbierane punkty PayBACK wybrałam bon zasilający konto Allegro,
    tj. wspomniane wyżej 625 zł. Czy muszę ten bon wpisać w KPiR jako
    przychód? Jeśli tak, to czy jako dowód wewnętrzny? Nie otrzymałam
    żadnego dowodu potwierdzającego ten fakt.

    Oczywiście sprawa 1. i 2. się ze sobą łączą - chodzi cały czas o ten sam
    bon 625 zł.

    Uprzejmie proszę o pomoc.

    Pozdrawiam,
    Zuzia

  • 2. Data: 2009-07-11 11:35:25
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    W związku z tym, że nikt mi nie odpisał, bardzo proszę chociaż o
    sprawdzenie czy dobrze zrozumiałam rozwiązanie moich problemów:

    1. Bon 625 zł wpisuję dowodem wewnętrznym w KPiR jako przychód, bez
    rejestru VAT.

    2. Fakturę na 176,78 zł wpisuję normalnie w KPiR jako koszt i w VAT.

    3. Fakturę zaliczkową 448,22 zł wpisuję wyłącznie w rejestrze VAT.

    4. Kolejną fakturę, którą Allegro mi przyśle, np. za lipiec, wpisuję
    tylko jako koszt w KPiR (jako rozliczenie zaliczki) i tak pozostałe
    faktury, aż do końca kwoty zaliczki.

    Czy dobrze rozumiem, że wartość bonu nie ma tu żadnego związku z fakturą
    zaliczkową? Chodzi mi o tę różnicę 176,78 zł między bonem a zaliczką.
    Bon to jedno, a faktura zaliczkowa to drugie? Dwie zupełnie oddzielne
    sprawy? Tych 176,78 zł ja fizycznie nie zapłaciłam gotówką ani
    przelewem, ponieważ kwota ta ,,poszła" z bonu, czy w tym momencie to
    nikogo nie obchodzi? Podsumowując: czy istotne jest to, że wartość bonu
    jest inna niż wartość zaliczki? Teoretycznie wychodzi na to, że te
    176,78 zł różnicy między bonem a zaliczką zapadło się pod ziemię.

    Pozdrawiam,
    Zuzia

  • 3. Data: 2009-07-11 13:32:42
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2009 o 13:35:25 Zuzia <m...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > sprawdzenie czy dobrze zrozumiałam rozwiązanie moich problemów:
    >
    > 1. Bon 625 zł wpisuję dowodem wewnętrznym w KPiR jako przychód, bez

    IMVHO jako przychód, na podstawie czego to nie ma znaczenia, ale przychód
    w momencie uzyskania przychodu. IMVHO to był moment otrzymania bonu,
    czy jak to się odbywa.

    > 2. Fakturę na 176,78 zł wpisuję normalnie w KPiR jako koszt i w VAT.

    IMHO tak

> [...]

    > 4. Kolejną fakturę, którą Allegro mi przyśle, np. za lipiec, wpisuję
    > tylko jako koszt w KPiR (jako rozliczenie zaliczki) i tak pozostałe

    IMVHO do momentu w którym saldo się wyzeruje nic nie powinni przysyłać,
    inaczej by podwójnie naliczali obrót. Rozporządzenie "fakturowe" ma jawny
    zapis że jeśli zaliczka była 100%, to nie trzeba już wystawiać faktur.
    Tylko nie do końca widzę jak to jest w przypadku takich usług o nieustalonej
    w momencie płacenia zaliczki cenie.

> [...]
    > jest inna niż wartość zaliczki? Teoretycznie wychodzi na to, że te
    > 176,78 zł różnicy między bonem a zaliczką zapadło się pod ziemię.

    A tego nie rozumiem, może dlatego że się nie wczytałem :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-07-11 14:24:17
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    Tomek pisze:

> [...]
    > w momencie płacenia zaliczki cenie.

    > A tego nie rozumiem, może dlatego że się nie wczytałem :)

    Chodzi o to, że bon, o którym mowa, otrzymałam na zwiększenie mojego
    salda na Allegro, czyli na poczet przyszłego opłacania Allegrowych
    faktur. Allegro natomiast nie wystawiło mi faktury zaliczkowej na całą
    wartość bonu, czyli 625 zł, tylko na 448,22 zł, ponieważ na różnicę,
    która wynikła z opłaty, jaką mi naliczono za korzystanie z serwisu za
    czerwiec, przysłano mi wspomnianą fakturę na kwotę 176,78 zł. Fizycznie
    jednak tej faktury nie opłacałam, ponieważ te 176,78 zł odliczono mi z
    dodatniego salda, czyli z bonu.

    Inaczej rzecz ujmując, otrzymałam bon na pokrycie przyszłych faktur
    Allegro, natomiast od Allegro dostałam fakturę zaliczkową mniejszą niż
    wartość tego bonu. Pytanie: czy bon z fakturą zaliczkową ma w tym
    przypadku jakiś związek? Nurtuje mnie to, czy jakoś muszę wykazać gdzie
    zniknęła ta różnica między bonem a fakturą zaliczkową, no i że nie
    opłaciłam faktury czerwcowej 176,78 zł gotówką ani przelewem - zeszło to
    z bonu.

  • 5. Data: 2009-07-11 16:37:07
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2009 o 16:24:17 Zuzia <m...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > faktur. Allegro natomiast nie wystawiło mi faktury zaliczkowej na całą
    > wartość bonu, czyli 625 zł, tylko na 448,22 zł,

    Tylko co ma jedno do drugiego - bon jest Twoim przychodem i tyle.

    A co do kosztów, to za czerwiec naliczyli 176,78, następnie Ty zapłaciłaś
    625, więc uznali że część dotyczyła faktury czerwcowej, a na pozostałą częśc
    mieli obowiązek wystawić fakturę zaliczkową - co też uczynili.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-07-11 16:50:27
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    Tomek pisze:

    > Tylko co ma jedno do drugiego - bon jest Twoim przychodem i tyle.

    Dokładnie o to mi chodziło :) Chciałam się upewnić, że jedno nie ma z
    drugim związku.

    > A co do kosztów, to za czerwiec naliczyli 176,78, następnie Ty zapłaciłaś
    > 625, więc uznali że część dotyczyła faktury czerwcowej, a na pozostałą częśc
    > mieli obowiązek wystawić fakturę zaliczkową - co też uczynili.

    Już wszystko wiem, dziękuję uprzejmie.

    Zuzia

  • 7. Data: 2009-07-14 05:39:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Jul 2009, Tomek wrote:

    > Tylko co ma jedno do drugiego - bon jest Twoim przychodem i tyle.

    To może zamieszam? ;)

    A kiedy powstaje *należność* z tego bonu?
    Bo przychodem z DG są przychody należne - a nie otrzymane - prawda?

    Czyli jeśli mamy f-rę za wykonane prace, to mamy z niej przychód,
    mimo że "nie jest zapłacona".
    Z jakiej paki ta zasada miałaby nie działać w przypadku bonu,
    *jeśli* (a rozumiem że tak jest!) przychód z niego nie jest
    (jeszcze) "należny", bo warunkiem należności jest zaistnienie
    podstawy do zapłaty (tym bonem)?

    > A co do kosztów, to za czerwiec naliczyli 176,78, następnie Ty zapłaciłaś
    > 625, więc uznali że część dotyczyła faktury czerwcowej, a na pozostałą częśc
    > mieli obowiązek wystawić fakturę zaliczkową - co też uczynili.

    Właśnie dowodzisz że *przychodu* (dla dochodowego) nie było, skoro
    jest zaliczka (w formie bonu).
    I oczywiście jest obrót (dla VAT), jako że ta zaliczka ma "wyprofilowany"
    charakter (wiadomo na co jest przeznaczona).

    Co miałoby przemawiać przeciw, najlepiej z jakimś "paragrafem"...

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-07-14 09:10:42
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > charakter (wiadomo na co jest przeznaczona).
    >
    > Co miałoby przemawiać przeciw, najlepiej z jakimś "paragrafem"...

    "Zamieszanie" się udało na tyle, że już nie rozumiem czy wprowadza coś
    do praktyki. Czy w związku z powyższym, według Ciebie powinnam coś
    zaksięgować inaczej niż napisałam w pierwszym moim poście na ten temat?

    Przepraszam za słabe rozumowanie, ale od kilku dni od rana do nocy
    siedzę non stop w przepisach, interpretacjach, forach, itp. Jak już
    myślałam, że jeden dylemat rozwiązany i ślęczę nad kolejnym (tym razem
    daty księgowania w ewidencji VAT i KPiR), to mi tu mieszają, no :P

    Właśnie poszperałam kolejny raz o bonach i znalazłam taki artykuł:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_061130/fi
    rma_a_13.html

    Teraz już bardziej wiem o co Ci chodzi :) Poczytam jeszcze raz
    interpretacje skarbówek w podobnych sprawach, pod kątem postawionych
    przez Ciebie dylematów.

    Pozdrawiam gorąco :)
    Zuzia

  • 9. Data: 2009-07-14 09:41:13
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 14-07-2009 o 07:39:22 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > To może zamieszam? ;)
    >
    > A kiedy powstaje *należność* z tego bonu?
    > Bo przychodem z DG są przychody należne - a nie otrzymane - prawda?

    Ja cały czas myślałem o nieodpłatny świadczeniu, które się "zalicza"
    w momencie otrzymania.

    > Właśnie dowodzisz że *przychodu* (dla dochodowego) nie było, skoro
    > jest zaliczka (w formie bonu).

    Czekaj, otrzymanie bonu to jedno (przychód), a zużycie to co innego.
    Co prawda jestem po ciężkiej nocy ale inaczej nie chce mi wyjść.

    > I oczywiście jest obrót (dla VAT), jako że ta zaliczka ma "wyprofilowany"
    > charakter (wiadomo na co jest przeznaczona).

    A to ma znaczenie? Chyba dla VAT każda zaliczka to obrót?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-07-14 15:10:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Jul 2009, Tomek wrote:

    > Ja cały czas myślałem o nieodpłatny świadczeniu, które się "zalicza"
    > w momencie otrzymania.

    Ono nie jest nieodpłatne.
    To jest zapłata za *przyszłe* świadczenia.
    I link z postu Zuzi czytałem, ale mi się widzi, że podatnicy nie
    bronili przed sądem właściwego problemu - mianowicie *terminu*.
    Fakt otrzymania zapłaty nie podlega dyskusji.
    Ale teraz trzeba się zdecydować:
    - mamy zapłatę *za przyszłe świadczenia*, więc będzie ona oVATowana
    - mamy "wartość majątkową" (taką jak weksel, traktowany luzem),
    więc jako "wartość pieniężna" nie podlega pod VAT...

    I tu widzę, że wszyscy się plączą :(

    > Czekaj, otrzymanie bonu to jedno (przychód),

    Zaraz, czy ja się pogubiłem i mowa o bonach otrzymywanych np.
    przez pracowników (które w myśl ustawy są przychodem kasowym,
    z dnia postawienia do dyspozycji), czy o bonach, które *mają*
    stanowić zapłatę za *przyszłe* świadczenia gospodarcze
    (z mocy ustawy opodatkowane memoriałowo)?
    Kto ma mieć przychód z okazji OTRZYMANIA bonu?

    > a zużycie to co innego.

    Zużycie pieniędzy? ;)
    Właśnie do tego zmierzam: czy w końcu sprzedajemy bon.
    Jeśli tak, to nie ma podstaw do VAT.
    A jeśli sprzedajemy zobowiązanie do wykonania usługi/sprzedaży towaru,
    to ów bon jedynie zastępuje papierek który wygląda tak:

    OŚWIADCZENIE
    My, firma XYZ ;), wzięliśmy XXX zł, w roli zaliczki, którą klient
    może zrealizować, wybierając towary z naszej oferty.

    Powiedz że nie.
    Czym różni się powyższy papierek od "bonu"?
    I oczywiście w takim przypadku (kiedy "bon" jest jedynie odmianą
    oświadczenia j.w.) VAT oczywiście się należy (z niuansami pt.
    "a z jaką stawką, skoro mamy różne w ofercie").
    Oczywiście (w zakresie VAT) do sprawdzenia są przepisy dotyczące
    sprzedaży biletów...

    > A to ma znaczenie? Chyba dla VAT każda zaliczka to obrót?

    Ale ten obrót może nie podlegać pod VAT :P (bądź być zwolniony)
    Załóżmy że otrzymujesz zaliczkę za pensję...
    Dla celów VAT liczy się ostateczne przeznaczenie otrzymanej zaliczki,
    z tego wynika zarówno podlegania jak i stawka wykazywana przy zaliczce!

    pzdr, Gotfryd